328 607 läst ·
2 979 svar
329k läst
3,0k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Några som blommar här i zon 4:
"Vitstjärna"
Minipåskliljor, typ tête-à-tête eller så, är först ut i perennplanteringen jag anlade förra året
Någon viva
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Vitstjärna"
Logga in
Skapa konto
Minipåskliljor, typ tête-à-tête eller så, är först ut i perennplanteringen jag anlade förra året
Logga in
Skapa konto
Någon viva
Det händer inte mycket i trädgården förutom att rådjuren stubbat några hyacinter och tulpaner.
Blåsippor och scillor har stampat de senaste 3 veckorna utan att riktigt slå ut.
Vintergäck blommar fortfarande
liksom snödroppar
och krokus
Har en österrikisk svarttall som är uppdriven från frö av min mor. Ca 30 år gammal och andra året med kottar. Ca 15 cm långa barr och ca 10 cm långa kottar.
Blåsippor och scillor har stampat de senaste 3 veckorna utan att riktigt slå ut.
Logga in
Skapa konto
Vintergäck blommar fortfarande
Logga in
Skapa konto
liksom snödroppar
Logga in
Skapa konto
och krokus
Logga in
Skapa konto
Har en österrikisk svarttall som är uppdriven från frö av min mor. Ca 30 år gammal och andra året med kottar. Ca 15 cm långa barr och ca 10 cm långa kottar.
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Trots kylan har forsythian börjat blomma lite grann, en dryg vecka senare än förra året #2 451. Buskarna bredvid har börjat få gröna blad och man kan se mycket små blomknoppar, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad det är för sort. Även hybridkejsarolvonet i det länkade inlägget har börjat blomma lite smått men inte lika mycket som på den bilden.
Logga in
Skapa konto
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Logga in
Skapa konto
Efter vårkrokusarna så kommer scillan i blåa lass
Logga in
Skapa konto
Upptäckte att vitsippor tittat upp i landet, och jag hoppas att det är de dubbla som jag köpte häromåret 🤞
Åh, vad mkt fint ni har! Jag blir faktiskt mest lite ledsen av att titta i min trädgård i år. Rådjuren har börjat äta sånt de aldrig ätit förut och Tricogarden har helt förlorat sin verkan på dem. Vitsippor, som jag haft en blygsam samling av olika sorter har blivit favorit mat. Liksom alium som de t.o.m. äter upp lökarna av. Jag sätter mitt hopp till att påskliljorna går i blom snart bara vi får lite värme. Hybridkejsarolvonet ser också lovande ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Kanske många grannar också har börjat med Trico Garden, så att rådjuren har tvingats vänja sig vid det. I så fall pröva någon annan typ rådjursskydd.H Harmagedon skrev:Åh, vad mkt fint ni har! Jag blir faktiskt mest lite ledsen av att titta i min trädgård i år. Rådjuren har börjat äta sånt de aldrig ätit förut och Tricogarden har helt förlorat sin verkan på dem. Vitsippor, som jag haft en blygsam samling av olika sorter har blivit favorit mat. Liksom alium som de t.o.m. äter upp lökarna av. Jag sätter mitt hopp till att påskliljorna går i blom snart bara vi får lite värme. Hybridkejsarolvonet ser också lovande ut.
Eventuellt föredrar de lite lerhaltig jord. Jag har en kejsarkrona som växer kraftfullt, men liksom dina ej blommar varje år. Vad jag förstår beror blomningen på hur pass bra löken trivs året innan under tillväxtperioden. Om den får rätt näring mm under detta år från vår tills den vissnar ner, finns bättre förutsättningar att de blommar nästa vår.B Bitterhetsakademin skrev:
Krokusarna blommar troget år efter år och humlorna är förtjusta.
Det fina med krokusar förutom att de är uppskattade av insekterna är det stora antalet sorter som finns, väljer man tidiga och senare sorter kan man njuta av prakten länge.
Här en ganska tidig sort "Vanguard" av ryskt ursprung som varit populär sedan trettiotalet och en storblommig vit krokus.
Här en ganska tidig sort "Vanguard" av ryskt ursprung som varit populär sedan trettiotalet och en storblommig vit krokus.
Fortsätter på krokustemat.
Planterat runt 10st vårkrokusar som precis skulle slå ut. Nästa dag är 8/10 uppätna. Går runt ett rådjur mellan trädgårdarna som ett uppdukat buffebord. Vi kanske skulle ha 2nd amendment mot rådjur i Sverige? Rätt att öppna eld om det anses nödvändigt
De två överlevarna...
Planterat runt 10st vårkrokusar som precis skulle slå ut. Nästa dag är 8/10 uppätna. Går runt ett rådjur mellan trädgårdarna som ett uppdukat buffebord. Vi kanske skulle ha 2nd amendment mot rådjur i Sverige? Rätt att öppna eld om det anses nödvändigt
De två överlevarna...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Nu när det är sol så har lite mer börjat blomma i bra sollägen.
En ensam vårlök och vitsippor:
Mindre kul är ju det här, men ändå ett vårtecken:
En ensam vårlök och vitsippor:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mindre kul är ju det här, men ändå ett vårtecken:
Logga in
Skapa konto
De rådjur jag har i trädgården rör inte krokusarna utan är finsmakare, de äter i stort sett bara tulpaner.😥N naikon skrev:Fortsätter på krokustemat.
De två överlevarna...
Överväger starkt att sluta med dessa och plantera tidlösa och stormhatt i stället, de får man iallafall ha ifred. Påskliljor är också ett val om man vill få njuta av blommorna i stället för rådjuren.
Provade en skrämma med ultraljud och blixtljus men den var helt värdelös då rådjuren vande sig efter bara några veckor.
Haha ja jag har tidlösa också! Men den rör dom inte. Hur kan dom ha koll på det?B Bitterhetsakademin skrev:De rådjur jag har i trädgården rör inte krokusarna utan är finsmakare, de äter i stort sett bara tulpaner.😥
Överväger starkt att sluta med dessa och plantera tidlösa och stormhatt i stället, de får man iallafall ha ifred. Påskliljor är också ett val om man vill få njuta av blommorna i stället för rådjuren.
Provade en skrämma med ultraljud och blixtljus men den var helt värdelös då rådjuren vande sig efter bara några veckor.
De verkar ha väl utvecklade instinkter så det är medfött och i fallet tidlösa knappast inlärt, provar de en gång blir det förmodligen den enda och sista gången. LD-50 dos för en fullvuxen människa anges till fyra gram av löken så kanske ingen lämplig växt om man har småbarn i trädgården men vacker är den.N naikon skrev: