Har rivit och renoverat som en tok här i typ 6 månader nu och har klarat mig ganska bra med:

1. Skruvdragare.
  2. Enkel kap/gersåg man kan vända till en bordssåg.
  3. Multiverktyg.
  4. Sticksåg.
  5. Excenterslip.
  6. Dyckertpistol 18g och kompressor.
Men en sak jag konstant går på pumpen med är när man behöver typ antingen en tunn list t.ex. 3mm eller måste göra typ en regel 5mm smalare t.ex. under en ny tröskel för att liva med parkettgolv.

Bordssågen är lite "trubbig" till tunna lister och känns farlig.

Då den bara sticker upp 3cm ur "bordet" är det svårt att skala av typ 5mm från en regel även om man vänder på den och det blir en ful "skarv" på mitten. Hyvla för hand får jag inte till och det är svårt att spänna in tunna lister.

Vad är en rikt och planhyvel? har aldrig använt något sån. Skulle den lösa mina återkommande problem? Eller hur gör man?

Jag skule välja en bättre bordsåg där du kan ställa upp klingan högre. Sök på rikt och planhyvel i forumet så vet jag att det kommer upp trådar där funktionen hos rikt/planhyvel förklaras. Men med en hyfsad bordsåg klarar du båda dina uppgifter. Sedan får man komplettera med allehanda hembygda jiggar och hjälpmedel för att vissa moment inte ska bli för farliga. Fixa längre anhåll, featherboards, slädar att fästa materialet mm

Använder själv en handelhyvel till listjustering och liknande, låter mycket men funkar bra tycker jag. Har även tillverkat en jigg som jag kan sätta maskinen i om jag behöver köra större partier eller om jag vill göra t.ex en kabelkanal i baksidan på golvlisten.

Jag använder sänksåg med skena för dom typer av justeringar. Anledningen till att jag inte kör bordssågen är att ett gammalt hus inte är helt rakt så ofta behöver man även klyva reglarna lite snett för att kompensera detta.

NetNut skrev:
...Har även tillverkat en jigg som jag kan sätta maskinen i...
Skulle vara intressant att se. Har du möjligtvis en bild eller två att lägga upp här?

bengtn skrev:
Jag tror du kan behöva en sån här.
/B
Haha! faktum är att jag saknar både teknik och utrustning även där. Köpte någon liten jäkla hyvel på Biltema (den normalstora var slut) men jag lyckas inte ens få bladet i rätt position eller vad jag nu gör för fel. Utan hyvelbänk att spänna fast i har jag bara lyckats karva sönder dom träbitar jag försökt med.

Men meddelandet mottaget ska fundera lite mer runt traditionell hyvel... Kan man hyvla tunna lister typ en 6mm foglist till 4mm eller dylikt?

JerreEssberg skrev:
Jag skule välja en bättre bordsåg där du kan ställa upp klingan högre. Sök på rikt och planhyvel i forumet så vet jag att det kommer upp trådar där funktionen hos rikt/planhyvel förklaras. Men med en hyfsad bordsåg klarar du båda dina uppgifter. Sedan får man komplettera med allehanda hembygda jiggar och hjälpmedel för att vissa moment inte ska bli för farliga. Fixa längre anhåll, featherboards, slädar att fästa materialet mm
Ditt inlägg fick mig att börja fundera lite och när jag kollade min minsta variantens Meec kombinations kap/ger/klyv insåg jag att den ska klara mer än 3cm som bordssåg så jag gick ner och kollade lite på den och inser att det satt ett stopp man kunde vika undan så nu kommer klingan upp typ 5,5cm istället ur bordet och rätt var det är kan man klyva en regel!!!

Tack för ögonöppnaren!!!

Nimajneb skrev:
Jag använder sänksåg med skena för dom typer av justeringar. Anledningen till att jag inte kör bordssågen är att ett gammalt hus inte är helt rakt så ofta behöver man även klyva reglarna lite snett för att kompensera detta.
Låter grymt smart. Har även haft problem med detta här i mitt 40-talshus, sist i förrgår när två foder mot varandra började kant i kant och slutade typ 1cm från varandra i överkant på dörren. Kommer att gå mycket latexfog där...

Sänksåg hade förstås också varit bra men jag har inte jobbat så mycket med träskivor än. Dom skivorna jag har jobbat med har dock sett för taskiga ut! såga rakt mitt i en OSB-skiva på en bordssåg på "fri" hand är inte lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.