Grillat.
Rostas och pommes.
Grillad rostas med pommes, sallad och bearnaisesås på tallrik. Vin- och vattenglas i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Grillad Ryggbiff med sallad och Bea…salladsbaren lades på efter bildtagning😉
Grillad ryggbiff med pommes frites, sallad med tomater och en klick bearnaisesås på en tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Tapas ikväll
(Ost, salami, serrano, hummus, ost, grönsaker, kycklingfilé, tortilla..)

Assiett med tapas: ost, salami, serrano, tortilla, kyckling, grönsaker, hummus på bröd.
Skapa konto

Sedan tror jag att jag inte lagt upp..

Kyckling i grön curry med grönsaker och ris på en tallrik, omgiven av bestick och ett glas vatten på ett träbord.
Skapa konto

Kyckling med grön curry och grönsaker .. som vi åt häromdagen..

Tallrik med marinerad kycklingfilé, hasselbackspotatis, sallad och ramslöksbearnaise.
Skapa konto

Eller gårdagens middag som var marinerad Kycklingfilé, hasselbackspotatis, sallad plus att vi provade (köpe) bea med ramslök 👍

• Gilla
  • Älska
Pin och 6 till
  • Laddar…
Suvi5700
Ser att väldigt många är glada för dessa köpesåser med alla E numner i😱

Jag får erkänna att jag inte är jätteinsatt i E-nummer…men är inte huvudsyftet att skapa spårbarhet🤔
Det är väl innehåll som ej uppgetts innehållsmässigt i Livsmedel som är den värre faran?
En kompis till mig läser alltid innehållsförteckningen för att kunna undvika Livsmedel med de E-nr. Hen ej tål.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Suvi5700
Roga1337 Roga1337 skrev:
Jag får erkänna att jag inte är jätteinsatt i E-nummer…men är inte huvudsyftet att skapa spårbarhet🤔
Det är väl innehåll som ej uppgetts innehållsmässigt i Livsmedel som är den värre faran?
En kompis till mig läser alltid innehållsförteckningen för att kunna undvika Livsmedel med de E-nr. Hen ej tål.
Inga av dessa E nummer är skäliga att anväbda i livsmedel enligt min mening.
Men väldigt svårt att undvika.
Egentligen borde man bara äta mat som inte behöver innehållsförteckning

Mikael_L
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vilka e-nummer är det som du tycker inte ska användas?

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Egentligen borde man bara äta mat som inte behöver innehållsförteckning
Så är det vanligtvis även om vissa är harmlösa.
Det som till varje pris bör undvikas, är E621 Glutamat. Smakförstärkare som tillsätts när råvaran är så dålig att den inte smakar det den är. Finns ofta i räkor och kräftstjärtar samt mycket annat av undermålig kvalité.

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ser att väldigt många är glada för dessa köpesåser med alla E numner i😱
Japp .. men det är ju inte så att man letar efter e-nummer.. bara att man inte bryr sig lika mycket om vissa som andra.. så att säga.

Här görs hälften av såserna själv och hälften köps.. (på sommaren gör vi fler själv.. men då äter vi mer såser och röror oxå) 🌸

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Preppat för lite matlådor inför veckan.
Tikka Masala och lite Honey vingar.

Matlagningsscen med kyckling Tikka Masala och honungsvingar på en spis, med en gryta fylld med sås och en form med kyckling.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Laxpasta.
Tallrik med lax, pasta och sparris, serverad med glas rött vin och vatten.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Dagens middag

Entrecôte
, pommes, sallad & bea - med ramslök (resten av köpesåsen - måste vi bara prova och göra själva någon gång alltså.. ny favorit!) 😊👌

Entrecôte med pommes frites, sallad och bearnaisesås på en tallrik med inskription, serverad på ett mörkt träbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Det som till varje pris bör undvikas, är E621 Glutamat. Smakförstärkare som tillsätts när råvaran är så dålig att den inte smakar det den är. Finns ofta i räkor och kräftstjärtar samt mycket annat av undermålig kvalité.
Natriumglutamat är bra om det används rätt, dvs överdosera inte. Det gäller f.ö. i stort sett all kryddning.

För att vara övertydlig: med överdosering menar jag inte LD50 utan snarare så mycket kryddning att kryddan tar över helt.
En del ämnen med E-nummer är det omöjligt att undvika om man ska laga mat som är tämligen vanlig. Exempelvis är det omöjligt att göra inlagd sill utan E260.

E300 är ganska nyttigt. Enligt en nobelpristagare hjälper det mot lite av varje, vilket blev lite kontroversiellt. Klart är dock att det hjälper mot skörbjugg, vilket har varit känt i flera hundra år.

Denne dubble nobelpristagare gjorde dock stora framsteg inom kvantkemi, och fick sitt andra nobelpris för sin fredsaktivism, så snedstegen med E300 bör vi nog förlåta honom för.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
P pmd skrev:
Natriumglutamat är bra om det används rätt, dvs överdosera inte. Det gäller f.ö. i stort sett all kryddning.

För att vara övertydlig: med överdosering menar jag inte LD50 utan snarare så mycket kryddning att kryddan tar över helt.
En del ämnen med E-nummer är det omöjligt att undvika om man ska laga mat som är tämligen vanlig. Exempelvis är det omöjligt att göra inlagd sill utan E260.

E300 är ganska nyttigt. Enligt en nobelpristagare hjälper det mot lite av varje, vilket blev lite kontroversiellt. Klart är dock att det hjälper mot skörbjugg, vilket har varit känt i flera hundra år.

Denne dubble nobelpristagare gjorde dock stora framsteg inom kvantkemi, och fick sitt andra nobelpris för sin fredsaktivism, så snedstegen med E300 bör vi nog förlåta honom för.
E300 askorbinsyra eller c vitamin har du rätt i det är nyttigt. Men ska inte föväxlas med E330 citronsyra som tvärtom kan ge upphov till många allergier.

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Laxbiffar, broccoli och pommes. Tog både remouladsås och en hemsnickrad cf med ingefära, citron o chili.
Gjorde kanelbullar tidigare på dagen och fick veta att det var lite mycket smör i! Jo, det märktes 😅

• Tallrik med laxbiffar toppade med sås, pommes frites och broccoli. En klick remouladsås vid sidan om.
    Skapa konto
  • Kanelbullar som nyss gräddats, placerade på ett galler med pärlsocker på toppen, på ett marmorbord.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.