328 620 läst ·
2 979 svar
329k läst
3,0k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
En akleja och en bild på rhododendron, den sistnämnda tyvärr inte från min trädgård.
Den jag själv har stannade i växten och ser rätt lidande ut, ska försöka sänka pH värdet och se om det får den att liva upp. Den har iallafall satt knoppar så än finns det hopp.
Den jag själv har stannade i växten och ser rätt lidande ut, ska försöka sänka pH värdet och se om det får den att liva upp. Den har iallafall satt knoppar så än finns det hopp.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Strandkrassing och Prins Gustaf i rabatten
Någon som kan hjälpa mig identifiera detta ogräset som dyker upp exakt överallt i trädgården?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som kan hjälpa mig identifiera detta ogräset som dyker upp exakt överallt i trädgården?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pionerna 😍 King’s day och Colonel Owens
En Iris och näva(?) samt aklejor av för mig okända sorter, men vackra är de!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En Iris och näva(?) samt aklejor av för mig okända sorter, men vackra är de!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Grendunört, tror jag. Har sådana också, och för mig är de också ogräs. Små rosa oansenliga blommor på ca 20 cm stjälkarN naikon skrev:
Vill lägga till; ej hundra säker!
Jag säger också att det är någon dunört. Hos mig dyker den upp som fröogräs lite här och där. Men är lätt att rycka upp.
Tyvärr inga namn på någon av aklejorna. De hör liksom till tomten och sprider sig och korsar sig som de vill själva. Ibland sår jag någon ny sort för att få in nya varianter. Jag kan skicka frön om några veckor. Var det den här?Maria T skrev:
Logga in
Skapa konto
Ja, det var den lite mörkare blålila dubbla som jag tycker är jättefin, men jag har också aklejor och vet hur lätt de korsar sig därför undrade om din var "fröäkta" eller vad det heter. Men gärna, om du vill ta fröer av de där så får du gärna skicka, kanske de blir så vackra även hos mig. Jag skriver ett meddelande till dig,H Harmagedon skrev:
De är en av de ursprungliga som funnits på tomten sedan jag var barn. Alltså inte just den här plantan utan andra som sett lika ut. Någon av dens barn borde bli rätt lik för jag har många av den. Den dyker upp på nya ställen varje år.
Det är lite lustigt men genen för att få dubbla, eller som den här femfaldiga, kronblad verkar vara väldigt dominant. Har samlat frön från stora tjusiga enkla i en slottspark flera gånger och visst kommer de sådana också. Men efter ett par generationer tenderar alla bli fyllda.
Det är lite lustigt men genen för att få dubbla, eller som den här femfaldiga, kronblad verkar vara väldigt dominant. Har samlat frön från stora tjusiga enkla i en slottspark flera gånger och visst kommer de sådana också. Men efter ett par generationer tenderar alla bli fyllda.
Redigerat: