1 419 278 läst ·
17 740 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Barrels ligger 5:a ser jag, där har man ju chansen att få en mycket god öl till en lika god burgare. 😍Maria T skrev:
👋jag har testat Funky Chicken och första gången jag såg "matvagnen" var jag på promenad i området och fattade inte varför det var en 150 meter (ev överdrift) lång kö, visserligen i lunchtid men ändå. Sen berättade min kompis att de seglat upp på Burger Dudes lista.
Så jag planerade för att åka dit, en dag med bra väder och gott om tid och jaaaa, det var en mycket god burgare! Men Dudsen har besökt andra ställen som inte
är lika väderkänsliga i väntan inför maten, så jag kommer nog testa något av dessa innan jag återvänder till Nacka även om det bara är 15 minuter hemifrån.
Rockin Grill och Franky's ska jag försöka testa, och så klart Funky Chicken om möjlighet dyker upp. 👌
Barrels vore trevligt! Om Franky´s har jag inte hört några ovationer från kompisar som varit där, men jag vill göra min egen uppfattning och litar inte helt på andra.FredrikR skrev:
Vad jag kan tipsa om är Knifetown Burgers som Dudsen tipsat om för flera år sen, och då jag firade min "jämna födelsedag" i Uppsala i januari (wow, snart ett år sen, tiden går) så åkte vi dit på väg hem. Jag minns att jag var mätt från middagen kvällen före, kunde inte hålla mig från äggröran på frukosten och sen blev det hamburgare till sen lunch. Brrrrrp.
Jo men, den förtjänar sin plats på listan.
Jäsiken, nu blev jag sugen på en god burgare som jag inte tillagat själv.
Oj, det såg jag inte ...Snigla skrev:
Jag slutade nog att bry mig efter 1000 ... eller åtminstone 10.000
Det känns mest skämmigt, fatta vad mycket tid jag slösat här ...
(Men ... jag har byggt ett fantastiskt hus, jättemycket tack vare forumet (dvs alla ni forummedlemmar))
Har ju näst mest inlägg på hela forumet 😂Mikael_L skrev:
Gravade lite väl mycket lax till julbordet.
Blev gravlax & dillstuvad potatis med hemslagen hovmästarsås.
Sonen mycket glad att hjälpa pappa hälla i oljan, pappa minst lika glad att få förklara vad en emulsion är.
Blev gravlax & dillstuvad potatis med hemslagen hovmästarsås.
Sonen mycket glad att hjälpa pappa hälla i oljan, pappa minst lika glad att få förklara vad en emulsion är.
Ja, det som kallas ansjovis i Sverige (ibland kallas det "svensk ansjovis") görs på skarpsill med en kryddning som kallas "ansjoviskryddning". Kryddningen har dock inte så mycket med ansjovis att göra utan kom till när "svensk ansjovis" lanserades på 1700-talet. Den kryddningen har dock troligen inte så mycket med dagens ansjoviskryddning att göra.Roga1337 skrev:
Jag har flera gånger redan länkat till den här Wikipediasidan om svensk ansjovis. Där står en hel del om ansjovisens historia i Sverige.
Och det som säljs som "ansjovis" i Sverige är i princip samma sak: kryddad sill.Roga1337 skrev:
Fisken ansjovis säljs i Sverige i burkar märkta "Sardeller". Om man tittar på innehållsförteckningen på dessa burkar så ser man att de innehåller ansjovisfiskar (vilket alltså inte är samma sak som de konservburkar med skarpsill som säljs med beteckningen "ansjovis".
Jag använde alltså riktiga ansjovisfiléer (dvs sardeller) till min "italienska" Janssons. Jag skulle inte rekommendera det för den som vill ha en traditionell Janssons. Vanlig kryddad sill ("ansjoviskryddning") faller troligen de flesta bättre i smaken.
Risken att det skulle smaka Jansson var nog ytterst liten. Sardeller gör inte att det smakar Janssons frestelse.Maria T skrev: