1 418 731 läst ·
17 729 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Gjorde sån här variant av potatis till grillningen igår, så jävla gott det blev med den bakade vitlöken. Jag rostade potatisen i ugnen utan att förkoka. Om krispigare potatis önskas friterar man i olja efter 5 minuters förkokning . Skall prova göra denna i airfryern nästa gång.
Intressant, man lägger alltså på vitlökssmöret efter man rostat potatisen?F fusion skrev:
Älskar rostad/bakad vitlök, har försökt göra liknande själv med potatis, inte i dragspelsform visserligen men det borde funka med vanlig hasselbacks också. Men då haft smörvitlöksröran / oljevitlöksröran på potatisen innan den går in i ugnen. Tyckt den tappar för mycket av vitlökssmaken då. Efteråt är naturligtvis mycket bättre ur den synpunkten.
Annars brukar jag bara kasta in lite vitlök i ugn när man gör annat, mer som ett tillbehör man får pressa ut själv.
Jag penslade på direkt och gjorde ingen paprika kör som i filmen. Blandade allt + lite timjan + rosmarin och penslade på. Grillade i ugnen typ en kvart, ut och vände på bitarna + en omgång pensling och lite flingsalt. Vände väl bitarna 4 gånger. Blev en del vitlöksröra över, den gjorde susen på oxfilén. Hade aldrig bakat vitlök och kunde inte föreställa mig den sensationella smak och konsistens det blev. Jag hade 2 hela vitlökar. Hade fast potatis, inbillar mig att det inte funkar med mjölig typ. (Är ju egentligen som hasselback , men är öppen helt igenom)
Så kan man ju göra också!C cpalm skrev:
Tänkte inte på det
Här brukar vi skära när den är ”halvfrusen”, då går det mycket bättre (iaf lättare) att göra tunna skivor
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg