Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
En fördel med träreglar är ju att de är enkla att borra i så jag skulle vara frestad att utnyttja detta om jag inte helt litade på att skruvarna ger tillräcklig styrka.
Skulle då testa något i stil med: Skaffa ett kvastskaft och träborr i samma dimension. Tryck in ett häftstift till hälften i (med ögonmått) mitten av änden av regelstumpen. Knipsa av toppen av häftstiftet, placera regelstumpen på önskad plats och tryck till så det blir ett märke. Dra ut häftstiftsbiten med en tång. Borra hål med träborren i markeringarna till exempel 2 cm djupt. Såga till en 3,9 cm lång bit av kvastskaftet och tryck in i hålen. Skruva sen enligt tidigare instruktioner.
Skulle då testa något i stil med: Skaffa ett kvastskaft och träborr i samma dimension. Tryck in ett häftstift till hälften i (med ögonmått) mitten av änden av regelstumpen. Knipsa av toppen av häftstiftet, placera regelstumpen på önskad plats och tryck till så det blir ett märke. Dra ut häftstiftsbiten med en tång. Borra hål med träborren i markeringarna till exempel 2 cm djupt. Såga till en 3,9 cm lång bit av kvastskaftet och tryck in i hålen. Skruva sen enligt tidigare instruktioner.
Redigerat:
Frågan fick mig att kika närmare på detta då jag funderat på det tidigare:D Derbyboy skrev:
65 mm:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
90 mm:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så 90 mm är nog rätt optimalt, men viss risk att man går igenom om man går med för snäv vinkel.
Båda skruvarna får dock "rätt" ingrepp, dvs. båda dimensionerna är avpassade för 45 mm virke med i princip samma avstånd från huvudet till "midjan". Kör man 2 skruvar per sida lär man kunna stå och hoppa på det där utan att det rör sig det minsta.
Redigerat:
Eller så drar man 2 st 6x140 skruv genom långregeln in i stumpen så som planen var från början. Alt 8x140 om man vill ta höjd för den korrosiva miljön med tryckimpregnerat utomhus.
Det är enklare, snabbare och kanske inte dyrare heller jämfört med 4x65/90.
Det är enklare, snabbare och kanske inte dyrare heller jämfört med 4x65/90.
Frågan var dock hur starkt det blir?Oldboy skrev:
Att skruva eller spika i fiberriktningen ger som sagt synnerligen uselt "bett", och tenderar också att skapa spänningar i träet så att klossen med tiden spricker runt skruven/spiken.
Grova spik eller skruv som får gå in ngn dm brukar bita tillräckligt duktigt även i ändträ, men om regelstumparna bara är 10-17 cm långa så är nog skråspikning bättre. Med så korta stumpar och långa grova spik/skruv är risken stor att de spricker annars, precis som du skriver.C cpalm skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden