Maria T Maria T skrev:
Jag kan identifiera ägget men vad är resten? Har heller aldrig testat att pochera ägg, och är osäker på om ens ätit det; eventuellt i en soppa nån gång för "hundra år" sen.
Ser ut som kanske noriblad, ris, sesamfrön, chiliflakes?

Köttbullar, potatis och brun sås på ett vitt, mönstrat tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
dilemma och 8 till
  • Laddar…
H
Lax, potatis i ugn med skal på och vitvinssås. Det mesta sköter sig själv efter att man förberett det så rätt behändig matlagning.
Två laxfiléer med färsk koriander, förpackade i vakuum, redo för tillagning eller förvaring.
Skapa konto
Ugnsklara potatisklyftor kryddade med peppar på en bakplåt, redo att tillagas.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
nikasp
FredrikR FredrikR skrev:
Var nära det blev av i somras före Helsingforskryssen med familjen. Kände hur saliven började komma när menyn lästes innan avresan. :geek:
Du vet halvtyska gener, stark senap, sauerkraut och bratwurst. :love:
Lappens var säkert 15-20 år sedan, portionerna sägs vara lika väl tilltagna än idag.
Reste en hel del i första jobbet i Stockholm till Dellner Couplers i Vika som bl.a. utvecklade kopplingarna till T-banetågen. Stannnafe ofta på Lappens som hade sinnesjukt stora portioner då 1998-2000. Minns att pommes kom i nåt som liknade en skokartong. Minns säkert lite fel men spär på legenden :)

• Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
nikasp nikasp skrev:
Reste en hel del i första jobbet i Stockholm till Dellner Couplers i Vika som bl.a. utvecklade kopplingarna till T-banetågen. Stannnafe ofta på Lappens som hade sinnesjukt stora portioner då 1998-2000. Minns att pommes kom i nåt som liknade en skokartong. Minns säkert lite fel men spär på legenden :)
När jag pluggade så var vi på besök hos HIAK i Hedemora, efter besöket så testade vi Lappen som alla dalmasar alltid pratat så gott om.
Men har för mig att alla var lite besvikna då de inte levde upp till legenden vad jag minns. Dalmasarna var sa att det var bättre förr ;)
Det här borde vara kring 2012 :)

När jag var på jobb hos Dellner åt vi på något trevligt ställe mellan Krematoriet och Klostret.

• Gilla
engs och 2 till
  • Laddar…
Inte pk men idag blev det jätteräkor. Med egenodlade tomater, chili, vitlök nyzeländsk spenat, och limeblad. Som jag längtat. Och barnet var borta så ingen gnällde. Mannen hostade till lite av nån chilikärna, men åt ändå snällt i övrigt. Stekpanna med räkor, grönsaker, tomatsås. Sund, färgglad matlagning. Hemmakök.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 6 till
  • Laddar…
nikasp
G GladanS skrev:
Inte pk men idag blev det jätteräkor. Med egenodlade tomater, chili, vitlök nyzeländsk spenat, och limeblad. Som jag längtat. Och barnet var borta så ingen gnällde. Mannen hostade till lite av nån chilikärna, men åt ändå snällt i övrigt. [bild]
Kände mig lite olaglig på hemväg från Åre och åt också jätteräkor. Vi åker runt i Sverige upp till Luleå och Haparanda, Östersund och Åre i Jämtland och mot Göteborg och Fjällbacka med viss regelbundenhet med två barn. Chili i Brunflo är överlägset bästa ”truck”stoppet på alla de vägarna. Buffé med allt möjligt; sushi, thai, kinamat, ”fin”husman och nån (enda tråkiga rätten) pizza så finns alltid något för alla i bilen.

Brukar vingla ut fast jag alltid tänker att jag inte ska överäta. Och hoppar såklart inte över äppelpaj och kakor till kaffet :)
En mångsidig tallrik med blandad mat såsom pizza, sushi, räkor och nudlar. Inomhusmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
När jag pluggade så var vi på besök hos HIAK i Hedemora, efter besöket så testade vi Lappen som alla dalmasar alltid pratat så gott om.
Men har för mig att alla var lite besvikna då de inte levde upp till legenden vad jag minns. Dalmasarna var sa att det var bättre förr ;)
Det här borde vara kring 2012 :)

När jag var på jobb hos Dellner åt vi på något trevligt ställe mellan Krematoriet och Klostret.
Stabergs krog och trädgårdscafe?
På högersidan straxt före klostret.

Nästgårds med Gasbolaget som hamnade på förstasidorna i somras? när de tog eld..

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Grillar lite korv, elen är dyr men det finns lösningar då man har kakelugnen
Olbnevq.jpg

Hälsade på föräldrarna igår (och lämnade barnen efter oss), då blev det bl.a. cheese cake med blåbärssylt (självplockade blåbär såklart)

wnjrxnF.jpg

• Gilla
dilemma och 8 till
  • Laddar…
Nån egen variant av gyros tallrik
Marinerad fläskytterfile, tzatsiki, grekisk sallad, jalapeno och potatis klyftor.

Blev riktigt gott

Tallrik med grillad kyckling, klyftpotatis, tzatziki, grönsallad. Måltid serverad, måltiden är redo att avnjutas.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Blev lite tryffel även idag :heart:

Pasta med riven ost och peppar, vin i glas, vattenglas, mörkt bord.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
H
Ruggig, grå regnig dag så då fick det bli ramen till lunch.

En skål med asiatisk nudelsoppa, kyckling, gröna lökar på träbord. Spicy och inbjudande.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 8 till
  • Laddar…
Blodsoppen
V vbilo skrev:
[bild]
Du är så läcker. Det här är mitt konstverk
Välkommen hit till forumet och mattråden.
Ingen bild på min mat idag. Men det blev en runda till skogen. Därefter hem och gjorde toast med trattkantareller och västerbottensost

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Önskemiddag a'la barn, jag sa nej till Chili&Wok, French Hot Dog blev motbudet - taget!
Båda nöjda och 2 extra grillade till frun som strax slutar jobbet.

• Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Tog rödbetor, vitlök och brysselkål från trädgården. Hittade några korvar med kort datum i butiken för halva priset.
En dotter hade städat ett skåp i köket i helgen och hittat tre påsar med ris som nästan var slut. Fullkorn, basmati och avorio.
Tog det sista av en brännvinsost och smällde ihop en risotto med några svampar och lite ärtor.

• Maträtt med ris, räkor, gröna ärtor, rostade brysselkål och rödbetor på tallrik.
    Skapa konto
  • Gilla
sinuslinus och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.