K
P pmd skrev:
Apropå fullkornsbröd så tycks butikerna häromkring ha slutat sälja fullkornshamburgerbröd. Mycket tråkigt. Hur är det i era trakter?
Om du menar från korvbrödsbagaren så ja. Frågade en personal som sa att de i allafall inte hade utgått, snarare att det var tillverkningsbekymmer av nåt slag

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Plankstek.

Plankstek serverad med potatismos, biff, baconinlindade haricots verts och tomat, placerad på ett trancherbräde med vinglas i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Dilato och 14 till
  • Laddar…
Lite udda objekt .. 🤓 host middag .. men jag kan tala om att det är inte så mycket fett som rinner ut (som det ser ut), mer vätska (och såklart lite ostfett).

Har gjort en inbakad pizza? hm pirog? med chili con carne i hehe.. 😊

Sista slatten av min chili con carne åkte sonika in i en pizzadeg.. (tillsammans med tomatsås, ost och skivad lök ..) - hade vanlig sallad till, på sidan av 👍

Inbakad pizza eller pirog fylld med chili con carne, tomatsås, ost och skivad lök på en tallrik.
Skapa konto

(så det är både bönor, vitkål, morötter m.m. inuti - blev riktigt bra!)

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
När det börjar ta slut på (kött)tallriken…
Tallrik med matrester arrangerade som ett ansikte, med gurka som ögonbryn, köttbullar som ögon, tomat som näsa och korv som mun.
Skapa konto

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
H
Då vädret har varit grått och tråkigt hela veckan har denna helgen gått i temat mustig värmande höstmat.
I fredags blev det kålpudding, Markus Aujalay`s recept.
Igår blev det en gryta med inspiration från Bouef bourguignon, avvikelsen från det klassiska receptet var att vi hade i brynt vitkål. Blev inte dumt alls så denna varianten kommer jag fortsätta med lite då och då. Dock blev det ingen fotogenisk mat.

Idag blir det pulled beef med mängder av goa grönsaker och lite nybakt bröd. Fått nyslungad honung av föräldrarna så detta tillsammans med örter, olja, vitlök, lök, soya, kryddor och lite ketchup får bli marinaden som köttet lagas i.

Helgens drink för att bryta av grått väder och all brun mat blev nedan, raspberry sour, vodka, jordgubbar och lite saft från pressad apelsin :
Två glas med rosa raspberry sour-cocktail, dekorerade med skivade jordgubbar, står på ett bord med utsikt över en regnig trädgård.
Skapa konto

Pulled beef på g, sätter ugnen på 100 grader och tar ca 8 h så vid 17:00 blir det middag.

Keramisk gryta i ugn, Schlemmentopf-bildad, används för att laga långsamkokt pulled beef under en regnig helg.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Pin och 7 till
  • Laddar…
Pinsadax, med Porfini & Tryffelsås, kantareller, pepparsalami, kallrökt skinka & ost.
Pizza med porfini och tryffelsås, kantareller, pepparsalami, kallrökt skinka och ost, serverad på en glasfat.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Banankontakter och 5 till
  • Laddar…
Som mamma brukar säga .. ströpinnar ( FISKPINNAR ) och hemgjort potatismos 🤓👍

Tallrik med fiskpinnar och hemgjort potatismos på ett mörkt bord.
Skapa konto

(någon nämnde icke fotogenisk mat, jag är expert på det haha.. jag äter nog mer med munnen än med ögonen - även om jag kan tycka fina uppläggningar.. är fina!)

• Gilla
  • Älska
Banankontakter och 5 till
  • Laddar…
Grillad med bröd.
En grillad korv med bröd toppad med rostad och picklad lök på en vit tallrik, bredvid ett glas vatten och en burk öl.
Skapa konto

Rostad och picklad lök.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Delad middag idag. Grönsakssoppa basic (lite chiliflakes i) och gnocchi med bacon tillsammans med ugnsrostad zucchini, röd paprika, rödlök och favoriten sivripaprika

• Grönsakssoppa med potatis och morötter i en vit tallrik på ett brunt bord, serverad med ett glas mjölk bredvid.
    Skapa konto
  • Tallrik med gnocchi, bacon, ugnsrostad zucchini, röd paprika, rödlök och sivripaprika, med ett glas öl vid sidan.
    Skapa konto
  • Gilla
Ulf Peter och 6 till
  • Laddar…
Tre våningsfat med olika snacks som lökringar, dippar och korvar på restaurangbord.
Skapa konto
Flera små skålar med olika sorters smör, inklusive kryddsmör och vanligt smör, på ett bord med en träpelare i mitten.
Skapa konto
Assiett fylld med grillat kött, korvar och klyftpotatis.
Skapa konto
Friterade lökringar placerade på en rund träbricka, dekorerade med gröna salladsblad.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Fick ta ut lite chili con carne ur frysen ikväll.. var lite oinspirerad till annat - och chili con carne är ju alltid gott!

Tyckte den var snäppet för mesig sist.. så jag hade en tsk egen sambal i idag när jag värmde på 👍

Serverades med nachos, gräddfil/kvarg och picklad rödlök 😍

Chili con carne med gräddfil, nachos och picklad rödlök serverat på en tallrik.
Skapa konto

• Chili con carne med gräddfil, serverad med nachos och picklad rödlök på en tallrik.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Gårdagens kvällsmat blev Bruna bönor med Fläsk.
Tallrik med bruna bönor, stekt fläsk, potatis och lingonsylt, samt en Iron Maiden-mugg på ett dukat bord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Gårdagens kvällsmat blev Bruna bönor med Fläsk.
Har potatisen gått vilse? 🤔😉😂

• Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nej mest utfyllnad👍…vi äter Vita bönor med korv/fläsk med potatis oxå här hemma

Roga1337 Roga1337 skrev:
Nej mest utfyllnad👍…vi äter Vita bönor med korv/fläsk med potatis oxå här hemma
Klart man ska ha nån potät till :D

Jag föredrar själv vita bönor då jag tycker de bruna är sötare.. maken tycker tvärtom haha - kontentan av det är att vi sällan äter det (ha.. jag kan äta det till lunch när han inte är hemma!) :P

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.