38 658 läst ·
179 svar
39k läst
179 svar
Vad betalar ni per kwh för elen idag?
Hur definierar du stabilt nät då? Nätstabiliteten är i sämst vid låg last efter som kraftverk som bidrar med svängmassa inte är igång då. Så visst det blir bättre nätsatabilitet om flyttar last till låglasttillfällen. Men inte riktigt som du beskriver det.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Det som är lite surt är att inte energiskatten och överföringsavgiften också varierar. Här finns ju en möjlighet att se till att det skulle löna sig på riktigt att flytta förbrukning, om det nu inte finns juridiska hinder som tvingar dessa att vara fasta?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Kollade lite. Min poolvärmepump drar ca. 1,7kwh. Om jag lyckas spara 10 öre per kwh genom att köra den 10tim nattetid varje dygn så innebär det 1kr 70 öre i besparing, typ en 50-lapp på en månad, det är nästan på gränsen till löjligt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Appropå snåla. Jag har 2st 3watts led-lampor i utebelysningen på mitt poolhus. Tänkte jag skulle vara miljömedveten så jag köpte en nexamottagare och en skymningssensor. Jag överdriver inte om jag säger att enbart kostnaden att byta batteri i skymningssensorn överstiger vad det skulle kosta att ha belysningen igång dygnet runt istället. Sedan kan man ju räkna på hur många år man kan ha 6w tänt dygnet runt mot vad nexaprylarna kostade att köpa
Det är ju en fördel om man minskar ljusföroreningarna.
Nexamottagaren drar även ström hela tiden, runt 1-3 W brukar det vara.M Markarbetaren skrev:Appropå snåla. Jag har 2st 3watts led-lampor i utebelysningen på mitt poolhus. Tänkte jag skulle vara miljömedveten så jag köpte en nexamottagare och en skymningssensor. Jag överdriver inte om jag säger att enbart kostnaden att byta batteri i skymningssensorn överstiger vad det skulle kosta att ha belysningen igång dygnet runt istället. Sedan kan man ju räkna på hur många år man kan ha 6w tänt dygnet runt mot vad nexaprylarna kostade att köpa![]()
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Vad är syftet med poolhusbelysningen då? Finns nästan inget som ser så B ut som utebelysning som är tänd mitt på dagen. Särskilt så här års när det är ljust nästan hela tiden, det positiva med att det ser trevligt ut en stund på kvällen räcker inte för att väga upp av detta.
Min faktura från mitt elhandelsbolag var på -115kr för ca 1900Kwh så det går att få betalt för att använda el. Fast då tillkommer nätavgiften så blir endå kostsamtD Daniel 109 skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ejektorpump seperoni
Teknik -
Teknik temperaturgivare
Villalarm & Hemautomation -
Vad betalar ni per m3 levererat vatten.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad betalar ni per kWh på Ert el-avtal?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vilken kostnad per kWh betalar ni olika vindandelsägare?
Värme allmänt