13 827 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Vad blir billigast - att hantverkaren köper delar eller jag?
På vad sätt blir kunderna lurade??Rogero skrev:
I fallet med VP så får ju i dom allra flesta fallen kunden ett fast pris. det är väl bara att tacka nej eller?
Om du såg UG´s program om LVP och Rot så framkom det också med tydlighet av Pia Blank-Törnros från skv att allt som inte är material eller maskinkostnad är arbetskostnad.
Således är det väl så att kunden är den som gynnas i det fallet där VP-installatören styr över kostnader från avans på mtrl till arbetskostnad.
Den som möjligtvis skulle vara lurad är staten (Vi) om man nu ska vara filosofisk.
Men frågan igen: På vad sätt är kunden lurad när denne fått ett fast pris att tacka ja eller nej till?
Ja det är ju skattebetalarna som blir lurade om firman blåser upp arbetskostnaden.
Möjligen blir även kunderna lurade eftersom det finns en tendens att subventioner inte slår igenom helt till slutkunden utan en del går rätt ner i firmans ficka. Dvs de sänker inte priset i samma omfattning som den statliga subventionen de får utan ökar enkelt avansen.
Möjligen blir även kunderna lurade eftersom det finns en tendens att subventioner inte slår igenom helt till slutkunden utan en del går rätt ner i firmans ficka. Dvs de sänker inte priset i samma omfattning som den statliga subventionen de får utan ökar enkelt avansen.
Fast enligt skv´s expert så är det ju helt enligt reglerna, givet att man inte säljer mtrl. under inköpspris. att sedan hantisen ev. tjänar en massa pengar hör ju egentligen inte hit, så då förstår jag inte hur ens skattebetalarna kan bli lurade.Sir Duke skrev:
Att sen reglerna kanske är fel är ju en annan sak, men det får man nog skylla politikerna med dess kringliggande sakkunniga på.
Återigen så har jag svårt att se kunderna som lurade/offer i detta fall. Det fungerar nämligen som så att förhållandet utbud/efterfrågan styr var subventionen hamnar. jag påstår att Rot-avdraget kommit kunderna väldigt väl till nytta. en tokgissning på fördelningen är kanske 80/20 (obs en ren tokgissning) till kundernas fördel.(skulle vara roligt med lite statistik på entreprenaddebiteringarna från tex tio år tillbaka)Sir Duke skrev:
Om man däremot tex. tagit bort momsen på arbete+mtrl är jag helt övertygad om att utfallet varit betydligt sämre ur kundperspektiv. (jämför restaurangbranschen som jag påstår fick en bonus iom. den sänkta momsen, men det är en annan diskussion).
Man kan väl säga att lönsamheten ökat för byggfirmorna, och det har uppnåtts med hjälp av skattepengar. Men det var ju den avsedda effekten.
Sen vidhåller jag att det är lite halvfult siffertrixande med offerterna ibland. Har haft många firmor hemma inför diverse jobb. Ofta vill de prompt veta före offerering om jag ska utnyttja ROT-avdraget. Blir rätt sura om jag inte vet. Så får man två offerter, den ena dyrare eftersom det finns en till part som är med och betalar... (skattebetalarna)
Min slutsats blir att firmans kostnader/kundens pris inte är fast utan relativ. "Vad kostar det att få mina fönster ommålade? -Så mycket som möjligt."
Sen vidhåller jag att det är lite halvfult siffertrixande med offerterna ibland. Har haft många firmor hemma inför diverse jobb. Ofta vill de prompt veta före offerering om jag ska utnyttja ROT-avdraget. Blir rätt sura om jag inte vet. Så får man två offerter, den ena dyrare eftersom det finns en till part som är med och betalar... (skattebetalarna)
Min slutsats blir att firmans kostnader/kundens pris inte är fast utan relativ. "Vad kostar det att få mina fönster ommålade? -Så mycket som möjligt."
Det är väl även så, om jag inte har fel, att om den egenhändigt inköpta kranen går sönder så har du rätt att få den reparerad av leverantören samt att denne egentligen är skyldig att ersätta dig för de merkostnader du haft. Dvs om du tvingas betala för demontering samt återmontering så kan du kräva Bauhaus på de pengarna. Så länge du har garanti på kranen och det verkligen är fel på den.pappskallen skrev:
Men det är nog en rätt rejäl uppförsbacke att få igen de där pengarna.
KKöpL 28 §, 2 st: "Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag."
Redigerat:
Klicka här för att svara