F
D Daniel 109 skrev:
Nej, 1öre är fullständigt orimligt. Det är däremot ett rimligt påslag av elhandlaren om man har ett bra avtal. Så elpriset är då 1öre högre än på nordpool.
Nej, se svar ovan

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Nja, stabiliteten är en lite annan fråga. Den är inte så starkt kopplad till efterfrågan. Snarare tvärtom. Stabiliteten är i allmänhet sämst när det är låg last.
Låg last= lågt pris.
Använder man då el när det är låg period så bidrar man till att få ett stabilare nät.

Hur definierar du stabilt nät då? Nätstabiliteten är i sämst vid låg last efter som kraftverk som bidrar med svängmassa inte är igång då. Så visst det blir bättre nätsatabilitet om flyttar last till låglasttillfällen. Men inte riktigt som du beskriver det.

Magnus E K
Det som är lite surt är att inte energiskatten och överföringsavgiften också varierar. Här finns ju en möjlighet att se till att det skulle löna sig på riktigt att flytta förbrukning, om det nu inte finns juridiska hinder som tvingar dessa att vara fasta?

M
Kollade lite. Min poolvärmepump drar ca. 1,7kwh. Om jag lyckas spara 10 öre per kwh genom att köra den 10tim nattetid varje dygn så innebär det 1kr 70 öre i besparing, typ en 50-lapp på en månad, det är nästan på gränsen till löjligt.

Ja ungefär lika löjeväckande som att snåla med belysningen ;)

Magnus E K
Fast inte när ljuskällorna går sönder i tid och otid, då lönar det sig att ha dem tända så lite som möjligt. Särskilt i dessa coronatider när det är svårt/riskfyllt att köpa nya.

Jo, men knappast för att tjäna stora pengar på lägre energiförbrukning.

M
Appropå snåla. Jag har 2st 3watts led-lampor i utebelysningen på mitt poolhus. Tänkte jag skulle vara miljömedveten så jag köpte en nexamottagare och en skymningssensor. Jag överdriver inte om jag säger att enbart kostnaden att byta batteri i skymningssensorn överstiger vad det skulle kosta att ha belysningen igång dygnet runt istället. Sedan kan man ju räkna på hur många år man kan ha 6w tänt dygnet runt mot vad nexaprylarna kostade att köpa:worried:

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är ju en fördel om man minskar ljusföroreningarna.

M Markarbetaren skrev:
Appropå snåla. Jag har 2st 3watts led-lampor i utebelysningen på mitt poolhus. Tänkte jag skulle vara miljömedveten så jag köpte en nexamottagare och en skymningssensor. Jag överdriver inte om jag säger att enbart kostnaden att byta batteri i skymningssensorn överstiger vad det skulle kosta att ha belysningen igång dygnet runt istället. Sedan kan man ju räkna på hur många år man kan ha 6w tänt dygnet runt mot vad nexaprylarna kostade att köpa:worried:
Nexamottagaren drar även ström hela tiden, runt 1-3 W brukar det vara.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Magnus E K
Vad är syftet med poolhusbelysningen då? Finns nästan inget som ser så B ut som utebelysning som är tänd mitt på dagen. Särskilt så här års när det är ljust nästan hela tiden, det positiva med att det ser trevligt ut en stund på kvällen räcker inte för att väga upp av detta.

D Daniel 109 skrev:
Nej, 1öre är fullständigt orimligt. Det är däremot ett rimligt påslag av elhandlaren om man har ett bra avtal. Så elpriset är då 1öre högre än på nordpool.
Min faktura från mitt elhandelsbolag var på -115kr för ca 1900Kwh så det går att få betalt för att använda el. Fast då tillkommer nätavgiften så blir endå kostsamt

M
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är syftet med poolhusbelysningen då? Finns nästan inget som ser så B ut som utebelysning som är tänd mitt på dagen. Särskilt så här års när det är ljust nästan hela tiden, det positiva med att det ser trevligt ut en stund på kvällen räcker inte för att väga upp av detta.
Syftet med belysningen är att det är så mörkt, plus att det ser trevligt ut. Tänder jag mina 3W mitt på dagen så har jag svårt att urskilja att dom är tända iofs. då dom lyser nedåt.
Upplyst pool i skymningen med nedåtriktade 3W lampor på en trädäckad uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
john68
  • Laddar…
För att återgå till den ursprungliga frågan så betalar jag 1.90 ink allt i Skåne med eon som nätägare
Ca 10000kwh/år
20A huvudsäkringsäkring

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.