1 419 750 läst ·
17 750 svar
1420k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Jag gör ibland hetvägg bara genom att hälla lite mjölk i en skål och värma i micron. Sedan åker semlan i.Magnus Filip skrev:En kollega lärde mig ett svenskt-finskt semmeltips.
Gröp ut bullen och rör i smulorna i Memma. Lägg i hålet. Hacka lite färsk apelsin ovanpå.
Sedan grädde och lock som vanligt.
Supergott tyckte jag, men andra gillade inte.
När jag var liten i Sverige och när jag bodde i USA. Både i Sverige och på svenskklubben i USA åt vi alla semlan med varm mjölk och kanel sprinklad på mjölken. Min släktingar har berättat att "alla" åt så förr.
Men idag verkar det vara tvärt om? De flesta äter den helt torr.
Krångligt värma mjölk?
Var efter jag handlat på Cederleufs konditori med min fru och käkade med varm mjölk, de kunde fixa "hetvägg" De trodde det berodde på att folk inte orkar värma mjölken, därför har det övergått till en vana att äta helt torr (eller ovana)
Speciellt lämpligt om jag har någon semla kvar från dagen före, som har börjat bli lite torr.
Alpenspieß i afton. Cordon Bleu och Rösti.
Banka ut lövbiff och lägg på på Schwarzwald-skinka. Täck med ost. Skall egentligen vara Gryuere men idag blev det Falbygdens. Vik ihop och dubbelpanera med vetemjöl, vispat ägg och skorpsmulor. Röstin är min personliga tolkning. Grovriv rå potatis och gul lök. Stek Röstin i mycket smör och olja under lock, massera den lite med en stekspade för att hålla ihop den. När den fått färg, lägg en tallrik över, vänd hela rasket och låt Röstin glida tillbaka och stek klart. Köttet är klart när osten börjar rinna ut i stekpannan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Banka ut lövbiff och lägg på på Schwarzwald-skinka. Täck med ost. Skall egentligen vara Gryuere men idag blev det Falbygdens. Vik ihop och dubbelpanera med vetemjöl, vispat ägg och skorpsmulor. Röstin är min personliga tolkning. Grovriv rå potatis och gul lök. Stek Röstin i mycket smör och olja under lock, massera den lite med en stekspade för att hålla ihop den. När den fått färg, lägg en tallrik över, vänd hela rasket och låt Röstin glida tillbaka och stek klart. Köttet är klart när osten börjar rinna ut i stekpannan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det där måste jag testa. Äter ofta Cordon Bleu på semesterorter, typ Canarieöarna, men det brukar vara på kalkon.Höghus skrev:
Alpenspieß i afton. Cordon Bleu och Rösti.
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jo, jag har sett dom men aldrig provat, rädd att bli besviken när man ätit originalet på nån trevlig restaurang i alperna.Isakare skrev:
Det blev lite mesigt med osten, skulle köpt någon schweizisk med mer smak. Skinkan ska vara med mycket röksmak.
Mahlzeit!
/Höghus
Magnus har faktiskt rätt i att tortillabröd i plastförpackning inte är färdiga. Hetta upp en stekpanna med lite olja i och stek dem några sekunder på varje sida, då blir de frasiga och godaFredrikR skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
De i butik är vete också, mest autentiskt blir det med majs. Finns att köpa tex från
https://laneta.se/en/product/tortillas-de-maiz/
https://laneta.se/en/product/tortillas-de-maiz/
I går blev det varma mackor med svampstuvning. Nej, vi plockar inte svamp.
I dag önskar döttrarna chili con carne. Vi brukar göra sin carne men ibland får man vara lite punkare…
Nu skall den puttra en stund till och sedan i med svarta och vita bönor så blir det gott och mumsigt.
Logga in
Skapa konto
I dag önskar döttrarna chili con carne. Vi brukar göra sin carne men ibland får man vara lite punkare…
Nu skall den puttra en stund till och sedan i med svarta och vita bönor så blir det gott och mumsigt.
Logga in
Skapa konto