28 677 läst ·
127 svar
29k läst
127 svar
Vad betalar ni per kWh på Ert el-avtal?
Den här frågan är lika irrelevant som att fråga nån vad det kostar att åka taxi till grannen. Detta eftersom vi i landet har helt olika förutsättningar beroende på i vilken kommun man bor. Ett tips, det finns en sida som heter elskling där du kan jämföra olika priser istället för att få reda på hur dyrt/billigt det är på en ort 100 mil från där du bor.
Inget ont menat men det känns bara som att svaren du får inte blir jämnförbara på nått sätt alls.
Inget ont menat men det känns bara som att svaren du får inte blir jämnförbara på nått sätt alls.
Problemet med jämförelsesajter är bara att dom är dopade av alla erbjudanden till nya kunder. Efter några månader stiger priset och då får du byta igen, om du kan. Till slut är din timpenning för detta jobb betydligt lägre än den på jobbet/egna företaget.
Har haft rörligt elpris i ca 22 år och har endast haft EON i alla år.
(Man kanske borde lägga ned mer arbete på att söka billigt elpris, men man är ju lite lat)
Elpris förra månaden utan skatter och moms = 39,01 öre / kwh.
Elpris förra månaden med skatter och moms = 85,26 öre / kwh. (Härliga skatter!)
Nätavgifter tillkommer.
(Man kanske borde lägga ned mer arbete på att söka billigt elpris, men man är ju lite lat)
Elpris förra månaden utan skatter och moms = 39,01 öre / kwh.
Elpris förra månaden med skatter och moms = 85,26 öre / kwh. (Härliga skatter!)
Nätavgifter tillkommer.
Mitt avtal är med ETC ("Elhandeln i Stockholm) och går att säga upp när som helst. 20,- på räkningen går till att bygga nya solceller i ETCs solkraftspark.
Med skatt och moms är snittet (från mars 2015 till idag) 0,80/KWh. Som högst 0,97 (juli 2016), som lägst 0,68 (augusti 2015)
Hade kundkraft tidigare men råkade ut för kärnkraftsel. Nu har jag el från solkraft.
Med skatt och moms är snittet (från mars 2015 till idag) 0,80/KWh. Som högst 0,97 (juli 2016), som lägst 0,68 (augusti 2015)
Hade kundkraft tidigare men råkade ut för kärnkraftsel. Nu har jag el från solkraft.
Vad får man för el när solen inte lyser?mamuth skrev:Mitt avtal är med ETC ("Elhandeln i Stockholm) och går att säga upp när som helst. 20,- på räkningen går till att bygga nya solceller i ETCs solkraftspark.
Vet inte om den här leverantören gör som många andra leverantörer gör, de garanterar att den mängd el som kunden förbrukar på ett år exempelvis köps in från sol, vind, vatten, kärnkraft osv.Riemann skrev:
Idag finns ingen möjlighet att endast matas med el från vindkraft tillexempel utan man får samma "fulel" som alla andra men mängden el man gör av med på ett år köps in av leverantören från källan kunden önskar.
Medlem
· västra götalands län
· 21 inlägg
1. rörligt 12 mån, 30 sep 2015.
2.Telinet
3. inköpspris + elcert&spot, -5 öre rabatt. Pristak 39 öre.
2.Telinet
3. inköpspris + elcert&spot, -5 öre rabatt. Pristak 39 öre.
1. Startdatum: 2015-10-01
2. Umeå Energi
3. Senaste mån. börspris: 27,8 öre/kWh
Påslag: 3,75 öre/kWh
Årsavgift: 240 kr/år
Energiskatt: 19,3 öre/kWh
Moms, fn 25 % tillkommer
Elcertifikatavgift: 3,1 öre/kWh
Moms, fn 25 % tillkommer
Det vanligaste telefonsamtal man får från oönskade uppringare är nog de som ska sälja in nya elavtal och konstigt nog har jag inte fått ett enda erbjudande som matchar det jag har idag så det är ju konstigt att väldigt många ligger 15-20% under det jag redovisat
2. Umeå Energi
3. Senaste mån. börspris: 27,8 öre/kWh
Påslag: 3,75 öre/kWh
Årsavgift: 240 kr/år
Energiskatt: 19,3 öre/kWh
Moms, fn 25 % tillkommer
Elcertifikatavgift: 3,1 öre/kWh
Moms, fn 25 % tillkommer
Det vanligaste telefonsamtal man får från oönskade uppringare är nog de som ska sälja in nya elavtal och konstigt nog har jag inte fått ett enda erbjudande som matchar det jag har idag så det är ju konstigt att väldigt många ligger 15-20% under det jag redovisat
Redigerat:
För mig är de intressantaMarkarbetaren skrev:Den här frågan är lika irrelevant som att fråga nån vad det kostar att åka taxi till grannen. Detta eftersom vi i landet har helt olika förutsättningar beroende på i vilken kommun man bor. Ett tips, det finns en sida som heter elskling där du kan jämföra olika priser istället för att få reda på hur dyrt/billigt det är på en ort 100 mil från där du bor.
(Det var elskling jag utgick från när jag själv förhandlade om mitt elpris förra veckan.. Bra sajt! )
Rörlig timpris. Det är vad Sala heby köper in el för på spotmarknaden. Så deras spotpris med 2,5öre påslag. Inga fasta kostnader. Betalar bara för förbrukad el och vad det kostar den timmen.KnockOnWood skrev:
Men min nätägare Eon vill ha ett fast pris för att använda deras nät. Den är ju ganska orellevant. Är väl ingen prutmån på den.
Här kan du se spotpris.
http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
Elskling suger 😎Snigla skrev:
Den sidan är ju helt köpt av det bolag som betalar mest. Går ju inte att använda.
Använd konsumentverkets oberoende sida istället.
https://www.ei.se/elpriskollen/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Låter fint!OXYD skrev:Rörlig timpris. Det är vad Sala heby köper in el för på spotmarknaden. Så deras spotpris med 2,5öre påslag. Inga fasta kostnader. Betalar bara för förbrukad el och vad det kostar den timmen.
Men min nätägare Eon vill ha ett fast pris för att använda deras nät. Den är ju ganska orellevant. Är väl ingen prutmån på den.
Här kan du se spotpris.
[länk]
Men vad betalar du per kWh nu för juli t.ex.?
Du orkar väl kolla på din räkning själv?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag använder Compricer https://www.compricer.se/ för prisjämförelser av el, försäkringar, lån, sparande mm.OXYD skrev:
Tycker att de är bra.