1 871 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Vad bestämmer bolåneräntan?
Nu när bolåneräntan stiger har jag funderat vad som egentligen ligger bakom räntenivån, vilka parametrar som ligger bakom räntan? Ni som är insatta får gärna utbilda mig. 
Jag trodde bolåneräntan styrdes ganska hårt mot Stiborräntan men har nu sett att differensen gentemot Stibor (oavsett bindningstid) har ökat radikalt för min bank Nordea.
// J
Jag trodde bolåneräntan styrdes ganska hårt mot Stiborräntan men har nu sett att differensen gentemot Stibor (oavsett bindningstid) har ökat radikalt för min bank Nordea.
// J
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Som sagt - vinstmarginalen OCH ev framtida sänkningar/höjningar (där bankerna kan vara lite proaktiva med att höja/sänka beroende på hur dom bedömmer marknaden i olika lägen)
/K
/K
Några andra parametrar som påverkar boräntor:
Inflationsförväntingar.
Alternativ avkastning på utlåning av pengar eller placering av pengar.
Efterfrågan på bostadlån.
Konkurrens på bolånemarknaden.
Bankernas kostnad för upplåning på kort och lång sikt.
Ändringar av de lagar och regler som styr utlåning och byggande, eller förvätningar om ändringar.
Förändringar av marknaden (bankernas) bedömning av säkerheternas värde.
Ändrad andel kreditförluster på bolånemarknaden.
Inflationsförväntingar.
Alternativ avkastning på utlåning av pengar eller placering av pengar.
Efterfrågan på bostadlån.
Konkurrens på bolånemarknaden.
Bankernas kostnad för upplåning på kort och lång sikt.
Ändringar av de lagar och regler som styr utlåning och byggande, eller förvätningar om ändringar.
Förändringar av marknaden (bankernas) bedömning av säkerheternas värde.
Ändrad andel kreditförluster på bolånemarknaden.
En följdfråga på samma tema...vem bestämmer räntan. Vi vet ju alla eller iallafall har hört att många lyckas förhandla till sig bättre räntor än de officiella, men vem är det som bestämmer räntan i dessa fall? Att enskild bankman/kvinna kan sitta och bestämma kan ju inte vara hållbart, någon högre upp i näringskedjan måste väl godkänna bankmannens/kvinnans erbjudanden?
Bolån har ju varit synnerligen lönsamma för bankerna tack vare att kapitalkravet för bostadslån var så generöst. Ett skäl till att bankernas påslag ökat kan vara att man redan har börjat ta hänsyn till de kommande Basel III reglerna.
En annan förklaring är att man reda börjat räkna med en stigande reporänta. Kanske vill man inte dra på sig kunder med orealistiska förväntningar på ränteutvecklingen.
En annan förklaring är att man reda börjat räkna med en stigande reporänta. Kanske vill man inte dra på sig kunder med orealistiska förväntningar på ränteutvecklingen.
Klicka här för att svara