Mina pelargoner har fått övervintra i källaren men får nu stå ute på dagarna för att få lite extra solljus.

• Pelargoner i en lila kruka står ute i solen mot en vägg, med frodigt gröna blad och vita blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zeugma och 4 till
  • Laddar…
Snöklockorna är i full gång. Snöklockor blommar i grupp på en gräsmatta i vårsolen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Zeugma och 5 till
  • Laddar…
Första krokusen här hos oss.
Gul krokus som blommar på marken omgiven av vissna löv och grus, första krokusen enligt inlägget.
Skapa konto

Även vintergäcken och pärlhyacinterna är på väg upp och snödropparna blommar för fullt.

• Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Titta vad jag hittade när jag rensade rabatterna från fjolårsbös. Det första lilla ormögat.
Suddig bild av ett ormögat med ljusblå blomma och gröna blad bland fjolårslöv i en rabatt.
Skapa konto

Ursäkta något suddig bild.

• Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Titta vad jag hittade när jag rensade rabatterna från fjolårsbös. Det första lilla ormögat.
[bild]
Ursäkta något suddig bild.
Åh, måste kolla mina. Men de bor skuggigt så de har nog inte vaknat.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
BirgitS
Det här såg jag under dagens promenad:
Blå blommor i en trädgård, troligen blåstjärnor, omgivna av gröna blad och jord.
Skapa konto

Jag tror det är någon sorts blåstjärna.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[bild]

Stämmer bra och de har en fantastisk förmåga att sprida sig i trädgården, även till oönskade ställen så det blir att dra upp hundratals ur rabatterna men det är en ojämn kamp. Man får trösta sig med att de är vackra.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
[bild]

Som tillhör familjen Scilla. De finns i olika former och i blåa nyanser
Jag var tvungen att googla för jag har alltid bara kallat dom för Scilla! 😉 👍

K Kakelugnen566 skrev:
Som tillhör familjen Scilla. De finns i olika former och i blåa nyanser
Jag var tvungen att googla för jag har alltid bara kallat dom för Scilla! 😉 👍
Den vanligaste i trädgården är Scilla siberica, rysk blåstjärna som även finns i den vita varianten Alba.
En härdig växt som sprider sig i gräsmattan och bildar stora sammanhängande blå mattor men den vill gärna ta över hela trädgården.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Den vanligaste i trädgården är Scilla siberica, rysk blåstjärna som även finns i den vita varianten Alba.
En härdig växt som sprider sig i gräsmattan och bildar stora sammanhängande blå mattor men den vill gärna ta över hela trädgården.
Om man lyckas få den att etableras. Jag satte ett antal lökar i höstas - nada.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Om man lyckas få den att etableras. Jag satte ett antal lökar i höstas - nada.
Den är härdig långt upp i landet eftersom den härstammar från områden med kärvt klimat i Ryssland.
Prova att plantera lite tidigare på hösten så de hinner rota sig så ska det nog gå bra.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Årets första iris.

• Vit och gul irisblomma i närbild, omgiven av gröna blad och jord.
    Skapa konto
  • Gilla
trilithium och 7 till
  • Laddar…
Den är härdig långt upp i landet eftersom den härstammar från områden med kärvt klimat i Ryssland.
Prova att plantera lite tidigare på hösten så de hinner rota sig så ska det nog gå bra.
Oktober borde ha fungerat, växtzon 2. Ibland blir lökar, ibland inte. Nytt försök i höst!

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Stämmer bra och de har en fantastisk förmåga att sprida sig i trädgården, även till oönskade ställen så det blir att dra upp hundratals ur rabatterna men det är en ojämn kamp. Man får trösta sig med att de är vackra.
Konkurrerar de så hårt med något annat att de måste bort? Vi har i stort inte planterat in något nytt utom lökväxter (inklusive blåstjärnor för att få fler) så jag har inte hunnit märka hur de beter sig mot andra växter.

Z z_bumbi skrev:
Konkurrerar de så hårt med något annat att de måste bort? Vi har i stort inte planterat in något nytt utom lökväxter (inklusive blåstjärnor för att få fler) så jag har inte hunnit märka hur de beter sig mot andra växter.
I gräsmattan är de önskade men de trivs även i rabatterna och förökar sig väl så man får hålla efter, det är ju ingen invasiv växt men du kommer få rycka upp en hel del ur rabatterna om de trivs i din trädgård.😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.