38 972 läst ·
179 svar
39k läst
179 svar
Vad betalar ni per kwh för elen idag?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Vanligt rörligt pris är ju lite läskigt eftersom man förbrukar el innan man vet hur mycket den kommer kosta. Tänk följande scenario: Januari 2020. Första halvan av månaden är helt normal prismässigt och förbrukningen rullar på som den brukar göra i januari. Den 16:e tvingas både Forsmark och Ringhals att stänga ner pga en koordinerad terrorattack, med följden att priset blir 30 kr per kWh under resten av månaden. Både den som har rörligt avtal och timspot-avtal väljer i det läget att kallställa huset och tillfälligt flytta in hos släktingar med fjärrvärme eller bränsleuppvärmning (regeringen uppmanar till det som en del av ransoneringen). Resultatet när räkningen kommer blir (typ) 50 öre/kWh för den med timspot och (typ) 10 kr för den med rörligt.
Buffar upp tråden 
Nu är det dags för mig att förnya avtalet.. och det som erbjöds av min leverantör idag är inte så bra direkt ..suck..
Men jag vet å andra sidan att elen blivit dyrare, men dubbelt upp?

Någon som tecknat nått bra avtal på sistone? (gillar 3:årsavtal.. men tydligen är den prognosen lite orolig, med tanke på priserna.. men jaja, just den saken kan jag inte göra så mycket åt)
Är själv inne på Skellefteå kraft.. (56.30 kWh inkl allt, enligt elskling.se - 36 mån)
Nu är det dags för mig att förnya avtalet.. och det som erbjöds av min leverantör idag är inte så bra direkt ..suck..
Men jag vet å andra sidan att elen blivit dyrare, men dubbelt upp?
Någon som tecknat nått bra avtal på sistone? (gillar 3:årsavtal.. men tydligen är den prognosen lite orolig, med tanke på priserna.. men jaja, just den saken kan jag inte göra så mycket åt)
Är själv inne på Skellefteå kraft.. (56.30 kWh inkl allt, enligt elskling.se - 36 mån)
För mig ligger Greenlys avtal på 37,125 öre/kWh inklusive moms, elcertifikat, mm. Den fasta avgiften är 59kr/månad och det motsvarar 8,19 öre/kWh (720kWh förbrukat i juni). Totalt alltså 45,315 öre/kWh.
Uppdatering: Det är alltså ett rörligt avtal på timnivå och man betalar faktiska kostnaden för varje respektive timme. Ibland blir det dippar i priset, om du då kör igång tvätt, dammsugning, disk, tork på den timmen blir det väldigt billigt. I deras app ser man exakt pris per timme för dagen samt för morgondagen.
Uppdatering: Det är alltså ett rörligt avtal på timnivå och man betalar faktiska kostnaden för varje respektive timme. Ibland blir det dippar i priset, om du då kör igång tvätt, dammsugning, disk, tork på den timmen blir det väldigt billigt. I deras app ser man exakt pris per timme för dagen samt för morgondagen.
Redigerat av moderator:
Det är rörligt. Tror inte att Greenly har fast-pris som alternativ.Snigla skrev:
3-åriga priser är rätt dyra just nu. runt 25% dyrare än rörligt. Frågan är om det rörliga kommer att bli så pass mycket dyrare att det är värt denna merkostnad? Du kan ju sätta undan mellanskillnaden och ha som buffer ifall något händer. Dessutom med rörligt är du ju inte bunden, så du kan ju alltid binda med någon annan med en månads varsel.
Redigerat av moderator:
Jo många gånger är det så, men har haft helt ok 3-årsavtal också (tack och lov) och det känns på något vis lite hmm.. tryggare?Stickan56 skrev:
Förstår att det är dyrare och att det är ”spekulativt” inför framtiden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Kollar på Elskling?KnockOnWood skrev:
Du har ju ingen rabatt, det är storleken på rabatten som avgör vem som är billigast.
Fast pris? 36 mån?KnockOnWood skrev:
Vi kikade på dem också och skulle få 55.76 öre/kWh hos dem (36 mån)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nädå:Snigla skrev:
Leveransstart: 2019-10-01
Uppsägningstid: 1 mån
Miljöel: Alltid grön el
Elpris: Inköpspris
Jämförpris "El till inköpspris":
20000 kWh: 54.35 / 5000 kWh: 63.17 / 2000 kWh: 80.81
Priserna inkluderar alla rörliga och fasta kostnader exkl. nätkostnad. Alla priser inkl. moms.
* Rörligt pris som varierar månad till månad. Priset är baserat på juni månads snittpris.
Tror du att det är bra/bästa pris?
Nej absolut inte bästa pris, med 5000 kWhKnockOnWood skrev:
Nädå:
Leveransstart: 2019-10-01
Uppsägningstid: 1 mån
Miljöel: Alltid grön el
Elpris: Inköpspris
Jämförpris "El till inköpspris":
20000 kWh: 54.35 / 5000 kWh: 63.17 / 2000 kWh: 80.81
Priserna inkluderar alla rörliga och fasta kostnader exkl. nätkostnad. Alla priser inkl. moms.
* Rörligt pris som varierar månad till månad. Priset är baserat på juni månads snittpris.
Tror du att det är bra/bästa pris?
kostar det 30,64 öre/kWh hos Telinet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder