Några som blommar här i zon 4:
Vit blomma, möjligtvis vitstjärna, växer bland torra löv och gräs i en perennplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Vitstjärna"
Minipåskliljor "tête-à-tête" blommar i en perennplantering med vissna löv och vissna växter runt omkring.
Skapa konto

Minipåskliljor, typ tête-à-tête eller så, är först ut i perennplanteringen jag anlade förra året
Gul blomma och gröna blad i en perennplantering, med torrt gräs och vissna löv omkring.
Skapa konto

Någon viva

• Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Det händer inte mycket i trädgården förutom att rådjuren stubbat några hyacinter och tulpaner.
Blåsippor och scillor har stampat de senaste 3 veckorna utan att riktigt slå ut.
Närbild av en blommande blåsippa med lila kronblad och gröna blad i bakgrunden.
Skapa konto

Vintergäck blommar fortfarande
Närbild på gula vintergäcksblommor som blommar i trädgården, omgivna av gröna blad.
Skapa konto

liksom snödroppar
Snödroppar i blom med sina vita, hängande klockformade blommor och gröna blad i en trädgård.
Skapa konto

och krokus
Gula krokusar i blom i en trädgård, omgivna av löv på marken.
Skapa konto

Har en österrikisk svarttall som är uppdriven från frö av min mor. Ca 30 år gammal och andra året med kottar. Ca 15 cm långa barr och ca 10 cm långa kottar.
En närbild på en kotte av en österrikisk svarttall med omgivande barr, cirka 10 cm lång kotte och 15 cm långa barr.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 12 till
  • Laddar…
BirgitS
Trots kylan har forsythian börjat blomma lite grann, en dryg vecka senare än förra året #2 451. Buskarna bredvid har börjat få gröna blad och man kan se mycket små blomknoppar, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad det är för sort. Även hybridkejsarolvonet i det länkade inlägget har börjat blomma lite smått men inte lika mycket som på den bilden.
Buske med gula blommor och knoppar i en skog med löv på marken.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
K
Blå scillor i mängder i en grön trädgårdsmatta, omgivna av vissna löv och grässtrån.
Skapa konto

Efter vårkrokusarna så kommer scillan i blåa lass
Närbild av en trädgård med små gröna växter och knoppar i jorden, bland torra löv och grenar.
Skapa konto

Upptäckte att vitsippor tittat upp i landet, och jag hoppas att det är de dubbla som jag köpte häromåret 🤞

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Åh, vad mkt fint ni har! Jag blir faktiskt mest lite ledsen av att titta i min trädgård i år. Rådjuren har börjat äta sånt de aldrig ätit förut och Tricogarden har helt förlorat sin verkan på dem. Vitsippor, som jag haft en blygsam samling av olika sorter har blivit favorit mat. Liksom alium som de t.o.m. äter upp lökarna av. Jag sätter mitt hopp till att påskliljorna går i blom snart bara vi får lite värme. Hybridkejsarolvonet ser också lovande ut.

• Ledsen
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
H Harmagedon skrev:
Åh, vad mkt fint ni har! Jag blir faktiskt mest lite ledsen av att titta i min trädgård i år. Rådjuren har börjat äta sånt de aldrig ätit förut och Tricogarden har helt förlorat sin verkan på dem. Vitsippor, som jag haft en blygsam samling av olika sorter har blivit favorit mat. Liksom alium som de t.o.m. äter upp lökarna av. Jag sätter mitt hopp till att påskliljorna går i blom snart bara vi får lite värme. Hybridkejsarolvonet ser också lovande ut.
Kanske många grannar också har börjat med Trico Garden, så att rådjuren har tvingats vänja sig vid det. I så fall pröva någon annan typ rådjursskydd.

B Bitterhetsakademin skrev:
Första åren blommade mina men inte nu längre, de sätter däremot sidolökar och sprider sig.
Ska prova att ge dem lite extra kalk och gödning och se om det verkar.
Ett annat problem är att de drar till sig liljebaggar som äter bladen så man får hålla efter och krossa dem när de dyker upp.
Eventuellt föredrar de lite lerhaltig jord. Jag har en kejsarkrona som växer kraftfullt, men liksom dina ej blommar varje år. Vad jag förstår beror blomningen på hur pass bra löken trivs året innan under tillväxtperioden. Om den får rätt näring mm under detta år från vår tills den vissnar ner, finns bättre förutsättningar att de blommar nästa vår.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Krokusarna blommar troget år efter år och humlorna är förtjusta.

• Humla sitter på lila krokusblomma med gul mitt bland gröna blad.
    Skapa konto
  • Lila och vita krokusblommor med orange pistiller i solsken, omgivna av gröna blad och mark.
    Skapa konto
  • Humla på en lila blomma i ett grönt trädgårdslandskap.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Det fina med krokusar förutom att de är uppskattade av insekterna är det stora antalet sorter som finns, väljer man tidiga och senare sorter kan man njuta av prakten länge.
Här en ganska tidig sort "Vanguard" av ryskt ursprung som varit populär sedan trettiotalet och en storblommig vit krokus.

• Ljuslila tidig sort krokus "Vanguard" i trädgårdsmiljö, omgiven av gröna blad.
    Skapa konto
  • Vit krokus av sorten "Vanguard" med stora kronblad och orange pistiller, omgiven av grönska.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Fortsätter på krokustemat.
Planterat runt 10st vårkrokusar som precis skulle slå ut. Nästa dag är 8/10 uppätna. Går runt ett rådjur mellan trädgårdarna som ett uppdukat buffebord. Vi kanske skulle ha 2nd amendment mot rådjur i Sverige? Rätt att öppna eld om det anses nödvändigt

De två överlevarna...

• Två blommande vårkrokusar i en trädgård omgivna av gräs och buskar. Bakom blommorna ligger en gammal trästam på marken.
    Skapa konto
  • Två blommande vårkrokusar med lila och vita kronblad, omgivna av jord och löv i en trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Snigla och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu när det är sol så har lite mer börjat blomma i bra sollägen.
En ensam vårlök och vitsippor:
Vårblomma med gula kronblad sticker upp bland vissna blad och kvistar på marken i ett soligt skogslandskap, tecken på vårens ankomst.
Skapa konto
Vitsippor som blommar under buskar i solsken med nyutslagna gröna blad och vissna löv på marken som ett vårtecken.
Skapa konto

Mindre kul är ju det här, men ändå ett vårtecken:
Gula maskrosor som växer i en spricka i trottoaren, med en grå vägg i bakgrunden. Vårtecken i stadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Fortsätter på krokustemat.
Planterat runt 10st vårkrokusar som precis skulle slå ut. Nästa dag är 8/10 uppätna. Går runt ett rådjur mellan trädgårdarna som ett uppdukat buffebord. Vi kanske skulle ha 2nd amendment mot rådjur i Sverige? Rätt att öppna eld om det anses nödvändigt

De två överlevarna...
De rådjur jag har i trädgården rör inte krokusarna utan är finsmakare, de äter i stort sett bara tulpaner.😥
Överväger starkt att sluta med dessa och plantera tidlösa och stormhatt i stället, de får man iallafall ha ifred. Påskliljor är också ett val om man vill få njuta av blommorna i stället för rådjuren.
Provade en skrämma med ultraljud och blixtljus men den var helt värdelös då rådjuren vande sig efter bara några veckor.

B Bitterhetsakademin skrev:
De rådjur jag har i trädgården rör inte krokusarna utan är finsmakare, de äter i stort sett bara tulpaner.😥
Överväger starkt att sluta med dessa och plantera tidlösa och stormhatt i stället, de får man iallafall ha ifred. Påskliljor är också ett val om man vill få njuta av blommorna i stället för rådjuren.
Provade en skrämma med ultraljud och blixtljus men den var helt värdelös då rådjuren vande sig efter bara några veckor.
Haha ja jag har tidlösa också! Men den rör dom inte. Hur kan dom ha koll på det?

N naikon skrev:
Haha ja jag har tidlösa också! Men den rör dom inte. Hur kan dom ha koll på det?
De verkar ha väl utvecklade instinkter så det är medfött och i fallet tidlösa knappast inlärt, provar de en gång blir det förmodligen den enda och sista gången. LD-50 dos för en fullvuxen människa anges till fyra gram av löken så kanske ingen lämplig växt om man har småbarn i trädgården men vacker är den.

Blåsippan ute i backarna står........
Blåsippor blommar på en solig sluttning omgiven av grenar och torra löv.
Skapa konto
Blåsippor växer i en backe bland bruna löv och ris.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.