1 418 886 läst ·
17 731 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Tapas ikväll
(Ost, salami, serrano, hummus, ost, grönsaker, kycklingfilé, tortilla..)
Sedan tror jag att jag inte lagt upp..
Kyckling med grön curry och grönsaker .. som vi åt häromdagen..
Eller gårdagens middag som var marinerad Kycklingfilé, hasselbackspotatis, sallad plus att vi provade (köpe) bea med ramslök 👍
(Ost, salami, serrano, hummus, ost, grönsaker, kycklingfilé, tortilla..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan tror jag att jag inte lagt upp..
Logga in
Skapa konto
Kyckling med grön curry och grönsaker .. som vi åt häromdagen..
Logga in
Skapa konto
Eller gårdagens middag som var marinerad Kycklingfilé, hasselbackspotatis, sallad plus att vi provade (köpe) bea med ramslök 👍
Jag får erkänna att jag inte är jätteinsatt i E-nummer…men är inte huvudsyftet att skapa spårbarhet🤔
Det är väl innehåll som ej uppgetts innehållsmässigt i Livsmedel som är den värre faran?
En kompis till mig läser alltid innehållsförteckningen för att kunna undvika Livsmedel med de E-nr. Hen ej tål.
Det är väl innehåll som ej uppgetts innehållsmässigt i Livsmedel som är den värre faran?
En kompis till mig läser alltid innehållsförteckningen för att kunna undvika Livsmedel med de E-nr. Hen ej tål.
Inga av dessa E nummer är skäliga att anväbda i livsmedel enligt min mening.Roga1337 skrev:
Jag får erkänna att jag inte är jätteinsatt i E-nummer…men är inte huvudsyftet att skapa spårbarhet🤔
Men väldigt svårt att undvika.
Egentligen borde man bara äta mat som inte behöver innehållsförteckning
Så är det vanligtvis även om vissa är harmlösa.Suvi5700 skrev:
Det som till varje pris bör undvikas, är E621 Glutamat. Smakförstärkare som tillsätts när råvaran är så dålig att den inte smakar det den är. Finns ofta i räkor och kräftstjärtar samt mycket annat av undermålig kvalité.
Japp .. men det är ju inte så att man letar efter e-nummer.. bara att man inte bryr sig lika mycket om vissa som andra.. så att säga.Suvi5700 skrev:
Här görs hälften av såserna själv och hälften köps.. (på sommaren gör vi fler själv.. men då äter vi mer såser och röror oxå) 🌸
Natriumglutamat är bra om det används rätt, dvs överdosera inte. Det gäller f.ö. i stort sett all kryddning.Intet skrev:
För att vara övertydlig: med överdosering menar jag inte LD50 utan snarare så mycket kryddning att kryddan tar över helt.
En del ämnen med E-nummer är det omöjligt att undvika om man ska laga mat som är tämligen vanlig. Exempelvis är det omöjligt att göra inlagd sill utan E260.
E300 är ganska nyttigt. Enligt en nobelpristagare hjälper det mot lite av varje, vilket blev lite kontroversiellt. Klart är dock att det hjälper mot skörbjugg, vilket har varit känt i flera hundra år.
Denne dubble nobelpristagare gjorde dock stora framsteg inom kvantkemi, och fick sitt andra nobelpris för sin fredsaktivism, så snedstegen med E300 bör vi nog förlåta honom för.
E300 askorbinsyra eller c vitamin har du rätt i det är nyttigt. Men ska inte föväxlas med E330 citronsyra som tvärtom kan ge upphov till många allergier.P pmd skrev:Natriumglutamat är bra om det används rätt, dvs överdosera inte. Det gäller f.ö. i stort sett all kryddning.
För att vara övertydlig: med överdosering menar jag inte LD50 utan snarare så mycket kryddning att kryddan tar över helt.
En del ämnen med E-nummer är det omöjligt att undvika om man ska laga mat som är tämligen vanlig. Exempelvis är det omöjligt att göra inlagd sill utan E260.
E300 är ganska nyttigt. Enligt en nobelpristagare hjälper det mot lite av varje, vilket blev lite kontroversiellt. Klart är dock att det hjälper mot skörbjugg, vilket har varit känt i flera hundra år.
Denne dubble nobelpristagare gjorde dock stora framsteg inom kvantkemi, och fick sitt andra nobelpris för sin fredsaktivism, så snedstegen med E300 bör vi nog förlåta honom för.
Laxbiffar, broccoli och pommes. Tog både remouladsås och en hemsnickrad cf med ingefära, citron o chili.
Gjorde kanelbullar tidigare på dagen och fick veta att det var lite mycket smör i! Jo, det märktes 😅
Gjorde kanelbullar tidigare på dagen och fick veta att det var lite mycket smör i! Jo, det märktes 😅