46 758 läst ·
296 svar
47k läst
296 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
När en köldmediekrets töms på köldmedium till en köldmediecylinder får man aldrig ut allt. En hel del köldmedie kan vara löst i oljan. Det finns fortfarande en del tekniker som inte orkar tömma enligt regelverket och släpper ut det i luften. Eller så kapas fel rör och fyllnadsmängden släpps ut.useless skrev:
Den största delen av köldmedierna som säljs används för att underhålla äldre system. Om mängden sålt köldmedium som läcker ut fortsätter vara konstant behöver köldmediernas snitt GWP-värde sjunka till 245, redan till år 2027. Det går inte ihop matematiskt, haha.
Fakta är att det redan nu finns alternativ till syntetiska köldmedier och fler kommer i år. Dessutom är fakta att en stor mängd syntetiska köldmedier läcker ut varje år. https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/hydrofluorocarbon-phase-down-in-europeA AndersS skrev:
Professor Björn Palm höll en föreläsning för några år sedan där han sa att 10 % av den globala uppvärmningen ansågs bero på utsläpp av CFC, HCFC och HFC-köldmedier, d.v.s. de syntetiska..
Enligt Folksam har värmepumpsskador minskat men kostnaden har ökat kraftigt. https://nyhetsrum.folksam.se/pressm...kar-kraftigt?id=3329334E6B6FAB0E&d=2020-08-31A Anders_Nilsson skrev:Hur ofta händer det? Billigare då att tvinga tillverkarna till längre garanti. I väntan på det köper du försäkring som täcker skador efter den femåriga garanti som många har. Visst är detta något som kan hända, men de relativt fåtaliga haverierna skall ställas mot den enorma energibesparing som bergvärme innebär.
Risken att värmepumpinvesteringen inte blir lönsam är betydligt större med fel köldmedium.
Det finns ett antal blandningar som knappt går att få tag på. Se exempelvis R417A. I somras letade jag efter R450A till en bara några år gammal värmepump. Ingen hade det på lager, leveranstiden var mer än två månader och priset högt. Man har börjat pumpa ut värmepumpar på den europeiska marknaden och även om dessa består av köldmedier med lite lägre GWP som R32 och liknande kommer det inte att finnas påfyllningsutrymme för dessa. Det var det som jag försökte förklara för dig genom att hänvisa till mängden räknat i koldioxidekvivalenter som får släppas ut till försäljning men du verkar inte förstå konsekvensen? Det är inte första gången som utfasningar har skett. Lär av historien.A AndersS skrev:
Förra året fick jag se ett antal större värmepumpar och kylmaskiner där fyllnadsmängden läckt ut. Trots att aggregaten fortfarande var funktionsdugliga fick de skrotas eftersom det var för dyrt att fylla på med köldmedium. Undvik att göra ej genomtänkta investeringar som riskerar att bli miljövidriga och dyra.
Gissar att R404A börja bli redigt dyrt, när alla livsmedelsbutiker slåss om soppan för att hålla under armarna på sina kylmaskiner, kanske också påfyllningsförbud inom snart tid (och därmed är det bara att skrota maskinen när det blir för lite gas i dem/går sönder)
Det där med mängden koloxidekvivalenter i form av f-gaser som får importeras är inget att skoja om.
För många som haft väldigt långa leveranstider av sin LLVP/LVVP etc. så kan det ha spelat in och byter man inte snabbt köldmedel till naturgas som R290 på tillverkarsidan så kommer det troligen bli ännu värre när fler skall slåss om en snabbt krympande tillgång av f-gas köldmedel. Huggsexan har bara börja när man typ halverar tillgången koldioxidekvivalenter per 2 år...
... då när nivån uppnåtts genom köp av utrustningar med förfylld gas och olika former av servicegas för reparationer har uppnåtts så stängs gränsen och det är bara att vänta till nästa år för nästa kvot.
---
Kommer ni ihåg värmeböljan 2018 och det fans inte en enda portabel AC att köpa i hela Europa - det berodde delvis på att man kört slut på det årets kvot av koldioxidekvivalenter och fick inte importera in några nya portabla AC med förfylld gas även om det kunde levereras hela fraktfartyg av dessa på kort tid - och på den tiden var det ytterst få av portabla AC-tillverkare som hade byggt sin lösning på att använda naturgas som köldmedel (R290/propan, typ bara Delongi och Elektrolux, och de hade inte kapacitet eller tillgång som ens i närheten kunde täcka efterfrågan) och de flesta var tagna med byxorna nere i portabel AC-branchen fast de länge och väl har vetat att vid år 2020 och efter det så skulle alla portabla AC-maskiner med F-gaser vara borta ur marknaden.
Det där med mängden koloxidekvivalenter i form av f-gaser som får importeras är inget att skoja om.
För många som haft väldigt långa leveranstider av sin LLVP/LVVP etc. så kan det ha spelat in och byter man inte snabbt köldmedel till naturgas som R290 på tillverkarsidan så kommer det troligen bli ännu värre när fler skall slåss om en snabbt krympande tillgång av f-gas köldmedel. Huggsexan har bara börja när man typ halverar tillgången koldioxidekvivalenter per 2 år...
... då när nivån uppnåtts genom köp av utrustningar med förfylld gas och olika former av servicegas för reparationer har uppnåtts så stängs gränsen och det är bara att vänta till nästa år för nästa kvot.
---
Kommer ni ihåg värmeböljan 2018 och det fans inte en enda portabel AC att köpa i hela Europa - det berodde delvis på att man kört slut på det årets kvot av koldioxidekvivalenter och fick inte importera in några nya portabla AC med förfylld gas även om det kunde levereras hela fraktfartyg av dessa på kort tid - och på den tiden var det ytterst få av portabla AC-tillverkare som hade byggt sin lösning på att använda naturgas som köldmedel (R290/propan, typ bara Delongi och Elektrolux, och de hade inte kapacitet eller tillgång som ens i närheten kunde täcka efterfrågan) och de flesta var tagna med byxorna nere i portabel AC-branchen fast de länge och väl har vetat att vid år 2020 och efter det så skulle alla portabla AC-maskiner med F-gaser vara borta ur marknaden.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag köpte en NIBE 1226-8 i ett tidigare hus 2012. När jag sålde huset 2020 fungerade den fortfarande perfekt utan service. Good enough för mig. Kan någon av de som klagar på dagens Bvp nämna alternativ som finns på marknaden och som har ett framtidssäkert köldmedium?
Det är lätt att klaga, men föreslå gärna alternativ.
Det är lätt att klaga, men föreslå gärna alternativ.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Nibe S1256 använder ju R454B som är ganska bra, sen kör dom R290 i S2125 och S735.
Det är inte så vanligt med R290 i BVP vad jag kan se
Det är inte så vanligt med R290 i BVP vad jag kan se
Hittade denna hos Nibe gällande användande:
Från och med 2032 har EU förbjudit användning av alla syntetiska köldmedier (F-gaser - flourbaserade växthusgaser) oavsett GWP (Global Warming Potential) i nytillverkade värmepumpar. 2027 förbjuds nytillverkade värmepumpar med ett GWP över 150 och 2050 blir det helt förbjudet.
Från och med 2032 har EU förbjudit användning av alla syntetiska köldmedier (F-gaser - flourbaserade växthusgaser) oavsett GWP (Global Warming Potential) i nytillverkade värmepumpar. 2027 förbjuds nytillverkade värmepumpar med ett GWP över 150 och 2050 blir det helt förbjudet.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Vad innebär det? Kommer pumparna bli sämre sedan?A AndersS skrev:Hittade denna hos Nibe gällande användande:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Kan vara så att dom uppdaterar S1256 till R290 kanske. Står på deras hemsida att dom håller på att utveckla ny generation
Vill minnas att det finns en gräns på runt 150gram fyllnadsmängd, inomhus (kanske är om det är oventilerat) för r290.A Anders_Nilsson skrev:
Såg att quantum släpper en bvp med r290 iår, men om jag förstod det hela rätt så var det två kretsar med ca 150gr per krets. Cop var lite av en besvikelse, gissar att det hänger ihop med väldigt liten kompressor eller fyllnadsmängd. Det borde vara högre kan jag tycka.
Tror att det kan gå att få i mer fyllnadsmängd och uppfylla reglerna, men de tror jag man behöver säkerställa ventilationen närmast kompressorn.
Mycket tror från min sida, har inte läst på reglerna fullständigt, så fel kan förekomma.
För egen del så bevakar jag utvecklingen. Tror r290 är lämpligt, men det kanske krävs lite förändringar i regelverk eller hur man jobbar, för att säkerställa att brand/explosioner i värmepumpar inte ökar.