Trädgårdsland med majsväxter i förgrunden och potatisväxter i bakgrunden omgivet av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Potatisplantor i trädgården med täckmaterial och skottkärra i bakgrunden.
Skapa konto

Majs och potatis

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Fjolårets kvarlämnade purjolök blommar i ett hav av pumpa och majs. Har man en lucka i en rabatt och vill ha en ståtlig högsommarblomma kan man ju tydligen trycka ner några purjolökar på våren :p

• Blommande purjolök omgiven av gröna majs och pumpablad i en trädgårdsrabatt.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Blommande rosa liljor med prickar framför en tegelvägg, knoppar och gröna blad syns.
Skapa konto
Praktfulla orangeröda liljor med svarta prickar, fotograferade underifrån mot en tegelväggsbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
GreenYoda och 10 till
  • Laddar…
Maria T
H hapazard skrev:
Fjolårets kvarlämnade purjolök blommar i ett hav av pumpa och majs. Har man en lucka i en rabatt och vill ha en ståtlig högsommarblomma kan man ju tydligen trycka ner några purjolökar på våren :p
Riktigt roligt o vackert tips faktiskt, såna lökblommor brukar uppskattas av bin och blomflugor, kanske även av fjärilar.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Riktigt roligt o vackert tips faktiskt, såna lökblommor brukar uppskattas av bin och blomflugor, kanske även av fjärilar.
Ja ingen på bilden, men var rejäl trafik.

Hortensian fortsätter leverera..
Den vita har tagit lite illa vid sig av regnet.. och får lite angrepp på bladen - men ja.. båda blommar på!

En liten ros har tittat fram oxå.,

Blommande rosa och blå hortensiabuskar med tätt sittande blomklasar och gröna löv.
Skapa konto

Vit hortensia med regnskador och bruna fläckar på bladen och knoppar.
Skapa konto

Blommande lila och rosa hortensior med några regndroppsskadade blad.
Skapa konto

Lummiga rosa och blå hortensior i full blom trots regn, med gröna blad och en suddig bakgrund.
Skapa konto

Vit blommande ros med lite regnskador och angrepp på bladen, omgiven av gröna blad och stenar.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Närbild av en daggdroppsbeklädd rosa ros mot suddig trädgårdsbakgrund.
Skapa konto
Ljusrosa ros i fokus med knoppar mot mörk vägg och jord, trädgårdsrenovering.
Skapa konto

• Gilla
GreenYoda och 6 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Vi har klätterrosor av okänd sort, som bara blir yvigare och yvigare...tur att grannarna också uppskattar det annars hade de såklart haft full frihet att trimma om jag inte orkar.
Men, de skulle behöva styras upp och jag vet inte hur.

När vi flyttade hit så var gränsen mellan vår tomt och grannens uppbyggd av syll, inte snyggt men det var samma ägare (alltså, den före detta grannen ägde även vår tomt, som han sålde till det husföretag som vi sen köpte från).
Det var då rätt lätt för oss att montera spaljéer på den där syllen, riktigt fint blev det och blommade som f*n har nog aldrig tidigare sett såna rosor. Detta var mellan 2002-2008 ca.
Så sålde f d grannen sin tomt, och styckade den och vid nybyggnationen så revs syllen (till en massa förtret och tjafs för att gränsmarkeringen försvann, men det är en annan historia) och jag trodde nog att rosorna i stort sett strukit med när en skaftväg anlades där den gamla syllen revs.
Men efter två, tre år så ser jag hur det kommer ut långa skott som täcks av ljuvliga blommor och inser att dessa inte är helt döda.

2013 lätt vi sätta upp ett Gunnebostängsel eftersom den nya grannarna skyfflade in all snö på vår tomt och dödade en hel del annat, staketet står 25 cm in på vår tomt så vi har full rätt att ta bort det som hänger över osv (inte bara rosorna, det finns hassel, tuja, ärtbuske, schersmin och syren och säkert nåt annat också som jag håller i trim).

Jisses, nu har jag skrivit en roman vilket inte var tanken först, men kanske kan vara till hjälp - bilder är hur rosorna ser ut nu, de klättrar och klänger och jag tar bort fult och dött men skulle helst vilja klippa ner så mycket som möjligt för att kunna leda om dem och ev göra nya spaljéer.

Nån som vet mycket om rosor?
När ska jag klippa/trimma?
och hur mycket vågar jag gå på?
[bild] [bild] [bild]
Svårt att identifiera röda rosor eftersom färgåtergivningen kan bli så olika på foton. Dessutom skulle man behöva se bild på knoppar och taggar. Får du inte svaret här så pröva gå med i en rosengrupp på facebook. Med tanke på att den växer så yvigt skulle det kunna vara en klätterros och då behövs en hög spaljé eller pergola. Men det bästa att att börja med identiteten, då vet ni vad ni kan förvänta er i form av höjd och bredd.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Den här blommar, men vad är hon för nått?

• Gul blomma i förgrunden med gröna löv och brun grenig bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Gulsporre Linaria vulgaris

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Gulsporre Linaria vulgaris
Tack! :)

Och helt plötsligt, i en av rabatterna, hittade vi en lilja vi inte visste vi hade.
Blommande rosa lilja med vit kant och synliga ståndare i en grön trädgårdsrabatt.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Präriesolrosorna och höstfloxen, blommar som tokiga i min, i år, sorgligt negligerade trädgård på landet. Präriesolrosor och höstflox med gula och lila blommor i en frodig trädgård.
Skapa konto
Det tar så mycket tid att skrapa verandan. Men floxen sveper in hela verandan i ett moln av väldoft. (får mig visserligen att hosta och bli täppt i näsan...)

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
...

• Solrosor i full blom i en upphöjd cirkulär odlingsbädd på en solig dag.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[bild] [bild]
Nyfiken på huset vid din ros.. ser ut att ha ungefär samma färg som vårt :) (lite ovanlig kulör)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.