1 420 392 läst ·
17 759 svar
1420k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Bra korv är mat.raveper skrev:
Bra korv har hög kötthalt. Korv är ju egentligen slamsor och sämre bitar malade och kryddade och packade i rentvättad tarm. Uppåt 80-90% kött om det skall räknas som riktig korv.
Snellmans i Jakobstad gör riktig korv (finns på Coop i Sverige). Nymans i Vasa gjorde förr riktig korv men det är länge sedan de slutade. Det enda korvliknande som jag har hittat i Sverige är Delsbo Charkuteri men deras "korv" är tyvärr bara en halvmesyr. De borde kunna bättre de där Delsborna för början är bra men någonstans på vägen blev det för mycket utspädning. Någonting annat korvliknande har jag inte hittat i Sverige.
Jag älskar isterband! Men om det är bra korv vet jag inte,,,H heimlaga skrev:Bra korv är mat.
Bra korv har hög kötthalt. Korv är ju egentligen slamsor och sämre bitar malade och kryddade och packade i rentvättad tarm. Uppåt 80-90% kött om det skall räknas som riktig korv.
Snellmans i Jakobstad gör riktig korv (finns på Coop i Sverige). Nymans i Vasa gjorde förr riktig korv men det är länge sedan de slutade. Det enda korvliknande som jag har hittat i Sverige är Delsbo Charkuteri men deras "korv" är tyvärr bara en halvmesyr. De borde kunna bättre de där Delsborna för början är bra men någonstans på vägen blev det för mycket utspädning. Någonting annat korvliknande har jag inte hittat i Sverige.
Skallekorv kallar vi dom
Håller inte med om att bra korv måste ha hög kötthalt. Jag ogillar den här trenden där folk ser ner på mat med låg kötthalt.H heimlaga skrev:Bra korv är mat.
De godaste korvarna i mitt tycke har ofta lägre kötthalt. T.ex. Snellmans lördagskorv äter jag inte, dom skryter på paketet den har högre kötthalt. Men nä det är för hög kötthalt och smakar inte som riktig lördagskorv och jag tycker inte ens det är lördagskorv längre. Så jag köper Atrias perinteinen istället som har runt 60%.
En klassisk korv är t.ex. den jämtländska potatiskorven som har endast 30% kötthalt. Sen har korven med lägre kötthalt miljömässiga fördelar.
Jag tror att det har att göra med vad man är van med. Du är van vid och uppväxt med att korv smakar utspädd.DennisCA skrev:
Håller inte med om att bra korv måste ha hög kötthalt. Jag ogillar den här trenden där folk ser ner på mat med låg kötthalt.
De godaste korvarna har ofta lägre kötthalt. T.ex. Snellmans lördagskorv äter jag inte, dom skryter på paketet den har högre kötthalt. Men nä det är för hög kötthalt och smakar inte som riktig lördagskorv och jag tycker inte ens det är lördagskorv längre. Så jag köper Atrias perinteinen istället som har runt 60%.
En klassisk korv är t.ex. den jämtländska potatiskorven som har endast 30% kötthalt. Sen har korven med lägre kötthalt miljömässiga fördelar.
Jag köper korv med hög kötthalt och äter sparsamt av den. ibland köper jag också korv med låg kötthalt men då skall det vara korv där utspädningen är hederlig. Grynkorv eller liknande där utspädningsmedlet är mat och inte vatten och kemikalier.
Äter också korv med hög kötthalt, t.ex. Chorizos. Men flera av mina favoriter är helt vanliga korvar med lägre kötthalt, käriste är t.ex. en av de godaste korvarna att grilla över öppen eld, herkkulenkki är också där i topp. Lördagskorven som det alltid går åt av hemma hos oss. Köper en kilos stång i gången.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 277 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 277 inlägg
Väldigt poppis här i Dalarna. Dock är det kanske inte en korv man äter i bröd direkt men på smörgås och pizza tex.H heimlaga skrev:
https://gustafskorv.se/
Den perfekta Grillkorven ska enligt mina Smakpremisser klara 5-stegs Testet 
1. God att äta direkt ur förpackningen.
2. God efter Grillning.
3. God efter stekning.
4. God efter sjudning.
5. God efter micring.
…inte alla grillkorvar oberoende kötthalt, märke eller kostnad som lever upp till alla punkterna.
1. God att äta direkt ur förpackningen.
2. God efter Grillning.
3. God efter stekning.
4. God efter sjudning.
5. God efter micring.
…inte alla grillkorvar oberoende kötthalt, märke eller kostnad som lever upp till alla punkterna.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Lokalt i Uppsala finns Andersson och Tillman. Deras olika grillkorvar är så otroligt mycket bättre än de stora märkena. Samma med blodpuddingen.