F fusion skrev:
tyvärr bäst före oktober 2024.
"Bäst före" betyder ju bara att den inte är exakt lika bra efter. Inte att den är dålig...

• Gilla
fusion
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
"Bäst före" betyder ju bara att den inte är exakt lika bra efter. Inte att den är dålig...
Eller att det är till dagen innan "bäst före-dagen" som företaget anser sig kunna garantera varans kvalitet (ofta med god marginal).

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Dagens middag: Wokad biff med grönsaker och ostronsås + ris

Wokpanna med biff, grönsaker, bambuskott och ostronsås, serverad med en svart slev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wokad biff med grönsaker och ostronsås serverad med ris på en tallrik.
Skapa konto

Wokad biff med grönsaker och ostronsås serverad med ris på en grå tallrik.
Skapa konto

Recept: https://www.ica.se/recept/wokad-biff-med-bambuskott-726364/

Tillägg: tog mer och fler grönsaker.. så jag spädde på med lite sås till för att ”kladda ner” den extra mängden gröns.. 👍😊

• Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kronans ärtsoppa brukade vara OK att äta efter ett par decennier. 😜
Jo, det fick man allt erfara i fält när man gjorde lumpen ! Värst var väl Nordchoklads mörka chokladkakor samt "pansarkexen" . Minns nåt som var stämplat som tillverkad på 60talet , gjorde lumpen på 80 talet.

Jag skall se till att burkarna (hitta en till gulashsoppa bäst före 2023) får hänga med till Finland på söndag.

När jag gjorde värnplikten 1993 så var det många konserver (Risotto m.m) som var bfd 80-tal.
Åt en Nordchoklad med bfd 1976.. utan problem.
Det ironiska var att vi blev sjuka efter den genomförda Soldatmarschen…då det bjöds på nylagad fältmat bestående av Kyckling & Potatissallad….

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
När man bodde i tält fick vi släta sockerbullar på kvällen, ingen aning om de var konserverade på nåt sätt, men fis odören i tältet natten efter talade sitt eget språk 😖

• Haha
nino
  • Laddar…
Smör var huvudingrediens idag.
Smörkokt svamp och blomkål. Smörstekt torskrygg. Blomkål kokt i mjölk, mixad till puré mha smör. Spenaten enda smörfria inslaget 😋
Gott var det.

• Torskrygg med smörkokt svamp och blomkålspuré, serverad med färsk spenat på vit tallrik.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Denna (österikisk);hittade nu en burk längst bak i skafferiet, tyvärr bäst före oktober 2024. Undrar om man törs äta🤔
[bild]
Som ny.
Jag äter utan problem helkonserver som är fyra fem år gamla. Aldrig blivit dålig. Smak och färg kan dock avta. Min mormors inlagda päron var lika goda tjugo år efter hennes död. Även om de bleknat något.
Så ett halvår är det ingen risk alls och som sagts. Smaka och lukta så finner du strax att datumet bara är ett försök från tillverkaren att du skall kasta maten och köpa nytt.
Jogurt, fil, Proviva, är varor som håller flera månader extra i kylskåpet

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Enchiladas (grillad paprika, majs, salladslök, bönor, potatis) med yoghurt o sriracha.
Glömde stilrent foto så påbackningen fick duga.

• Enchilada med grillad paprika, salladslök och ost, serverad med yoghurt och sriracha på en vit tallrik, delvis uppäten, med ett glas vitt vin.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Hamburgare med ost, bacon och grönsaker serverad med pommes frites på en tallrik utomhus.
Skapa konto

Utekäk idag, burger.. med bbq-sås.. pickled rödlök, ost, bacon och grönsaker.
Lite pommes på sidan 👍

Till kvällen blir det nog räkmacka 🤔😊

• Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Intet Intet skrev:
Min mormors inlagda päron var lika goda tjugo år efter hennes död. Även om de bleknat något.
Min farmors konserverade körsbär från 1968 smakade utmärkt med glass till 2015!
47 år efter "tillagning" och 46 år efter farmors frånfälle. Glasburk i mörk källare, och testade mest på skoj men de var mycket goda.
Hade dock en konservburk, typ Del Monte blandad frukt, som exploderade i skafferiet och det knappt ett halvår efter bäst-före-datum så tips är ändå att hålla koll på konservburkar och deras datum (att städa upp den kladdiga geggan önskar jag ingen).

• Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
ullberg
Kött med bea var vad fantasin räckte till på min bättre hälfts födelsedag
Tallrik med kött toppat med bearnaisesås, klyftpotatis, sallad och skivade grönsaker, redo att serveras.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 12 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Enchiladas (grillad paprika, majs, salladslök, bönor, potatis) med yoghurt o sriracha.
Glömde stilrent foto så påbackningen fick duga.
Inser att matfixeringen är här för att stanna. Tittade på Jamie Oliver och Cooking for less, fick massor av idéer för framtida måltider. Denna var med i ett program i veckan.

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Min farmors konserverade körsbär från 1968 smakade utmärkt med glass till 2015!
47 år efter "tillagning" och 46 år efter farmors frånfälle. Glasburk i mörk källare, och testade mest på skoj men de var mycket goda.
Hade dock en konservburk, typ Del Monte blandad frukt, som exploderade i skafferiet och det knappt ett halvår efter bäst-före-datum så tips är ändå att hålla koll på konservburkar och deras datum (att städa upp den kladdiga geggan önskar jag ingen).
För sisådär 10 år sen hittade jag en burk konserverade musslor som gick ut -86 i mina föräldrars skafferi. Stod i valet och kvalet att ringa nationella bombskyddet… 😂

• Haha
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
P
Det var nog ingen fara. Surströmming däremot …

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.