Bra grejer på G
Vakuumförpackade köttbitar ligger på en köksbänk bredvid en hushållsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Kane och 8 till
  • Laddar…
Varmrätten.
Tallrik med köttbit, potatisgratäng, sparris och sallad, serverad med sås. Ett glas öl och vatten står bredvid på bordet.
Skapa konto

Potatisbakelse, grillad oxfile och gorgonzolasås.

Lika gott som för ett år sedan.. 😂😇

• Gilla
  • Älska
Maria T och 9 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Risken att det skulle smaka Jansson var nog ytterst liten. Sardeller gör inte att det smakar Janssons frestelse.
Fast jag kom just på att jag inte vet vilken slags fisk som italienarna kallar sardeller.

Att pizza i Italien, med sardeller, skulle smaka Janssons är dock ganska osannolikt. Janssons frestelse har en särpräglad smak av den svenska ansjoviskryddningen.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Efterrätten blev Daim pannacotta med jordgubbar och grädde.
Daim pannacotta toppad med jordgubbar och grädde serverad i glas, bredvid en kopp kaffe och en sked.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 10 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fast jag kom just på att jag inte vet vilken slags fisk som italienarna kallar sardeller.

Att pizza i Italien, med sardeller, skulle smaka Janssons är dock ganska osannolikt. Janssons frestelse har en särpräglad smak av den svenska ansjoviskryddningen.
Sardeller är den äkta fisken (ansjovisarten Engraulis encrasicholus) saltad/lagrad i olja (som på pizza), medan svensk "ansjovis" är en kryddig inläggning av skarpsill, oftast med sandelträ, kanel, kryddpeppar och ättika. Sardeller är salta smakförstärkare, medan svensk ansjovis är söt-salt och kryddig, använd i t.ex. Janssons frestelse, och namnen förväxlas ofta p.g.a. översättningar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Min svåger grillar tre bitar lamm. Jag ansvarade för saltet.
Två stora lammköttbitar på skärbrädor i ett kök, omgivna av köksföremål.
Skapa konto

Rått lammkött med salt på en skärbräda bredvid en grillkniv och ett paket grovsalt på en köksbänk.
Skapa konto

Tre bitar lamm grillas över glödande kol med eld vid sidan om.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 12 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Här är det bra grejer på g

[bild]
john68 john68 skrev:
Sardeller är den äkta fisken (ansjovisarten Engraulis encrasicholus) saltad/lagrad i olja (som på pizza), medan svensk "ansjovis" är en kryddig inläggning av skarpsill, oftast med sandelträ, kanel, kryddpeppar och ättika. Sardeller är salta smakförstärkare, medan svensk ansjovis är söt-salt och kryddig, använd i t.ex. Janssons frestelse, och namnen förväxlas ofta p.g.a. översättningar.
Sardeller är bara en svensk benämning …. Finns ingen fisk som heter det.
Sardeller är Anjovis i saltlake/olja eller Skarpsill.
Om man vill ha en mildare/sötare/nötigare smak, så är det Sardiner som gäller.
😉

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
P
john68 john68 skrev:
Ja, det är ju precis det jag har försökt förklara i ungefär ett dussin inlägg den senaste tiden. 😀

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kördes hm.. dekonstruerad modell av nyårsmiddag här..
Allt gick inte enligt planen…

Skagenbakelse med citron, dill och rom på blommönstrad tallrik, serverad på röd duk med bestick och glasunderlägg.
Skapa konto

Min ”Skagenbakelse” var obalanserad (inte i smak!) och ramlade omkull hela tiden.. så tillslut blev den, efter en del svordomar, halvliggande ..

Smakade var perfekt dock!

Entrecôte med potatisgratäng och skivad tomat på en vit tallrik, serverad på en röd duk.
Skapa konto

Babe hade perfekt temp på entrecoten/köttet (kan diskuteras av nån, jag, som inte gillar för rött kött).. men tyvärr blev potatisgratängen mer en soppa 😳 trots att han följde receptet (han var besviken på att det inte blev ”rätt” när han gjort så omständigt).. men smakade helt ok!

Min tomat blev bra hehe.. och rödvinssåsen god!

Ett glas dessert med chokladmousse, mintbaileyskräm, mandelflarnscrunch, maräng, jordgubbar och chokladsås på ett träbord.
Skapa konto

Hemgjord dessert i glas med chokladmousse, mintbaileyskräm, mandelflarn, maräng, jordgubbar och chokladsås.
Skapa konto

Min egenkomponerade desser är jag nöjd med 😊 även om allt inte gick topptrim i förberedelserna.. (jäkla mandelflarn som inte ”torkade”)

Chokladmousse i botten, mintbaileyskräm på, mandelflarnscrunch, egen maräng, jordgubbar (tyvärr är de inte lika estetiska som färska.. men smaken var sommar!).. och egengjord chokladsås 👍

GOTT NYTT ÅR PÅ ER 🥳

• Gilla
  • Älska
pmd och 11 till
  • Laddar…
Smakade bättre än den såg ut.
Köttärskaka med rödkål. Färs i ugn och kålen bryntes med sirap och fick sjuda i gräddmjölk.
Brooklyn IPA i glaset.

• Köttfärskaka med rödkål och potatismos på tallrik, Brooklyn IPA i glas bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Oxfile med potatisgratäng och hemgjord bea. Såsen blev lite knasig i färgen då vi bara hade balsamvinäger till reduktionen. Men smakar iaf toppen.

Pelles öl vara rena änglapinket, blä...

Budapeststubben som jag gjorde tidigare idag får vänta nån timme till då man är proppmätt nu. Blir en Irish coffee till tårtan.

Oxfilé med potatisgratäng och bearnaisesås, sallad och en öl från Hard Rock Café i glas bredvid en burk Pelle-öl på ett bord.
Skapa konto

Efterrätten, kunde inte hålla mig 😇
Juran tog slut ,😥 Budapeststubbe på en svart tallrik bredvid en kopp Irish coffee och en tom flaska whisky på ett blommigt underlägg.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Tjocka spagetti, paprika, timjan, vitlök, soltorkade tomater och bacon.
Toppat med chilikryddade brödsmulor och parmesan.

• Tallrik med pasta toppad med riven ost, soltorkade tomater och kryddor, på ett dukat bord bredvid ett glas öl.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 9 till
  • Laddar…
I förrgår låg jag däckad i migrän (nä, jag var nykter på nyårsafton) och rörde mig enbart till porslinstronen.. och det blev ingen mat för mig den dagen - men de andra åt juliga revbensspjäll och resterna av potatisgratängen från nyårsafton.

Igår var jag lite piggare så vi åkte ut och käkade lite thaibuffe :) till kvällen blev det lite ost till "På Spåret" .

idag åker vår jul/nyårsgäst hemåt igen (fick se lite skånsk snö iaf hehe)

• Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Laxburgare (sambal oelek, vitlök o citron) med pommes och parmesangratinerad brysselkål.

• Laxburgare med pommes frites och gratinerad brysselkål på en vit tallrik.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
Helgrillad fläskfile av Iberico-gris, ugnsstekta små kanariska potäter, en grillad röd paprika.
Mojo rojo och alioli till.

/Höghus

Tallrik med helgrillad Iberico-fläskfilé, ugnsstekta potatisar, grillad röd paprika, mojo rojo och alioli, samt ett glas rödvin.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
fusion och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.