Dalbotant Dalbotös skrev:
Det tycker jag INTE att du skall göra, jag älskar dina bilder på näckrosor!
Då lägger jag upp en bild till för din skull ;)

Närbild av en blommande vit näckros med rosa kanter och gul mitt mot gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit ros med lätt gula toner i mitten, omgiven av gröna blad.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Fadai och 8 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Helt ärligt så vet jag inte riktigt det :thinking:

Jag beställde den här

[länk]

Men undrar om jag istället har fått den här?

[länk]

[bild]

Det kan kanske ha att göra med jord- och ljusförhållanden?

Vi får se hur hög den blir därför att jag beställde in rabatt ros som blir cirka 70 cm hög. Men om det är vad jag tror det är så kommer den att bli mer än två meter hög. Den som lever får se :)
Jag tror du har rätt det är nog "fel" ros du fått. Men väldigt vacker.

Jiji Jiji skrev:
Jag tror du har rätt det är nog "fel" ros du fått. Men väldigt vacker.
Tur du ställde den frågan så att jag kollade upp vad den heter, därför att nu tror jag att jag måste flytta på den.

Därför att där den är planterad nu finns det någon inte plats för en så hög ros.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Ljusrosa blommor av såpnejlika med en fjäril på i en sommarträdgård.
Skapa konto

Oregano

Växt med frodig grön lövverk och vita blomsterskärmar i trädgård.
Skapa konto

Kvanne

Trädgårdsbild som visar en blandning av växter och blommor såsom hortensia och möjligen riddarsporre.
Skapa konto

Såpnejlika och hortensia

Trädgårdsland med Riddarsporre i förgrunden och odefinierbara växter bakom, omgiven av grus och stenplattor.
Skapa konto

Riddarsporre och martorn

Solros omgiven av gröna blad i solljus på en trädgårdsbädd.
Skapa konto

Solros

Klematisar i blom klättrande på trädgrenar, lummig växtlighet i trädgården.
Skapa konto

Klematisar

En blommande gul 'Peace' rosbuske framför en trävägg med lavendel i förgrunden.
Skapa konto

Ros Peace och lavendel. Vi var mycket osäkra på om rosen skulle klara sig - den frös ned till marken i vintras.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
Jag har en lilja som blommar nu i Småland och i Skåne blommar grannarnas liljor så det är nog så att det är rätt normal tid. Finns nog olika blomningstid på liljor. Eftersom liljebaggar äter liljor som jag är i närheten av (dock ej kungsängaliljor) försöker jag undvika att odla liljor så jag är inte så bra på dem. Minns att föräldrarna odlade liljor som blommade vid den här tiden i ogynsam odlingszon.
Mina liljor (Stockholms söderförort) har redan blommat över nu i mitten av juli, svårt att minnas om det är "normalt" eller inte, för liljebaggarna är ett problem under alla år. I år skakade jag stänglarna, och plockade upp de baggar jag fann som trillat på jorden, sen körde jag hårda vattensprutan och nån gång sprayen som jag har mot bladlöss - vatten, såpa, T-sprit. Några liljor tog sig men mina favoriter, Krolliljorna, blommar inte.
Trist att önska jag hade ett lager med Radar-spray att ta till.
Skulle vi Bygga-Hus-are kunna komma på ett bra sätt att få bort liljebaggarna utan att spraya med massa olämpliga saker som snart blir förbjudna, och ändå slippa plocka baggarna och döda dem?

Jag fortsätter med min hortensia! Den är magnifik just nu..
Tror aldrig den varit så färgglad iaf hehe

Nu har också den vita bredvid slagit ut :)

Färgrik hortensiabuske med blåa och rosa blommor framför en orange husvägg.
Skapa konto

Lummig hortensiabuske med kluster av blommor i olika stadier; vita, rosa och lila, bredvid en mossig sten.
Skapa konto

Blommande hortensia med gröna blad och vita blommor framför en röd vägg.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Vi har klätterrosor av okänd sort, som bara blir yvigare och yvigare...tur att grannarna också uppskattar det annars hade de såklart haft full frihet att trimma om jag inte orkar.
Men, de skulle behöva styras upp och jag vet inte hur.

När vi flyttade hit så var gränsen mellan vår tomt och grannens uppbyggd av syll, inte snyggt men det var samma ägare (alltså, den före detta grannen ägde även vår tomt, som han sålde till det husföretag som vi sen köpte från).
Det var då rätt lätt för oss att montera spaljéer på den där syllen, riktigt fint blev det och blommade som f*n har nog aldrig tidigare sett såna rosor. Detta var mellan 2002-2008 ca.
Så sålde f d grannen sin tomt, och styckade den och vid nybyggnationen så revs syllen (till en massa förtret och tjafs för att gränsmarkeringen försvann, men det är en annan historia) och jag trodde nog att rosorna i stort sett strukit med när en skaftväg anlades där den gamla syllen revs.
Men efter två, tre år så ser jag hur det kommer ut långa skott som täcks av ljuvliga blommor och inser att dessa inte är helt döda.

2013 lätt vi sätta upp ett Gunnebostängsel eftersom den nya grannarna skyfflade in all snö på vår tomt och dödade en hel del annat, staketet står 25 cm in på vår tomt så vi har full rätt att ta bort det som hänger över osv (inte bara rosorna, det finns hassel, tuja, ärtbuske, schersmin och syren och säkert nåt annat också som jag håller i trim).

Jisses, nu har jag skrivit en roman vilket inte var tanken först, men kanske kan vara till hjälp - bilder är hur rosorna ser ut nu, de klättrar och klänger och jag tar bort fult och dött men skulle helst vilja klippa ner så mycket som möjligt för att kunna leda om dem och ev göra nya spaljéer.

Nån som vet mycket om rosor?
När ska jag klippa/trimma?
och hur mycket vågar jag gå på?
Yviga klätterrosor i full blom på en tomt, med grönska och en blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto
Yviga klätterrosor med frodiga rosa blommor under en solig himmel.
Skapa konto
Yvig klätterros med ljuvliga rosa blommor på gröna grenar i dagsljus.
Skapa konto

• Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
Vi hade ett körsbärsträd i ett hörn av trädgården. Det stod olämpligt till och mådde inte så bra så för en månad sen kapade vi ner det.
Kapad körsbärsträdstubbe omvandlad till stöd för klängväxter, med en blommande klematis, i en trädgård.
Skapa konto

Vi tog av det ett par meter upp för att bli en plats och ett stöd för klängväxter.
Nerkapat körsbärsträd som använts som stöd för klängande Klematis med blommor.
Skapa konto

En Klematis planterades och har mot förmodan växt ganska bra.
Klematisväxt med stora vita blommor vid stubbe av nedkapadt körsbärsträd i trädgården.
Skapa konto

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 6 till
  • Laddar…
Närbild av en blommande Sissinghurst vallmo med lila kronblad och detaljrik mitt.
Skapa konto

Mina Sissinghurst vallmo har börjat blomma.
Att titta in i dem gör mig lycklig. Det är svårt att fånga på bild men ni får nog en känsla tror jag.

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
[bild]
Mina Sissinghurst vallmo har börjat blomma.
Att titta in i dem gör mig lycklig. Det är svårt att fånga på bild men ni får nog en känsla tror jag.
När jag tittar in i en vallmo önskar jag ibland att jag vore ett bi.
Ja, jag får (nog) samma känsla som du, av att se in i ett kalejdoskop av vackra färger och bara känna lycka.

Nu måste jag googla Sissinghurst vallmo också :love:

• Älska
Jiji
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Nu måste jag googla Sissinghurst vallmo också :love:
Om du googlar det får du ev fram en vit vallmo. Den här är frön plockade på Sissinghurst och heter säkert något helt annat.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
Om du googlar det får du ev fram en vit vallmo. Den här är frön plockade på Sissinghurst och heter säkert något helt annat.
Aha, och Oj! Ja, jag ska vara noggrann. Är din vallmo ett- eller flerårig? Tänkte mest om du ville sälja lite frö....

Maria T Maria T skrev:
Aha, och Oj! Ja, jag ska vara noggrann. Är din vallmo ett- eller flerårig? Tänkte mest om du ville sälja lite frö....
Den är ettårig. Det är en opiumvallmo. Jag märker de finaste plantorna och låter dem gå i frö varje år. En del blir fransiga. Lila opiumvallmo i blom med fransiga kronblad och gröna blad, odlade i bokashi, på en uteplats.
Skapa konto

Det går att så på friland eller inne i kruka. Beroende på hur mycket näring de får blir de olika stora. De här växer i bokashi och blev rätt rejäla.

Skicka pm så ska vi ordna lite frön om du vill.

• Gilla
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
Lite blandade blommande växter, och veckans uppdatering om de ekorrsådda solrosorna. Man skulle kunna tycka att de tar över vår ödmjuka plantering...

• Solrosor dominerar en blandad blomsterplantering i trädgården, med en vit stol i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
Agapanthus, fröna kommer från Australien där jag plockade dem från fröställningar i en rabatt (med livet som insats eftersom det fanns spindlar som bodde i rabatten :dizzy:)
Närbild på blå Agapanthusblommor med synliga ståndare och bladverk i bakgrunden.
Skapa konto

Just denna sortens blad vissnar inte ner under vinterförvaringen i växthuset.

• Gilla
  • Älska
GladanS och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.