310 213 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
När jag planterade praktlysing så omgärdade jag den med en nästan helt nerkörd gräsmattekant, en sån där billig veckad i plast, fungerade bra i drygt 15 år tills plasten började spricka. Men då började vi fundera på att flytta, de sista åren ryckte jag bara bort de enstaka stjälkar som kom utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frösådda petunior från förra årets blomning. Blev lite många och tätt.
Logga in
Skapa konto
Lilja
Logga in
Skapa konto
Jättevädd är populär bland humlorna.
Vintergröna, såpnejlika och murreva tycker jag också är besvärliga att hålla efter. Vackra när de blommar, men nästan omöjliga att bli av med efter etablering.B Bitterhetsakademin skrev:
Just nu i trädgården..
Rödmalva
Pioner..
Honungsros
Pion, Eukalyptusvide och jätteprästkragar..
Logga in
Skapa konto
Rödmalva
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pioner..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Honungsros
Logga in
Skapa konto
Pion, Eukalyptusvide och jätteprästkragar..
Åh! Jag friterade också zucchiniblommor idag. Men det har varit en dålig zucchini sommar så här långt för mig. Zucchinisarna är det nog flera veckor kvar innan jag får njuta av.
Krasse, klart röda pelargoner och rosor. Gillar den pepparrotsaktiga smaken av Indiankrasse men tyvärr brukar kålmaskarna älska den mer.
Egentligen ot för trädgårdstråden då det är en krukväxt.B Bitterhetsakademin skrev:
Men historien bakom är nog så intressant. Var en vårvintermorgon och slängde skräp. Överst i containern för brännbart låg en riktigt risig brudorkide kastad. Jag tog hem den och planterade om den och räddade den därmed från förbränningsugnen. Den repade sig och har de senaste åren tackat mig genom att flera gånger om året blomma med de ljuvligaste vita blommor.
Blommar och blommar. Det här är i alla fall resultatet. Vad är det gör växt som trivs i en kruka hos mig. Har haft den flera år men minns inte vad det är.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kollade med lens och det verkar vara rädisa...??? Aldrig hört/sett att rädisor växer på det viset 🤔Intet skrev:
Du får provsmaka!!
Medlem
· Västmanland
· 1 906 inlägg
Nu blommar klematis och efter solen och värmen som kommer nästa vecka är snart körsbären mogna. Ser fram emot körsbärspaj med nyvispad grädde.K Kakelugnen566 skrev:
B Bitterhetsakademin skrev:Egentligen ot för trädgårdstråden då det är en krukväxt.
Men historien bakom är nog så intressant. Var en vårvintermorgon och slängde skräp. Överst i containern för brännbart låg en riktigt risig brudorkide kastad. Jag tog hem den och planterade om den och räddade den därmed från förbränningsugnen. Den repade sig och har de senaste åren tackat mig genom att flera gånger om året blomma med de ljuvligaste vita blommor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag vill visa min fantastiska orkidee, som har blommat i stort sett oavbrutet sedan november 2021.
Det har varit en vecka vid två olika tillfällen utan blommor, som den väntat på att knoppar skulle slå ut. Jag har haft den länge, säkert i 15-20 år, och la märke till att blommorna varade länge. Så jag satte dit datumet för att hålla koll. 👍🙂