Ett värmeelement frös sönder i vår gamla släktgård i vinter och uppskattningsvis 60 liter vatten rann ut i trossbotten. Jag har nu sågat upp ett hål i golvet och inspekterat. Under golvet i ett 18 cm högt utrymme ligger överst sågspån. Under det kolstybb och underst lera. Sågspånet är bara fuktigt lokalt där vattnet runnit igenom. Reglar och stockar är rätt fuktiga där också. Leran har däremot sugit åt sig rejält med fukt och är fuktig långt åt sidorna verkar det som, liksom bottenplankorna under.

Jag undrar nu hur grundligt jag måste hantera det här problemet. Räcker det att frilägga det fuktigaste regelvirket och ta bort den fuktigaste sågspånen, eller måste jag riva upp hela golvet och få bort all den fuktiga leran? Min förhoppning är att den kan torka innan den hinner ställa till någon skada...
Mina möjligheter att lägga mycket tid på gården är begränsade och gården är oförsäkrad. :confused:

Robban

Varför står gården oförsäkrad??

Är det inte enklare att riva bort en liten del av trossbotten?

Trist.. Men hur som helst riv bort så mycket av trossbotten så det inte är fukt kvar där, sen skulle jag skicka ner en avfuktare i hålet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.