BirgitS
När jag planterade praktlysing så omgärdade jag den med en nästan helt nerkörd gräsmattekant, en sån där billig veckad i plast, fungerade bra i drygt 15 år tills plasten började spricka. Men då började vi fundera på att flytta, de sista åren ryckte jag bara bort de enstaka stjälkar som kom utanför.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Frösådda petunior i olika nyanser av rosa och lila, tätt planterade i en blomlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frösådda petunior från förra årets blomning. Blev lite många och tätt.

Vit lilja i full blomning med flera blommor längs stjälken, fotograferad i naturligt solljus.
Skapa konto

Lilja

Gul Jättevädd blomma med humlor, klar blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Jättevädd är populär bland humlorna.

• Gilla
Jiji och 7 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Penningblad, grannen skaffade några och nu finns de överallt.
Praktlysing samma sak med den, sprider sig okontrollerat. Vacker men har rivit upp hundratals, tänk er för innan ni tar in den i trädgården.
Vintergröna, såpnejlika och murreva tycker jag också är besvärliga att hålla efter. Vackra när de blommar, men nästan omöjliga att bli av med efter etablering.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Just nu i trädgården..

Lila och rosa blommor, troligen rödmalva, växer i en trädgård med gröna blad och orange blommor i bakgrunden.
Skapa konto

Rödmalva

Lila blommor, troligen rödmalva, framför en vit vägg i trädgården.
Skapa konto

Vit pion i trädgården omgiven av gröna och rosa blad.
Skapa konto

Pioner..

Rosa pionblomma omgiven av gröna blad, med stenar i förgrunden i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

En trädgård med blommande buske av honungsros och omgivande gröna träd i bakgrunden.
Skapa konto

Honungsros

Trädgård med rödmalva, pioner, honungsros, eukalyptusvide och jätteprästkragar, och en bil i bakgrunden.
Skapa konto

Pion, Eukalyptusvide och jätteprästkragar..

• Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Zucchiniblommor är lika vackra som goda.

[bild][bild]
En squashblomma fylld med gul fyllning, placerad på en tallrik med ett lager av ströbröd.
Skapa konto
Fyra panerade och stekta zucchiniblommor i en stekpanna, placerad på en spis med en tekanna och hushållspapper i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Åh! Jag friterade också zucchiniblommor idag. Men det har varit en dålig zucchini sommar så här långt för mig. Zucchinisarna är det nog flera veckor kvar innan jag får njuta av.

Krasse, klart röda pelargoner och rosor. Gillar den pepparrotsaktiga smaken av Indiankrasse men tyvärr brukar kålmaskarna älska den mer.

• Röda rosor med gröna blad mot en mönstrad vägg i bakgrunden, vissa rosor har vissnat.
    Skapa konto
  • Röda pelargoner i fokus med rosa blommor i bakgrunden, omgivna av gröna blad och grusad mark.
    Skapa konto
  • Gula Indiankrasseblommor med röda inslag över gröna blad i en trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Krasse, klart röda pelargoner och rosor. Gillar den pepparrotsaktiga smaken av Indiankrasse men tyvärr brukar kålmaskarna älska den mer.
Egentligen ot för trädgårdstråden då det är en krukväxt.
Men historien bakom är nog så intressant. Var en vårvintermorgon och slängde skräp. Överst i containern för brännbart låg en riktigt risig brudorkide kastad. Jag tog hem den och planterade om den och räddade den därmed från förbränningsugnen. Den repade sig och har de senaste åren tackat mig genom att flera gånger om året blomma med de ljuvligaste vita blommor.

• Vit brudorkidé med gröna blad blommar i en färgglad kruka på ett fönsterbräde, belyst av solljus.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Blommar och blommar. Det här är i alla fall resultatet. Vad är det gör växt som trivs i en kruka hos mig. Har haft den flera år men minns inte vad det är.

Växt med långa stjälkar och smala gröna fröskidor i en svart kruka på gräs, omgiven av andra gröna växter i en trädgård.
Skapa konto
Kruka med gröna, långsmala stjälkar och blad mot en gräsmatta. Användaren söker identifiering av växt som blommar hos dem.
Skapa konto
Grön växt med smala böjda stjälkar och små fröskidor i en svart kruka mot en bakgrund av gräsmatta.
Skapa konto

K
Intet Intet skrev:
Blommar och blommar. Det här är i alla fall resultatet. Vad är det gör växt som trivs i en kruka hos mig. Har haft den flera år men minns inte vad det är.

[bild][bild][bild]
Kollade med lens och det verkar vara rädisa...??? Aldrig hört/sett att rädisor växer på det viset 🤔
Du får provsmaka!!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Höstglöd som trivs bra i år.
Har växt sig stor och kraftig

• En frodig och kraftig höstglöd med klarröda blommor, omgiven av gröna blad i trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vit orkidéliknande blomma i grönskande miljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
K
TorpAnders TorpAnders skrev:
[bild]
Nattviol (som är fridlyst) den har jag aldrig sett, men fin är den!

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Nattviol (som är fridlyst) den har jag aldrig sett, men fin är den!
Nu blommar klematis och efter solen och värmen som kommer nästa vecka är snart körsbären mogna. Ser fram emot körsbärspaj med nyvispad grädde.

• Rosa klematisblomma med gröna blad.
    Skapa konto
  • Trädgård med körsbärsträd och gröna buskar under klarblå himmel, en del av vit byggnad syns.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
K
Egentligen ot för trädgårdstråden då det är en krukväxt.
Men historien bakom är nog så intressant. Var en vårvintermorgon och slängde skräp. Överst i containern för brännbart låg en riktigt risig brudorkide kastad. Jag tog hem den och planterade om den och räddade den därmed från förbränningsugnen. Den repade sig och har de senaste åren tackat mig genom att flera gånger om året blomma med de ljuvligaste vita blommor.
Orkidé i en kruka på en fönsterbräda, med lila och vita blommor. Bakgrund med trädgårdsutsikt.
Skapa konto

Närbild av en orkidé med lila och vita blommor framför ett fönster, med suddig bakgrund av grönska.
Skapa konto

Orkidé i plastkruka med etikett som visar datumet "4 nov 2021", omgiven av jord och blad.
Skapa konto

Jag vill visa min fantastiska orkidee, som har blommat i stort sett oavbrutet sedan november 2021.
Det har varit en vecka vid två olika tillfällen utan blommor, som den väntat på att knoppar skulle slå ut. Jag har haft den länge, säkert i 15-20 år, och la märke till att blommorna varade länge. Så jag satte dit datumet för att hålla koll. 👍🙂

• Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.