Blodsoppen
Hittade gamla räkskal i frysen. Ska snart ställa mig och göra soppa med lax. Även potatis,morot, purjolök och rotselleri.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Hittade gamla räkskal i frysen. Ska snart ställa mig och göra soppa med lax. Även potatis,morot, purjolök och rotselleri.
rökta?
Om inte så kör dem på grillen en stund före så ökar smaken av dem i grytan(y)

Blodsoppen
Det ska bli intressant att testa. Men en annan gång. Ingen grill idag, men en stund i ugnen får dom.

• Gilla
1
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Matlådor är satan på jorden. Ett fysiskt straff att äta uppvärmd mat.
mockup-cf2c5d14_360x.jpg

• Haha
  • Älska
Violina och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hemlagad köttfärsrätt med kikärter, hackad paprika, morot och soltorkade tomater i en stekpanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rätt jag uppfann för ett antal år sedan.
Den blir inte riktigt lika varje gång.
Idag blev 500gr köttfärs.
Jag fräste en hackad vitlöksklyfta och en liten gul lök i smör, stekte köttfärsen i olivolja. I med ett pkt kikärter, lite hackad paprika och soltorkade tomater. Lite grovriven morot blev det också denna gång, första gången.
Salt och hyggligt mycket paprikapulver.
Jag körde ingen vanlig peppar denna gången, utan en lite starkare paprika med lite rökta chilitoner i (förutom vanligt paprikapulver man hittar i vilken ICA som helst).
Jag undrar var jag kan få tag i mer. Den här köpte jag i en "utlänningsbutik" där det brukar finnas så mycket spännande att botanisera bland! Riktigt bra grejer, som jag använder till allt möjligt. Borde köpt två påsar. Någon som har tips på var jag kan hitta mer (i Uppsalatrakten)?

Paket av starkt grovmalen paprikapulver märkt SEVAN, en öppen tesked med paprika, och prisstämpel 85.00.
Skapa konto

Denna rätt är ju inte så kinkig, det går att blanda i lite av varje som man tycker om, och i de mängder man gillar.

Vi äter detta med ris.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Om det är rökt, stark paprikasmak du är efter så funkar denna- köpt på Ica.

Burk med rökt paprikapulver av märket La Dalia, Denominación de Origen Protegida, köpt på Ica.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Grillat, pommes och sås.
En katt sitter vid ett köksbord med grillat kött, majs på kobben och béarnaisesås.
Skapa konto

Bärra kontrollerade dock köttet före grillning. :whistle:

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
mmmm... Nu blev jag sugen på Kalkonlever, njure och hjärta. Brukar fräsa på det hastigt, bara salta och peppra, skära upp i skivor för att ha som "snacks" när jag bryner halsen till sås till den helstekta kalkonen. Lyckligtvis är inte min sambo så förtjust, så jag får allt för mig själv :D
Jag å polarn har alltid funderat på att starta en restaurang med namnet "in11an".
Vill du va med

Löksoppa till förrätt, rådjurssadel med hasselbackspotatis och pepparsås till huvudrätt ackompanjerat av ett glas rött.

Både rådjur och potatis är från föräldragården :heart:.

Magiskt gott :love:.

Middag med rådjurssadel, hasselbackspotatis, pepparsås och rött vin på bord med ljus.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
P
Kalvfärsburgare med inlagd gurka i bröd, kryddade strips och italiensk sallad med vitkål och paprika.
Skapa konto

kalvfärsburgare med inlagd gurka och hemgjord dressing.. strips.
min "italienska sallad".
vitkål, paprika, silverlök, citronpeppar, fläder och äppeljuice, vitvinsvinäger, olja.. låt dra några timmar svalt..

Hemmagjord rosa dressing i glasburk, inlagda gurkor i burk och rester av maträtt på tallrik.
Skapa konto
dressing så det räcker ett tag..
majonnäs, inlagd gurka, silver lök, vitlök, pepparrot riven.
salt och peppar, tomatpure.

riktigt fin och god mat på en måndag (y)

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Grillad ryggbiff med sauterade sparrisstjälkar och bönsalsa med majs på en vit tallrik.
Skapa konto

Ryggbiff med sauterad sparris och en enkel bönsalsa

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Stack till Torpet för att jobba hemifrån några dagar. Firar måndag med att värma lite lasagne och korka upp en dunk som vi köpt på nätet från Tyskland(y)
Hand håller en dunk vin bredvid ett fönster i ett mysigt inrett rum.
Skapa konto

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Stack till Torpet för att jobba hemifrån några dagar. Firar måndag med att värma lite lasagne och korka upp en dunk som vi köpt på nätet från Tyskland(y)
[bild]
Jäkla synd att inte Postnord ville skicka dessa upp till mig.. Men men.. det får väl bli skogsstjärna i värsta fall :crysmile:

• Haha
Åsa Lund
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jäkla synd att inte Postnord ville skicka dessa upp till mig.. Men men.. det får väl bli skogsstjärna i värsta fall :crysmile:
Skogsstjärna??
Blandsaft o hemkört;)

P
fgo fgo skrev:
Skogsstjärna??
Blandsaft o hemkört;)
hemkokat ute i skogen;)

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.