Vi bytte elavtal i mitten av februari från MälarEnergi till Skellefteå Kraft. Skiftet sker 1 april.

Nya avtalet ser ut så här:

Rörligt elpris
Inköpspris + påslag 7,5 öre/kWh inkl moms + elcertifikatsavgift
Månadsavgift
45 kr/mån inkl moms
Rabatt elpris (6 mån)
-7,5 öre/kWh inkl moms
Rabatt månadsavgift (6 mån)
-45 kr/mån inkl moms

Jag tror bytet innebär att vi sparar 4 öre per kilowatt timme och eftersom vi gör av med mer än 43 000 kilowatt timmar så borde det resultera i 1 700 kronor per år. Inte jättestor besparing, nen många bäckar små..

Akta er för Telinet, låga priser men har tidigare använt negativ avtalsbindning när föregående period tagit slut. Det gäller att säga upp avtalet i god tid.

• Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Akta er för Telinet, låga priser men har tidigare använt negativ avtalsbindning när föregående period tagit slut. Det gäller att säga upp avtalet i god tid.
Men om priserna är låga, som du skriver, så borde det väl inte vara sån katastrof att stanna kvar ett år till?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men om priserna är låga, som du skriver, så borde det väl inte vara sån katastrof att stanna kvar ett år till?
Jo, gör du inget aktivt val hamnar du I deras tillsvidareavtal med 12 månaders bindningstid utan uppsägningsmöjlighet.

Detta är väl inget specifikt för Telinet? EON t ex, kör med samma "taktik".

Tillsvidareavtal har inte 12månaders uppsägningstid. Däremot hutlös kostnad.
Det är fullt normalt att alla rabatter försvinner efter 12månader. Men att låsa upp på 12månader till ett högre pris är lite fult. De bolagen undviker jag.

Tack för tipset. Jag har alltid ett larm ca 10,5 månader innan bindningstiden går ut så elsklingar jag fram ett nytt avtal :)

48,04 öre + 360:- fast för strömmen (inkl allt) Jämtkraft rörligt lokalpris. OCH ev vinst för elbolaget stannar i kommunen eftersom bolaget ägs till absolut största del av Östersunds kommun (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.