Hej!

Det ska till en mindre förändring i köket.
Idag står där en frys och ett kylskåp rätt och slätt på golvet utan vare sig täcksidor eller passbitar. Jag hade tänkt sätta in en kombikyl (ej inbyggd) och ett högskåp istället.
Nu till frågan vad som blir bäst, att ha kombikylen i hörnet eller högskåpet i hörnet m a p passbitar och slippa få stora glipor.
Min första tanke var att sätta kombikylen i hörnet (F) med passbit till vänster monterad i väggen och sätta in högskåpet jämnte (K) med passbit i "bakkant" för att högskåpet skall sticka ut lika mycket från väggen som kylskåpet. Men i o m att kylskåpet är 75cm djup + att det behöver luftspalt och högskåpet bara är 60cm djupt så skulle det bli en rätt så stadig passbit i bakkant på högskåpet.
Om man skulle sätta kylskåpet vid K istället, går det att få till en vettig passning mot väggen bakom?
Högskåp: 60cm djupt (Ikea Metod)
Kombikyl : 74,5cm djupt + luftspalt.

• Planskiss av kök med markerade platser för kombikyl (F), högskåp (K), spis (S) och diskmaskin (DM) vid hallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser jag att jag läst fel om kylskåpet på elgiganten, det är med emballage det är 75cm djupt.
Kylskåpet är 65cm djupt utan emballage. Så säg 65cm + luftspalt.

I övrigt samma fråga, kylskåpet till vänster eller till höger m a p passbitar och passning mot vägg.

BirgitS
Åt vilket håll öppnar sig kylskåpet?
Kan det placeras direkt bredvid en vägg och det fortfarande går att öppna dörren?
Kommer du att öppna kylskåpet eller högskåpet mest?

Det är normalt att kylskåpsdörren skjuter ut 5-10 cm framför andra skåp och täcksidor, samt det kan bli problem med dörröppnandet om det inte är så. Beror på modell.

BirgitS BirgitS skrev:
Åt vilket håll öppnar sig kylskåpet?
Kan det placeras direkt bredvid en vägg och det fortfarande går att öppna dörren?
Kommer du att öppna kylskåpet eller högskåpet mest?

Det är normalt att kylskåpsdörren skjuter ut 5-10 cm framför andra skåp och täcksidor, samt det kan bli problem med dörröppnandet om det inte är så. Beror på modell.
Kylskåpet är omhängningsbart. Med kylskåpet till vänster är tanken att passbiten skall vara såpass bred att det går att öppna kylskåpsdörren helt (så man kan ta ur lådor ur kyl och frys).

BirgitS
På ritningen ser det ut att vara rätt nära mellan K och dörrfodret. Hur mycket plats finns det där?
Med tanke på om det avståndet räcker till för passbit.

BirgitS BirgitS skrev:
På ritningen ser det ut att vara rätt nära mellan K och dörrfodret. Hur mycket plats finns det där?
Med tanke på om det avståndet räcker till för passbit.
Nu sitter jag i mitt "gamla" boende och kan inte mäta exakt, men är det är ngn decimeter till dörrfodret.

Högskåpet mot väggen med 50mm passbit om det får plats. Vill du ha det snyggt så sätter du en frisida mot öppningen för att dölja kylskåpet

Matti_75 Matti_75 skrev:
Högskåpet mot väggen med 50mm passbit om det får plats. Vill du ha det snyggt så sätter du en frisida mot öppningen för att dölja kylskåpet
Ideer på hur man stabiliserar en frisida nertill när det är ett klinkersgolv?

ClasseClas
  • Gilla
mr Snok
  • Laddar…
BirgitS
mr Snok mr Snok skrev:
Nu sitter jag i mitt "gamla" boende och kan inte mäta exakt, men är det är ngn decimeter till dörrfodret.
Var sitter strömbrytaren för köket?

mr Snok mr Snok skrev:
Ideer på hur man stabiliserar en frisida nertill när det är ett klinkersgolv?
Brukar sätta med en möbelvinkel en bit in så den döljs av kylen

• Gilla
mr Snok
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Var sitter strömbrytaren för köket?
Vid K. Det är knappt en decimeter mellan K och strömbrytaren.

BirgitS
mr Snok mr Snok skrev:
Vid K. Det är knappt en decimeter mellan K och strömbrytaren.
Minskar man det avståndet till något nämnvärt under 5 cm är det risk för att det ser konstigt ut och att man kommer att slå i fingrarna i skåpsidan/täckskivan

• Gilla
mr Snok
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.