1 419 459 läst ·
17 742 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Tack för positivt!possum77 skrev:
Ser på Youtube att man själv gör fel med mkt i hushållet. Skolan borde ha ett ämne i hur man praktiskt sett gör smartast i hushållet. Skulle underlätta mkt och spara tid.
Kött skall tinas upp i plastpåse i vatten i rumstemperatur. Ingen kul vetskap om riskerna med att tina upp i kylskåp. Hade ingen aning. (skriver inte varför, det var bara för gros)
"Alla" har fel köksknivar hemma och för är dåliga. Underlättar väldigt om man har rätt grejer.
"alla" dammsuger med stängda fönster och det som kommer ut i luften är inte så trevligt.
Alla ställer in sidospeglarna på bilen fel. Bakre delen av bilen skall inte alls synas, inte en lite.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Inga grönsaksgratänger ser särskilt smakliga ut, på bild, men jädrans vad de smakar gott! Grönkål och ädelost låter väldigt smaskigt, skippar gärna svampen..Fario skrev:
Jag hittade en YouTubefilm - nej, min bättre hälft gjorde och blev inspirerad - jag fick äran att laga
Lika mycket blomkål (ett huvud) och broccoli i buketter, kokas lätt i saltvatten. Smörj en form som rymmer dessa grönsaker PLUS en strimlad paprika och 10-12 små tomater. Lägg de kokta grönsakerna plus de skivade i formen.
Vispa 2-3 ägg med en burk valfritt creme fraiche/kokbar youghurt. Blanda ner mycket (mycket!!) parmesanost i äggsmeten. Ja, krydda på också. Häll äggsmeten över grönsakerna, och toppa med riven ost som smälter.
I ugnen 180 grader runt 20 minuter, kan funka 200 grader i en kvart men kolla så osten inte bränns.
Ja, nu blev det ett helt recept från mig, hoppas ingen blir missnöjd. Gjorde denna "gratäng" i fredags och det blev lite av en succé.
Har aldrig ätit tonfisk färsk, jo kanske när man varit på nån dykbåt men troligen inte.ullberg skrev:
Men det ser jäkligt gott ut... smakar den mycket fisk eller kan man beskriva smaken på nåt vis? Skulle gärna prova men är rädd att den kanske inte blir uppäten...
Så underbar fisk, grillad. Du får säkert svar från fler som uppskattar tonfisk.nino skrev:
Nej då ingen fisksmak som tar över.nino skrev:
knappt alls att man tänker på det.
olja, salt, smörj den väl.
lägg på grillen, skiva lite potatis, lägg på grillen med några fina skivor av squash och tomat.
En god sallad..
Och ett glas vin.
glöm inte det viktigaste..
Frugan.
Sedan har du glömt helt att det var en fisk ni åt
lycka till.