Eftersom jag äger alla delar i mitt sectoralarm tror jag inte att det påverkar priset?
Tror att nyare kunder hos sector inte har samma upplägg?

Jag har haft mitt Sector Alarm i ca 10 år och jag funderar skarpt på att säga upp det. Har ringt och prutat vid nått tillfälle, men det stör mig att jag fortfarande betalar för gammal utrustning. Nu när 3G släcks ner nästa år så måste jag ju byta eller uppgradera ändå.

Tycker heller inte att larmcentral är så viktigt. Väktare hinner ändå inte hit i tid och de ringer bara brandkåren om det går att se eld eller rök på deras lågupplösta kameror (vilken knappt går att se).

Blir nog ett fristående larm med live-kameror som meddelar mig direkt istället så att jag själva kan ta till en åtgärd.

• Gilla
Lalu74
  • Laddar…
C clamitas skrev:
Jag har haft mitt Sector Alarm i ca 10 år och jag funderar skarpt på att säga upp det. Har ringt och prutat vid nått tillfälle, men det stör mig att jag fortfarande betalar för gammal utrustning. Nu när 3G släcks ner nästa år så måste jag ju byta eller uppgradera ändå.

Tycker heller inte att larmcentral är så viktigt. Väktare hinner ändå inte hit i tid och de ringer bara brandkåren om det går att se eld eller rök på deras lågupplösta kameror (vilken knappt går att se).

Blir nog ett fristående larm med live-kameror som meddelar mig direkt istället så att jag själva kan ta till en åtgärd.
Ajax alarm med några Reolinkkameror?

S slugger75 skrev:
Ajax alarm med några Reolinkkameror?
Har kollat lite på Ajax, men vill ha ett larm som går att styra med Home Assistant, fullt ut. Har ett par Reolink-kameror redan dock.

Har kollat en del på Ring. Riktigt bra pris på deras system och de har ju kameror också som kan ”prata” med larmet. För 10 EUR per månad får man obegränsad lagring av kamerorna, 4G backup samt att man blir uppringd av larmet, och inte bara en notis. Visst, det är molnbaserat, men det tycker jag är ok.

2026 uppdatering. Fick utrustningen från förra ägaren av huset, sattes in 2022.

379kr/mån
  • 1st kamera m sensor
  • 1st rörelsesensor
  • 2st magnetkontakter
  • 1st brandvarnare

Då utrustningen går på gamla 2G/3G systemet erbjuder Sector Alarm att uppgradera utrustningen - första erbjudandet var +39kr månad och 1995kr i installation. Andra erbjudandet var 0kr extra + fri månad och 1995kr i installation. Nu blir det uppsägning och kommer gå till Länsförsäkringar för 289kr månad + ytterligare rabatt på hemförsäkring och självrisk.

Har ni verkligen saker hemma som är värda dessa månadskostnader? Räkna på vad ni betalar under en 10 årsperiod! Man har ju ändå hemförsäkring, sannolikheten att råka ut för brott är väldigt liten.

• Gilla
Lived och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Å åk-lagarn skrev:
Har ni verkligen saker hemma som är värda dessa månadskostnader? Räkna på vad ni betalar under en 10 årsperiod! Man har ju ändå hemförsäkring, sannolikheten att råka ut för brott är väldigt liten.
Ja och vill tjuven in kommer han in ändå.

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Å åk-lagarn skrev:
Det är väl brandlarmet många vill åt.

• Gilla
Obelixen
  • Laddar…
Snabb sökning 6000 bränder på 5000000 hushåll en vanlig brandvarnare fungerar bra sen kan man vara lite smart o ha några brandsläckare brandfilt och vara normalförsiktig. Spara 350 i månaden extra på någon allemansfond istället!

• Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
E EttAnvändarnamn skrev:
Det är väl brandlarmet många vill åt.
På vilket sätt skulle deras brandvarnare hjälpa bättre en en vanlig brandvarnare som man har. Granntanten har en sådan. I somras började den tjuta när hon stekte fläsk. Men ingen från Sector alarm hörde av sig

• Haha
Hannuse
  • Laddar…
239kr i månaden betalar jag

2st kameror
4st magnetkontakter
2st brandvarnare

0 kronor i installation.

Men har sagt upp det nu pga en brandvarnare som strulat och dom kunde inte skicka ut en ny utan skulle skicka en tekniker som skulle kolla på problemet, men han hade inte tid att komma förrän om 4 veckor.

Suvi5700
T Tiwatz skrev:

2st kameror
4st magnetkontakter
2st brandvarnare

0 kronor i installation.

Men har sagt upp det nu pga en brandvarnare som strulat och dom kunde inte skicka ut en ny utan skulle skicka en tekniker som skulle kolla på problemet, men han hade inte tid att komma förrän om 4 veckor.
Hoppas du slipper att betala när dom kommer och plockar ner utrustningen hos dig.

T Tiwatz skrev:

2st kameror
4st magnetkontakter
2st brandvarnare

0 kronor i installation.

Bra pris ändå.
Men jag överväger också att göra mig av med larmföretaget. Har skaffat billiga kamerar som jag kör via homekit, betydligt bättre kvalitet och billigare än sectors diton (då har jag ändå deras nya larmsystem). Har även uppkopplade brandvarnare via homekit.

K
Å åk-lagarn skrev:
Snabb sökning 6000 bränder på 5000000 hushåll en vanlig brandvarnare fungerar bra sen kan man vara lite smart o ha några brandsläckare brandfilt och vara normalförsiktig. Spara 350 i månaden extra på någon allemansfond istället!
Brand när man inte är hemma säger jag. Men är man tekniskt lagd så en smarthem lösning billigare, man får ringa brandkåren själv bara.

Sedan är det nog trygghet också. Man vet att ingen vart/är i huset när man kommer hem.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
På vilket sätt skulle deras brandvarnare hjälpa bättre en en vanlig brandvarnare som man har. Granntanten har en sådan. I somras började den tjuta när hon stekte fläsk. Men ingen från Sector alarm hörde av sig
Då borde hon undersökt saken. Något står inte rätt till med tekniken kanske.

Suvi5700
K knightjocke skrev:
Brand när man inte är hemma säger jag. Men är man tekniskt lagd så en smarthem lösning billigare, man får ringa brandkåren själv bara.

Sedan är det nog trygghet också. Man vet att ingen vart/är i huset när man kommer hem.

Då borde hon undersökt saken. Något står inte rätt till med tekniken kanske.
Givetvis står det inte rätt till. Tanten är 90 år.
Så hon lägger nog ingen energi på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.