nino nino skrev:
Har aldrig ätit tonfisk färsk, jo kanske när man varit på nån dykbåt men troligen inte.
Men det ser jäkligt gott ut... smakar den mycket fisk eller kan man beskriva smaken på nåt vis? Skulle gärna prova men är rädd att den kanske inte blir uppäten...
Mycket god, Broken Dreams här i stan har haft det på menyn, ätit det ett par gånger där.
Serverades med på liknande sätt som ovan.

Här grillades det, smash!
Halväten hamburgare med ketchup på ett vitt blommönstrat fat vid sidan av tomma tallrikar och glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barnen var lyriska, men dom kände nog vibbarna att pappan var småirriterad innan maten.. :heart:

• Gilla
mexitegel och 8 till
  • Laddar…
Öppnade kylen när jag kom hem och ser att en dotter har förberett för middagen hon skall göra i morgon. Hon gillar när kålen inte är strimlad.
Kålpudding med lingonsylt.

Hackad kål i en ugnsform, förberedd för att tillaga kålpudding.
Skapa konto

• Gilla
Dan1891 och 6 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Men det är kaffedrickare som har skummad mjölk i sin mugg. ;)
Det är inte kaffe drickare... Det är mes drickare.. ;)

kaffe drickare dricker svart och rivigt;):D

P
Tro mig, jag har försökt dricka kaffe men ingen gång har känslan av att vilja spotta inte infunnit sig.
;)

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Tro mig, jag har försökt dricka kaffe men ingen gång har känslan av att vilja spotta inte infunnit sig.
;)
Jag var 7 år när jag började dricka kaffe.
Och jag dricker kokkaffe varje dag.
sumpen silas mellan tänderna när man jobbar..
ca 12 koppar om dagen får jag i mig lätt..
vatten, mjölk, annat dricks i minimala mängder.. en och annan vardags öl kan det bli.. 3.5% högst..

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De i butik är vete också, mest autentiskt blir det med majs. Finns att köpa tex från

[länk]
Vårt ICA har Santa Maria (tror jag det är) med majsmjöl också. Så jag tror många kan hitta majsmjölsaserade hos sin lokale nasare ..

Kaffe ja. När jag växte upp en gång i tiden drack en del av kompisarna kaffe. Inte jag. Aldrig. Men när jag var sisådär 34 år (1999) stod jag och fru i Siena utanför en bar och funderade på att köpa någon bakelse eftersom mitt blodsocker var lågt efter morgonens promenad. Då kommer en äldre man i kostym och parkerar sin Vespa. Han går in och jag med. Han beställer en espresso som han halsar och jag tar detsamma med ett par biscotti. Där och då bestämde jag mig för att börja dricka kaffe. Jag ville vara lika stilfull som den äldre mannen…
Det blev en kopp då och då men jag blev inte direkt kaffedrickare. Men så på en bensinmack vid en fransk motorväg en dag för kanske sju år sedan gick äldsta dottern (hon var typ 14) och beställde ”deux cafes cremes, s'il vous plait” till mig och min fru.
Det var nog det godaste kaffet jag druckit! Då blev jag kaffedrickare. Alltid med mjölk. (På min profilbild sitter jag för övrigt och tar en frukostkaffe utanför lägenheten i Rom. Jag minns att jag sitter och tänker att detta är bra…)

Man sitter avslappnat och dricker kaffe utanför en italiensk lägenhet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 11 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vårt ICA har Santa Maria (tror jag det är) med majsmjöl också.
Man kan "baka" egna också om man köper nixtamiserat majsmjöl och har lite tålamod att kavla tunt (kavla mellan plastfolie, gärna sådana bakplåtspapper i teflon) alt. en tortillapress. Lätt värt det jämfört med industrivarianten.

Och nej, frasiga skall de inte vara :sick:

Fario Fario skrev:
Kaffe ja. När jag växte upp en gång i tiden drack en del av kompisarna kaffe. Inte jag. Aldrig. Men när jag var sisådär 34 år (1999) stod jag och fru i Siena utanför en bar och funderade på att köpa någon bakelse eftersom mitt blodsocker var lågt efter morgonens promenad. Då kommer en äldre man i kostym och parkerar sin Vespa. Han går in och jag med. Han beställer en espresso som han halsar och jag tar detsamma med ett par biscotti. Där och då bestämde jag mig för att börja dricka kaffe. Jag ville vara lika stilfull som den äldre mannen…
Det blev en kopp då och då men jag blev inte direkt kaffedrickare. Men så på en bensinmack vid en fransk motorväg en dag för kanske sju år sedan gick äldsta dottern (hon var typ 14) och beställde ”deux cafes cremes, s'il vous plait” till mig och min fru.
Det var nog det godaste kaffet jag druckit! Då blev jag kaffedrickare. Alltid med mjölk. (På min profilbild sitter jag för övrigt och tar en frukostkaffe utanför lägenheten i Rom. Jag minns att jag sitter och tänker att detta är bra…

[bild]
Underbar kuriosa! :ok::coffee:

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
För chilientusiasten rekommenderar jag Francis X. Tolberts bok "A Bowl of Red". En bok om chilins historia inklusive recept. (Finns på adlibris.se, t.ex)

Till en "riktig" chili behöver man tequila, ljust öl, kött, pepparfrukter av olika slag, vitlök, och lite andra kryddor.
Tequilan är till kocken, och del av ölen ska också ner i kocken medan resten ska ner i grytan.

Det tar minst 3 timmar göra en vällagad chili. Köttet ska skäras i små bitar och stekas. Sen ner i en gryta med allt det andra och puttra tills köttet har kokat sönder.

Det här receptet har jag använt med lyckat resultat:
[länk]
Det receptet har jag också följt några ggr. Första gången helt slaviskt förutom att jag halverade mängden av vätskan till kocken ... :)
(Annars hade jag däckat redan innan middan).
Jag köpte t.o.m en Hank Williams-platta. Gudars vilken kass gnällig havrepop (f'låt, country & western) det var på den. Har inte spelats en enda gång efter det.

• Gilla
Fru Z
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vårt ICA har Santa Maria (tror jag det är) med majsmjöl också. Så jag tror många kan hitta majsmjölsaserade hos sin lokale nasare ..
Tror bara de har någon som är vete/majs combo. Hur som blir aldrig santa Maria lika bra som de från specialbutik.

Enkel espresso ska det vara. Blir bäst crema då.

P
fan dricka annat än vanligt svart kaffe, hur kan ni?
:rofl:

• Gilla
Beretic och 2 till
  • Laddar…
Tycker min Jura Z kaffemaskin gör fantastisk crema :giggle:

R
Maskintok skrev:
fan dricka annat än vanligt svart kaffe, hur kan ni?
:rofl:
Allt som inte passar in i just din (ganska smala) världsbild är oerhört svårt att acceptera för dig va? Tråkig inställning som leder till att man sällan upptäcker något nytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.