Magnus Filip skrev:
En kollega lärde mig ett svenskt-finskt semmeltips.

Gröp ut bullen och rör i smulorna i Memma. Lägg i hålet. Hacka lite färsk apelsin ovanpå.
Sedan grädde och lock som vanligt.
Supergott tyckte jag, men andra gillade inte.

När jag var liten i Sverige och när jag bodde i USA. Både i Sverige och på svenskklubben i USA åt vi alla semlan med varm mjölk och kanel sprinklad på mjölken. Min släktingar har berättat att "alla" åt så förr.

Men idag verkar det vara tvärt om? De flesta äter den helt torr.

Krångligt värma mjölk?

Var efter jag handlat på Cederleufs konditori med min fru och käkade med varm mjölk, de kunde fixa "hetvägg" De trodde det berodde på att folk inte orkar värma mjölken, därför har det övergått till en vana att äta helt torr (eller ovana)
Jag gör ibland hetvägg bara genom att hälla lite mjölk i en skål och värma i micron. Sedan åker semlan i.
Speciellt lämpligt om jag har någon semla kvar från dagen före, som har börjat bli lite torr. :)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Öppen taco med köttfärs, ost, majs, sallad och sås på en tallrik, redo att ätas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en taco med köttfärs, ost och tomat, suddiga skålar med ingredienser i bakgrunden.
Skapa konto

Taco som det ska se ut ;)

• Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
Alpenspieß i afton. Cordon Bleu och Rösti.
Stekt Cordon Bleu i gjutjärnspanna och en stekpanna med gyllenbrun Rösti gjord på potatis och lök.
Skapa konto

Banka ut lövbiff och lägg på på Schwarzwald-skinka. Täck med ost. Skall egentligen vara Gryuere men idag blev det Falbygdens. Vik ihop och dubbelpanera med vetemjöl, vispat ägg och skorpsmulor. Röstin är min personliga tolkning. Grovriv rå potatis och gul lök. Stek Röstin i mycket smör och olja under lock, massera den lite med en stekspade för att hålla ihop den. När den fått färg, lägg en tallrik över, vänd hela rasket och låt Röstin glida tillbaka och stek klart. Köttet är klart när osten börjar rinna ut i stekpannan.
Utbankad lövbiff med Schwarzwald-skinka upplagd på plastfolie redo för att fyllas och paneras.
Skapa konto
Alpenspieß förberedelse: Utbankad lövbiff med Schwarzwald-skinka och Falbygdens ost redo för panering.
Skapa konto
Två lövbiffar på en blå skärbräda täckta med vetemjöl, förbereds för Cordon Bleu.
Skapa konto
Skalade potatisar och en lök på ett blått skärbräde med en kökskniv, förberedelse för Rösti.
Skapa konto
Rivna råa potatisar och gul lök som steks i en stekpanna med smör och olja.
Skapa konto
Två kastruller med lock på en spis, under tillagning av Alpenspieß med Rösti.
Skapa konto
Rösti som steks i panna täckt med en tallrik för att vändas, i processen att tillagas.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
WFD och 14 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Alpenspieß i afton. Cordon Bleu och Rösti.
[bild]

Banka ut lövbiff och lägg på på Schwarzwald-skinka. Täck med ost. Skall egentligen vara Gryuere men idag blev det Falbygdens. Vik ihop och dubbelpanera med vetemjöl, vispat ägg och skorpsmulor. Röstin är min personliga tolkning. Grovriv rå potatis och gul lök. Stek Röstin i mycket smör och olja under lock, massera den lite med en stekspade för att hålla ihop den. När den fått färg, lägg en tallrik över, vänd hela rasket och låt Röstin glida tillbaka och stek klart. Köttet är klart när osten börjar rinna ut i stekpannan.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det där måste jag testa. Äter ofta Cordon Bleu på semesterorter, typ Canarieöarna, men det brukar vara på kalkon.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
P
Ett dukat bord med ingredienser för tacos, inklusive tortillachips, salsa och guacamole.
Skapa konto

tacos blev det ikväll..

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det där måste jag testa. Äter ofta Cordon Bleu på semesterorter, typ Canarieöarna, men det brukar vara på kalkon.
Jo, jag har sett dom men aldrig provat, rädd att bli besviken när man ätit originalet på nån trevlig restaurang i alperna.
Det blev lite mesigt med osten, skulle köpt någon schweizisk med mer smak. Skinkan ska vara med mycket röksmak.
Mahlzeit!

/Höghus

Isakare Isakare skrev:
Kör på benfri kotlettrad isf. Blir bättre än med lövbiff

Shawarma på en motorhuv i Kuwait City. Föredrar det alla dagar i veckan framför fine dining.

Shawarma anrättad på en bilhuv med tillbehör och dryck på en parkeringsplats.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Beretic och 11 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Du känner inte till smash menar du, men vet att de tortillas som säljs våra affärer inte är färdigbakade?! :thinking:
Magnus har faktiskt rätt i att tortillabröd i plastförpackning inte är färdiga. Hetta upp en stekpanna med lite olja i och stek dem några sekunder på varje sida, då blir de frasiga och goda :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P
possum77 possum77 skrev:
Magnus har faktiskt rätt i att tortillabröd i plastförpackning inte är färdiga. Hetta upp en stekpanna med lite olja i och stek dem några sekunder på varje sida, då blir de frasiga och goda :)
där ser man.... Inte undra på att jag känner mig degig efter tacos.. :crysmile::crysmile:

• Haha
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Delvis stekt bacon med blomkål och broccoli på en vit tallrik, med bestick och glas mjölk.
Skapa konto

Orkade inte riktigt steka färdigt.

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
I går blev det varma mackor med svampstuvning. Nej, vi plockar inte svamp.
Varma mackor med gyllenbrun smält ost och svampstuvning på ett skärbräde.
Skapa konto

I dag önskar döttrarna chili con carne. Vi brukar göra sin carne men ibland får man vara lite punkare…
Nu skall den puttra en stund till och sedan i med svarta och vita bönor så blir det gott och mumsigt.
Hemlagad chili con carne med färs, zucchini, röd paprika och andra grönsaker i en puttrande gryta.
Skapa konto

• Gilla
GK100 och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Värmde tortilla (av vete) i torr stekpanna en stund. Blev gott(y) En uppvärmd vetetortilla på en färgglad bakgrundsduk med en gaffel vid sidan.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Shawarma på en motorhuv i Kuwait City.
Mums. Är det mycket eller lite vinäger i? Jag gillar shawarma men har lite svårt för det om det blir för mycket smak av vinäger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.