P
Snigla Snigla skrev:
Riktig är ju typ chili, kött och kryddor.. och definitivt inga bönor eller tomater 😳 typ bara chili och köttbitar..‼️
Samt tequila. Det ska inte blandas med övriga saker i receptet, men det ingår i receptet.
(Godast tycker jag är att göra margarita av tequilan).

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ris har man till för att göra det till en extremt ekonomisk rätt! Fick jag både hemma när jag var yngre och i skolan..

Riktig chili är ju eg nått annat än vad vi kallar det 🤔 hel vetenskap faktiskt och känsligt ämne (som carbonara haha)

Riktig är ju typ chili, kött och kryddor.. och definitivt inga bönor eller tomater 😳 typ bara chili och köttbitar..‼️

Sen har ju vägarna skilts åt lite.. och vissa hävdar att tomater ska vara i men inga bönor.. sen har vi tredje sidan som vill ha bönor i..

..och det är inte helt lätt att göra rätt på tomatsidan heller.. vissa hävdar att burktomater är en skymf och det ska bara vara färska solvarma hackade typ.

Man kommer, som vanligt egentligen, aldrig göra rätt 😜

Toppings är mycket viktigt dock.. (?!)

- Hetsås (‼️‼️)
- Gräddfil el cremefraishe
- skivad lök / Picklad lök
- Salta kex eller typ nachos
- riven cheddarost

Som sagt.. en komplicerad vetenskap 😜

Här hemma görs den i alla former..
Oftast med tomater, chili, bönor och köttfärs.. serverad med några tillbehör (nachos, picklad rödlök, sås - ibland grönsaker..)

Men några ggr om året.. med riktigt kött o chili.. (olika smaktester.. har inte gjort nått recept två ggr / inte samma ingredienser heller).. riktigt långkok!
Gärna chili på kött, kanske med bönor i.
I brist på kött och i köttfärs chili får det gärna vara någon form av bönor.
Och visst var riset med även i skolan, av ovan nämnda anledning. Här hemma hoppas jag vi har det ok ställt, får väl sälja nån blå Bosch annars..🫣 äts det för att det är gott, och håll i er - med ketchup till.

Men jag älskar min fru trots allt. 😉❤️

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
med ketchup till. Men jag älskar min fru trots allt.
Ingen tvivlar på det men älskar hon en ketchupmissbrukare? 😉🤔😱😂

• Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen tvivlar på det men älskar hon en ketchupmissbrukare? 😉🤔😱😂
Att du skulle tolka det så kunde jag väl inte tro.. 😉😂

• Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gärna chili på kött, kanske med bönor i.
I brist på kött och i köttfärs chili får det gärna vara någon form av bönor.
Och visst var riset med även i skolan, av ovan nämnda anledning. Här hemma hoppas jag vi har det ok ställt, får väl sälja nån blå Bosch annars..🫣 äts det för att det är gott, och håll i er - med ketchup till.

Men jag älskar min fru trots allt. 😉❤️
Hade ketchup till oxå när jag var yngre och det serverades ris till 😊

Ekonomiskt gör ju att man har det gott ställt‼️ hehe

Men oftast är det ju ”som man lärde sig äta nått” .. som blir det man äter / lagar senare i livet oxå 😊 (oavsett ens ekonomi)

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Här blev det, tro det eller ej, hamburgare.
Hamburgare med ost, dubbel lök, ketchup, senap, saltgurka och sourcream pepper på ett vitt fat, med senapsflaskor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yellow mustard
Saltgurka
Ost
Dubbel lök
Ketchup
MAX Sourcreme Pepper

• Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Dagens;

Fläskkarré med ugnsstekt potatis, brysselkål och morot på tallrik, serverat med sås.
Skapa konto

Fläskkarré med ugnsstekt potatis, brysselkål och morötter serveras på en vit tallrik tillsammans med sås.
Skapa konto

Fläskkarré, ugnsstekt potatis, ugnsgrillad brysselkål o morot.. och bea 👍😊

• Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Lunch blev Spicy Italian hos Subway i Valbo, middag blev matlåda med rullader från igår .

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
K
Wok med nudlar, fläskytterfilé, morot, lök, vitkål och palsternacka i ostronsås med peppar, serverad på en tallrik med blå kant.
Skapa konto

Wok igår gjord på fläskytterfile, lök, morot, vitkål, palsternacka, oregano, ostronsås, s&p och lite vatten. Nudlar till
Det hela höll på att bli förstört då jag i hastigheten öppnade "fel" sida på pepparburken....Men tur nog så gick det till slut att äta 👍

• Gilla
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
P
K Kakelugnen566 skrev:
Det hela höll på att bli förstört då jag i hastigheten öppnade "fel" sida på pepparburken....Men tur nog så gick det till slut att äta 👍
Något liknande har jag också gjort. Ströarlocket på chilipulverburken lossnade. I mitt fall gick det nästan att äta efter chilipulversanering. Med lagom pauser och mycket mjölk lyckades vi dock delvis.

• Gilla
Kakelugnen566 och 2 till
  • Laddar…
Lunch "Collen mål" Microsoft Stackbo.

Middag PepperbBeef med stekt ris ,hos Chop Chop. Rätt god nyhet, men som vanligt ingen hetta i maten hos Chop Chop. Längtar till Spicy Hot😟

Hamburgare och pommes frites i en brun engångsbehållare på ett slitet träbord utomhus med en dryckesburk i bakgrunden.
Skapa konto

Pepperbiff med grönsaker och stekt ris på en tallrik, ätpinnar ovanpå, Chop Chop-restaurangmåltid.
Skapa konto

• Gilla
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
K
P pmd skrev:
Något liknande har jag också gjort. Ströarlocket på chilipulverburken lossnade. I mitt fall gick det nästan att äta efter chilipulversanering. Med lagom pauser och mycket mjölk lyckades vi dock delvis.
Det hade ju varit trist om det inte hade gått att äta, eftersom det också blev 4 port till frysen.. 👍

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Fläskfilegryta med sötpotatis pommes.
Smörgåsgurka och lite grönt till.

Låter udda men passade ihop, gott. 🫣

• Gilla
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
Gårdagens husman ? :)

Öländska kroppkakor till lunch.. skulle serveras med smör och lingonsylt (fick sedan reda på att det minsann också skulle vara grädde 😳)

På en tallrik ligger två öländska kroppkakor med smör och lingonsylt vid sidan.
Skapa konto

Till middag körde vi på raggmunkar och stekfläsk.. det var inte så länge sedan vi käkade det - men en stor favorit hos maken (jag gillar det också!) så det fick de bli igen! Plus lingonsylt.. (och en morot på sidan av.. ej riven)

Raggmunkar med stekt fläsk och lingonsylt serverade på en tallrik.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Räkmackans dag...
Var det igår, missade det då men stödåt en idag. 😇
Räkmacka med ägg, citron och dill på en tallrik, bredvid ett glas vatten, kniv och gaffel.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.