HF igen. Japanska tacos med god kryddning, en het majonnäs på tortillabrödet, sallad, blandfärs med rödlök, vitlök och ingefära. Toppa med

• En taco med köttfärs, koriander och skivad chili. Limeklyfta och ölglas i bakgrunden. Mat på tallrik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Sonen gick ut 9:an idag och fick välja kvällsmaten(y)(y)
Olika japanska rätter inklusive sushi, dumplings, sallader och kycklingspett serverade i behållare på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
dilemma och 11 till
  • Laddar…
Storsockret
Roga1337 Roga1337 skrev:
Sonen gick ut 9:an idag och fick välja kvällsmaten(y)(y)
[bild]
Vad ska ni andra äta då? :thinking:;)

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Hahaha…jo vi delade alla 3 på detta (frugan äter ej ris, så mer sushi åt grabbarna…):cool:

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
I allt elände så måste man äta och vad passar då inte bättre än lite carbonara...
Ett fat spaghetti carbonara med parmesan och persilja på dekorerad tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dan1891 och 10 till
  • Laddar…
Kyckling wok på Lisebergsbyn.
Lite mat innan Metallica

Kött steks på cirkulär utomhusgrill; troligen social tillställning, matlagning utomhus, soligt väder.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
dilemma och 9 till
  • Laddar…
Gjorde sån här variant av potatis till grillningen igår, så jävla gott det blev med den bakade vitlöken. Jag rostade potatisen i ugnen utan att förkoka. Om krispigare potatis önskas friterar man i olja efter 5 minuters förkokning . Skall prova göra denna i airfryern nästa gång.

• Gilla
  • Wow
dilemma och 5 till
  • Laddar…
engs
F fusion skrev:
Gjorde sån här variant av potatis till grillningen igår, så jävla gott det blev med den bakade vitlöken. Jag rostade potatisen i ugnen utan att förkoka. Om krispigare potatis önskas friterar man i olja efter 5 minuters förkokning . Skall prova göra denna i airfryern nästa gång.

[media]
Intressant, man lägger alltså på vitlökssmöret efter man rostat potatisen?

Älskar rostad/bakad vitlök, har försökt göra liknande själv med potatis, inte i dragspelsform visserligen men det borde funka med vanlig hasselbacks också. Men då haft smörvitlöksröran / oljevitlöksröran på potatisen innan den går in i ugnen. Tyckt den tappar för mycket av vitlökssmaken då. Efteråt är naturligtvis mycket bättre ur den synpunkten.

Annars brukar jag bara kasta in lite vitlök i ugn när man gör annat, mer som ett tillbehör man får pressa ut själv.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag penslade på direkt och gjorde ingen paprika kör som i filmen. Blandade allt + lite timjan + rosmarin och penslade på. Grillade i ugnen typ en kvart, ut och vände på bitarna + en omgång pensling och lite flingsalt. Vände väl bitarna 4 gånger. Blev en del vitlöksröra över, den gjorde susen på oxfilén. Hade aldrig bakat vitlök och kunde inte föreställa mig den sensationella smak och konsistens det blev. Jag hade 2 hela vitlökar. Hade fast potatis, inbillar mig att det inte funkar med mjölig typ. (Är ju egentligen som hasselback , men är öppen helt igenom)

Mexikansk bönbowl med vitlöksris (avokado ersatt av Herr Gurka) HF levererar ;)

• Maträtt med ris, grönsaker, röd sås, halloumi, gurka och rödvin, matbord med kryddkvarnar och servetter.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
L Ö V B I F F (svårt o skära tunt..)
Serverades med lite grönt, pepparsås, stekta padrones + lite pommes

Tallrik med biff, pommes frites, grönsaker, två såser, över knä på textilmönstrad yta.
Skapa konto

Inte alls pjåkigt får jag lov att säga... :D:ok:

• Gilla
Naturliv och 8 till
  • Laddar…
C
Snigla Snigla skrev:
L Ö V B I F F (svårt o skära tunt..)
Mums. Innanlår en av mina absoluta favoritbitar. Men brukar skära rätt tjockt och banka ut. Så man får lite storlek på biffarna.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mums. Innanlår en av mina absoluta favoritbitar. Men brukar skära rätt tjockt och banka ut. Så man får lite storlek på biffarna.
Så kan man ju göra också!
Tänkte inte på det (y)

Här brukar vi skära när den är ”halvfrusen”, då går det mycket bättre (iaf lättare) att göra tunna skivor (y) denna gång var dock köttet färskt och betydligt mjukare/svårare.. :oops:

Lite smårätter på Mellqvist matbar bla sparris och yellowtail (gulstjärtad amberjack)

Färska rätter serverade utomhus: citrus carpaccio, gröna sparrisar, soligt bord, delvis tom tallrik, avslappnad atmosfär.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Om några grillöl samt cognacs…så vankas Helgrillad Majskyckling:cool:(y)

• Gilla
Fredde_bygg och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.