Tänkte köpa material till att sätta upp en lyktstople vid soptunnorna.
En riktig elektriker kommer såklart göra inkopplingen men vill ha köpa rätt saker.
Elrör är nedgrävt.
Tänkte dra ut en kabel till hörnan och sätta ett uttag sen vidare till lyktstolpen.
Jag tänker att N1XV 2.5mm blir väl rätt? Man vet ju aldrig vad man ska koppla in i uttaget.
Kan man sätta PLEJD i fasadskåpet? Vill kunna styra belysningen, sen att uttaget bara fungerar med belysningen igång får jag väl ta.
Ska jag räkna med 2,5mm eller 1,5mm räcker?
Kan jag ha 2,5mm till uttaget och sen 1,5mm till lampan från uttaget? eller man blandar aldrig så på samma matning?
Vilken Plejd ska jag välja?
En riktig elektriker kommer såklart göra inkopplingen men vill ha köpa rätt saker.
Elrör är nedgrävt.
Tänkte dra ut en kabel till hörnan och sätta ett uttag sen vidare till lyktstolpen.
Jag tänker att N1XV 2.5mm blir väl rätt? Man vet ju aldrig vad man ska koppla in i uttaget.
Kan man sätta PLEJD i fasadskåpet? Vill kunna styra belysningen, sen att uttaget bara fungerar med belysningen igång får jag väl ta.
Ska jag räkna med 2,5mm eller 1,5mm räcker?
Kan jag ha 2,5mm till uttaget och sen 1,5mm till lampan från uttaget? eller man blandar aldrig så på samma matning?
Vilken Plejd ska jag välja?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Tumregelmässigt fungerar 2.5 mm². Det kan falla ifall du bor långt ut på landet med lång ledning till transformatorkiosken, men det ska mycket till.
Med fyra ledare så får du separat matning till uttag och belysning. Det finns tyvärr inga (billiga) kablar med olika area på fasledarna.
Plejd CTR-01 är en strömbrytare som du troligen vill ha. Fungerar även mot uttaget om du vill.
Om du mot förmodan vill kunna dimra lampan så ska du ha DIM-01? I detta fall kan/bör inte uttaget ligga på samma ledning som lampan så du behöver en fyrledare.
JFB är ett krav.
Med fyra ledare så får du separat matning till uttag och belysning. Det finns tyvärr inga (billiga) kablar med olika area på fasledarna.
Plejd CTR-01 är en strömbrytare som du troligen vill ha. Fungerar även mot uttaget om du vill.
Om du mot förmodan vill kunna dimra lampan så ska du ha DIM-01? I detta fall kan/bör inte uttaget ligga på samma ledning som lampan så du behöver en fyrledare.
JFB är ett krav.
Nu när du ska anlita en elektriker så ska du fråga honom om vad du ska skaffa. Och varför inte prata med honom och handla genom honom. Han kan säkert ge dig minst lika bra pris som om du köper grejerna och dessutom får du saker som han är villig att arbeta med och är av rätt kvalitet..
Bara så att du ska vara medveten så kräver ALLT arbete med el behörighet, så även tex kabeldragning mm. OCH prata med elektrikern INNAN du sätter igång, om du inte gör det är risken stor att han inte vill befatta sig med jobbet. Ingen är intresserad av att komma och ta vid ett halvfärdigt jobb.
Eftersom du ska leja in en behörig så blir "råden" lite annorlunda än om du ska göra jobbet själv.
Bara så att du ska vara medveten så kräver ALLT arbete med el behörighet, så även tex kabeldragning mm. OCH prata med elektrikern INNAN du sätter igång, om du inte gör det är risken stor att han inte vill befatta sig med jobbet. Ingen är intresserad av att komma och ta vid ett halvfärdigt jobb.
Eftersom du ska leja in en behörig så blir "råden" lite annorlunda än om du ska göra jobbet själv.
Dra kabeln kan ju ta elektrikern 1 timme. =pengarE elmont skrev:Nu när du ska anlita en elektriker så ska du fråga honom om vad du ska skaffa. Och varför inte prata med honom och handla genom honom. Han kan säkert ge dig minst lika bra pris som om du köper grejerna och dessutom får du saker som han är villig att arbeta med och är av rätt kvalitet..
Bara så att du ska vara medveten så kräver ALLT arbete med el behörighet, så även tex kabeldragning mm. OCH prata med elektrikern INNAN du sätter igång, om du inte gör det är risken stor att han inte vill befatta sig med jobbet. Ingen är intresserad av att komma och ta vid ett halvfärdigt jobb.
Eftersom du ska leja in en behörig så blir "råden" lite annorlunda än om du ska göra jobbet själv.
Har svårt att tro att jag får samma pris hos elektriken på 70m kabel som hos Hornbach. (ska dra till ett uttag på andra hållet också)
Jag tänkte bara underlätta för elektrikern innan jag ringer honom med 300 frågor.
Kunde ju fått några svar eller tips här först.
Det är ju lättare för honom att skapa offert om han vet vad som behövs.
Jag kanske köper allt av honom om han har rimliga priser.
Hade jag haft gott om pengar hade jag ju inte haft ett konto på Byggahus.se. 😉
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Fast du kan få problem att hitta en elfirma som vill göra jobbet i efterhand. Dom gör gärna större jobb än mindre som de tjänar mindre på. Man bör blanda in dem i förväg och komma överens om vad du gör själv.
En gång i tiden så hotade elsäkerhetsverket med smisk ifall en elfirma slutförde ett behörighetskrävande jobb som en lekman påbörjat.
Men det kan gå bra också. Det handlar ju bara om förläggningen av markröret.
En gång i tiden så hotade elsäkerhetsverket med smisk ifall en elfirma slutförde ett behörighetskrävande jobb som en lekman påbörjat.
Men det kan gå bra också. Det handlar ju bara om förläggningen av markröret.
Klicka här för att svara

