1 420 708 läst ·
17 764 svar
1421k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spagetti och köttfärssås.
Barns kompis frågade efter det igår. Vi har aldrig gjort det förut, men käkat det i skolan minns jag. Följde recept och blev riktigt bra, enl. de andra.
Men hemskt, mjölmat som la sig sig som en klump i magen, bukfylla, inte riktig mat. Relommenderas ej!
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Det där ser inte rätt ut. Köttfärssås är ett långkok (ragu). Du river morot och maler högrev sedan steker du detta till det fått färg sedan tillsätter du tomaterna. Detta ska sedan puttra i timmar för att det ska bli bra.L L Jan skrev:
Ungefär så jag gjorde. Blev gott. Dock mjöl- bukefyllemat, för min del.AndersMalmgren skrev:
Köttfärs bra, men inte spagetti. Äggplanta, stekt eller kokt hade varit bättre.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Inget mjöl heller.Intet skrev:
Så här. Inskannat från Dan Lexös.
Körde bara nötfärs. Använde färska tomater. Hällde inte i socker.
- 1 lök hackad
- 1 klyfta vitlök hackad
- 2 msk smör
- 500 g nötfärs eller blandfärs.
- 2 msk tomatpuré
- 400 g färska hackade tomater eller burktomater.
- 8-10 körsbärstomater
- 1 dl vatten
- 1 msk japansk soja
- 1 msk balsamvinäger
- 1 msk koncentrerad kalvfond
- salt & peppar efter smak
- 2 tsk torkad basilika
- 1 tsk torkad oregano
- strösocker efter smak
Fräs lök och vitlök och i smör tills brynt. Lägg i färs och stek den till smulig under omröring.
Lägg i tomatpuré och fräs lite. Tillsätt resten av ingredienserna.
Koka ihop i 10 minuter, späd med mer vatten om såsen känns torr. Smaka av med socker, salt och peppar. Låt knappt sjuda i 1-2 timmar under lock.
Koka spaghettin med locket på till önskad konsistens i saltat vatten. Riv över västerbottenost eller parmesanost och basilika.
Tips:
Ät som italienarna!
Ät med sked och gaffel. Använd ingen kniv. Rulla spagettin på skeden.
Att äta på annat sätt och med kniv samt att skära spagettin anses i Italien vara ohyfsat. Gör absolut inte det i Italien!
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Tycker konstigt du inte fick den mörkare då. Kanske inte stekte på det ordentligt innan du hällde i tomaterna?L L Jan skrev:
En ragu ska vara väldigt mörk i färgen. Jag gillar nästan högreven liksom har karameliserat, då är det läge hela i tomaterna
Kanske för att det var färska tomater bara? Burktomater upplever jag vara rödare.AndersMalmgren skrev:
Medlem
· Jämtland
· 117 inlägg
Blev en pulled pork idag, bilden tagen ungefär halvvägs. Viktigt att ha en völfylld kylbrunn när man gör pulled pork, bringa eller liknande. Går ju åt några grillöl 😀
Hade frosta av frys på agendan häromdagen och hittade två Salsiccia korvar som väckte en tanke under cykelturen i fredagskväll.
De blev en egen Salsicciapasta
Egen pasta
Fräst chili o vitlök, mosad tomat och stekt riven Salsiccia i en god röra med lite västerbottenost 😋👌🏻
Då jag var gräsänkling den kvällen och en god dryck intogs så somnade kameramannen, därav tidsåldern… sambon önskade denna i repris och den skall jag gärna göra igen!
De blev en egen Salsicciapasta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egen pasta
Fräst chili o vitlök, mosad tomat och stekt riven Salsiccia i en god röra med lite västerbottenost 😋👌🏻
Då jag var gräsänkling den kvällen och en god dryck intogs så somnade kameramannen, därav tidsåldern… sambon önskade denna i repris och den skall jag gärna göra igen!