Hej!
Det ska till en mindre förändring i köket.
Idag står där en frys och ett kylskåp rätt och slätt på golvet utan vare sig täcksidor eller passbitar. Jag hade tänkt sätta in en kombikyl (ej inbyggd) och ett högskåp istället.
Nu till frågan vad som blir bäst, att ha kombikylen i hörnet eller högskåpet i hörnet m a p passbitar och slippa få stora glipor.
Min första tanke var att sätta kombikylen i hörnet (F) med passbit till vänster monterad i väggen och sätta in högskåpet jämnte (K) med passbit i "bakkant" för att högskåpet skall sticka ut lika mycket från väggen som kylskåpet. Men i o m att kylskåpet är 75cm djup + att det behöver luftspalt och högskåpet bara är 60cm djupt så skulle det bli en rätt så stadig passbit i bakkant på högskåpet.
Om man skulle sätta kylskåpet vid K istället, går det att få till en vettig passning mot väggen bakom?
Högskåp: 60cm djupt (Ikea Metod)
Kombikyl : 74,5cm djupt + luftspalt.
Det ska till en mindre förändring i köket.
Idag står där en frys och ett kylskåp rätt och slätt på golvet utan vare sig täcksidor eller passbitar. Jag hade tänkt sätta in en kombikyl (ej inbyggd) och ett högskåp istället.
Nu till frågan vad som blir bäst, att ha kombikylen i hörnet eller högskåpet i hörnet m a p passbitar och slippa få stora glipor.
Min första tanke var att sätta kombikylen i hörnet (F) med passbit till vänster monterad i väggen och sätta in högskåpet jämnte (K) med passbit i "bakkant" för att högskåpet skall sticka ut lika mycket från väggen som kylskåpet. Men i o m att kylskåpet är 75cm djup + att det behöver luftspalt och högskåpet bara är 60cm djupt så skulle det bli en rätt så stadig passbit i bakkant på högskåpet.
Om man skulle sätta kylskåpet vid K istället, går det att få till en vettig passning mot väggen bakom?
Högskåp: 60cm djupt (Ikea Metod)
Kombikyl : 74,5cm djupt + luftspalt.
Nu ser jag att jag läst fel om kylskåpet på elgiganten, det är med emballage det är 75cm djupt.
Kylskåpet är 65cm djupt utan emballage. Så säg 65cm + luftspalt.
I övrigt samma fråga, kylskåpet till vänster eller till höger m a p passbitar och passning mot vägg.
Kylskåpet är 65cm djupt utan emballage. Så säg 65cm + luftspalt.
I övrigt samma fråga, kylskåpet till vänster eller till höger m a p passbitar och passning mot vägg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Åt vilket håll öppnar sig kylskåpet?
Kan det placeras direkt bredvid en vägg och det fortfarande går att öppna dörren?
Kommer du att öppna kylskåpet eller högskåpet mest?
Det är normalt att kylskåpsdörren skjuter ut 5-10 cm framför andra skåp och täcksidor, samt det kan bli problem med dörröppnandet om det inte är så. Beror på modell.
Kan det placeras direkt bredvid en vägg och det fortfarande går att öppna dörren?
Det är normalt att kylskåpsdörren skjuter ut 5-10 cm framför andra skåp och täcksidor, samt det kan bli problem med dörröppnandet om det inte är så. Beror på modell.
Kylskåpet är omhängningsbart. Med kylskåpet till vänster är tanken att passbiten skall vara såpass bred att det går att öppna kylskåpsdörren helt (så man kan ta ur lådor ur kyl och frys).BirgitS skrev:
Åt vilket håll öppnar sig kylskåpet?
Det går bra med plåtvinklar och dubbelhäftande tejp. Det finns tejpsorter som är nästan löjligt starka.mr Snok skrev:
https://www.bauhaus.se/dubbelhaftande-monteringstejp-tesa-powerbond-ultra-strong-1
Produkter som diskuteras: "monteringstejp"
Monteringstejp
Monteringstejp är ett kraftigt dubbelhäftande tejp som används för att montera saker på olika ytor. Det är ett praktiskt alternativ till traditionella monteringsmetoder som spikar eller skruvar. Monteringstejpen är ofta genomskinlig och kan
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden