1 418 740 läst ·
17 729 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Fast jag kom just på att jag inte vet vilken slags fisk som italienarna kallar sardeller.P pmd skrev:
Att pizza i Italien, med sardeller, skulle smaka Janssons är dock ganska osannolikt. Janssons frestelse har en särpräglad smak av den svenska ansjoviskryddningen.
Sardeller är den äkta fisken (ansjovisarten Engraulis encrasicholus) saltad/lagrad i olja (som på pizza), medan svensk "ansjovis" är en kryddig inläggning av skarpsill, oftast med sandelträ, kanel, kryddpeppar och ättika. Sardeller är salta smakförstärkare, medan svensk ansjovis är söt-salt och kryddig, använd i t.ex. Janssons frestelse, och namnen förväxlas ofta p.g.a. översättningar.P pmd skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Min svåger grillar tre bitar lamm. Jag ansvarade för saltet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
AndersMalmgren skrev:
Sardeller är bara en svensk benämning …. Finns ingen fisk som heter det.john68 skrev:
Sardeller är den äkta fisken (ansjovisarten Engraulis encrasicholus) saltad/lagrad i olja (som på pizza), medan svensk "ansjovis" är en kryddig inläggning av skarpsill, oftast med sandelträ, kanel, kryddpeppar och ättika. Sardeller är salta smakförstärkare, medan svensk ansjovis är söt-salt och kryddig, använd i t.ex. Janssons frestelse, och namnen förväxlas ofta p.g.a. översättningar.
Sardeller är Anjovis i saltlake/olja eller Skarpsill.
Om man vill ha en mildare/sötare/nötigare smak, så är det Sardiner som gäller.
😉
Ja, det är ju precis det jag har försökt förklara i ungefär ett dussin inlägg den senaste tiden. 😀john68 skrev:
Sardeller är den äkta fisken (ansjovisarten Engraulis encrasicholus) saltad/lagrad i olja (som på pizza), medan svensk "ansjovis" är en kryddig inläggning av skarpsill, oftast med sandelträ, kanel, kryddpeppar och ättika. Sardeller är salta smakförstärkare, medan svensk ansjovis är söt-salt och kryddig, använd i t.ex. Janssons frestelse, och namnen förväxlas ofta p.g.a. översättningar.
Kördes hm.. dekonstruerad modell av nyårsmiddag här..
Allt gick inte enligt planen…
Min ”Skagenbakelse” var obalanserad (inte i smak!) och ramlade omkull hela tiden.. så tillslut blev den, efter en del svordomar, halvliggande ..
Smakade var perfekt dock!
Babe hade perfekt temp på entrecoten/köttet (kan diskuteras av nån, jag, som inte gillar för rött kött).. men tyvärr blev potatisgratängen mer en soppa 😳 trots att han följde receptet (han var besviken på att det inte blev ”rätt” när han gjort så omständigt).. men smakade helt ok!
Min tomat blev bra hehe.. och rödvinssåsen god!
Min egenkomponerade desser är jag nöjd med 😊 även om allt inte gick topptrim i förberedelserna.. (jäkla mandelflarn som inte ”torkade”)
Chokladmousse i botten, mintbaileyskräm på, mandelflarnscrunch, egen maräng, jordgubbar (tyvärr är de inte lika estetiska som färska.. men smaken var sommar!).. och egengjord chokladsås 👍
GOTT NYTT ÅR PÅ ER 🥳
Allt gick inte enligt planen…
Logga in
Skapa konto
Min ”Skagenbakelse” var obalanserad (inte i smak!) och ramlade omkull hela tiden.. så tillslut blev den, efter en del svordomar, halvliggande ..
Smakade var perfekt dock!
Logga in
Skapa konto
Babe hade perfekt temp på entrecoten/köttet (kan diskuteras av nån, jag, som inte gillar för rött kött).. men tyvärr blev potatisgratängen mer en soppa 😳 trots att han följde receptet (han var besviken på att det inte blev ”rätt” när han gjort så omständigt).. men smakade helt ok!
Min tomat blev bra hehe.. och rödvinssåsen god!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min egenkomponerade desser är jag nöjd med 😊 även om allt inte gick topptrim i förberedelserna.. (jäkla mandelflarn som inte ”torkade”)
Chokladmousse i botten, mintbaileyskräm på, mandelflarnscrunch, egen maräng, jordgubbar (tyvärr är de inte lika estetiska som färska.. men smaken var sommar!).. och egengjord chokladsås 👍
GOTT NYTT ÅR PÅ ER 🥳
Oxfile med potatisgratäng och hemgjord bea. Såsen blev lite knasig i färgen då vi bara hade balsamvinäger till reduktionen. Men smakar iaf toppen.
Pelles öl vara rena änglapinket, blä...
Budapeststubben som jag gjorde tidigare idag får vänta nån timme till då man är proppmätt nu. Blir en Irish coffee till tårtan.
Efterrätten, kunde inte hålla mig 😇
Juran tog slut ,😥
Pelles öl vara rena änglapinket, blä...
Budapeststubben som jag gjorde tidigare idag får vänta nån timme till då man är proppmätt nu. Blir en Irish coffee till tårtan.
Logga in
Skapa konto
Efterrätten, kunde inte hålla mig 😇
Juran tog slut ,😥
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
I förrgår låg jag däckad i migrän (nä, jag var nykter på nyårsafton) och rörde mig enbart till porslinstronen.. och det blev ingen mat för mig den dagen - men de andra åt juliga revbensspjäll och resterna av potatisgratängen från nyårsafton.
Igår var jag lite piggare så vi åkte ut och käkade lite thaibuffe
till kvällen blev det lite ost till "På Spåret" .
idag åker vår jul/nyårsgäst hemåt igen (fick se lite skånsk snö iaf hehe)
Igår var jag lite piggare så vi åkte ut och käkade lite thaibuffe
idag åker vår jul/nyårsgäst hemåt igen (fick se lite skånsk snö iaf hehe)