Hej!
Jag håller på att flytta till en bostadsrätt och har en fråga kring elinstallationer.

Jag har ett uttag på 10 A och en säkring för tvättmaskinen. Jag skulle vilja ha både tvättmaskin och torktumlare.

Behöver jag två separata säkringar, eller går det att installera ett extra uttag? Om ett nytt uttag behövs, krävs bostadsrättsföreningens godkännande?

Tacksam för råd och erfarenheter!

• Bild av en elcentral med flera säkringar och en jordfelsbrytare, från märket Hager, relevant för diskussion om elinstallationer i en bostadsrätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill kunna köra tvättmaskinen och torktumlaren samtidigt behövs två olika säkringar. Annars går det bra med bara ett extra uttag eller motsv. Kolla med styrelsen om de har någon åsikt. Elinstallationen tillhör normalt föreningen.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om du vill kunna köra tvättmaskinen och torktumlaren samtidigt behövs två olika säkringar. Annars går det bra med bara ett extra uttag eller motsv. Kolla med styrelsen om de har någon åsikt. Elinstallationen tillhör normalt föreningen.
Tack för svaret! Det här är en nybörjarfråga, men brukar det tekniskt sett vara möjligt att installera ett nytt uttag och en ny säkring? Om ja, vad kostar det ungefär i genomsnitt? Jag bor i Stockholm.

Monaas Monaas skrev:
Tack för svaret! Det här är en nybörjarfråga, men brukar det tekniskt sett vara möjligt att installera ett nytt uttag och en ny säkring? Om ja, vad kostar det ungefär i genomsnitt? Jag bor i Stockholm.
Rent praktiskt behövs det bara dras en extra kabel i samma rör som befintliga kablar går i från centralen till nuvarande uttag.

Sedan sätter man in en extra säkring på annan fas i centralen och ett extra uttag bredvid det befintliga.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Kan vara värt att testa att byta bara uttaget så du får två uttag. Obs använd INTE grenuttag, då själva kontakten ofta är den svaga länken där det kan bli varmt och börja brinna.

Moderna maskiner drar inte så hög simultan effekt, och gör det under ganska kort tid, ska mycket till för att de ska göra det samtidigt. Jag har haft tvättmaskin och torktumlare (värmepump så drar inte så hög effekt) på samma säkring i 10år. Skulle det vara ett problem undvik att köra maskinerna samtidigt.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Monaas Monaas skrev:
Jag skulle vilja ha både tvättmaskin och torktumlare.
Har du köpt dem redan? Titta i så fall på märkskylten vad det står för ström eller effekt där. Max 10 A eller 2300 W tillsammans.

Om du inte köpt redan, leta efter värmepumps-torktumlare. De drar mindre ström typ under 1 kW. Då kan du klara dig med en säkring.

Men du behöver fortfarande ett uttag till så du behöver ändå en elfirma, och då kan de lika gärna dra i en tråd till och sätta en säkring till.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du köpt dem redan? Titta i så fall på märkskylten vad det står för ström eller effekt där. Max 10 A eller 2300 W tillsammans.

Om du inte köpt redan, leta efter värmepumps-torktumlare. De drar mindre ström typ under 1 kW. Då kan du klara dig med en säkring.

Men du behöver fortfarande ett uttag till så du behöver ändå en elfirma, och då kan de lika gärna dra i en tråd till och sätta en säkring till.
Tack för svaret! Jag har dock sökt runt och har inte hittat några torktumlare/ tvättmaskin där två tillsammans håller sig under 2300 W. Har du några rekommendationer på prisvärda modeller?

Nej tyvärr. Och de uppgifter vi behöver om effekt/ström verkar inte finnas på informationen på webben. Om du hittat några som ligger nära så kan säg 2600 W vara ok. En TM tror jag ligger på 1800-2000 W under ett par perioder på kanske 10 minuter. En VP-TT ligger kanske på 900 W. Så det blir nog svårt att hitta en kombo, om du inte kan titta på just en kombo TM+TT i ett, men då kan du inte tvätta o torka samtidigt.

• Gilla
Monaas
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej tyvärr. Och de uppgifter vi behöver om effekt/ström verkar inte finnas på informationen på webben. Om du hittat några som ligger nära så kan säg 2600 W vara ok. En TM tror jag ligger på 1800-2000 W under ett par perioder på kanske 10 minuter. En VP-TT ligger kanske på 900 W. Så det blir nog svårt att hitta en kombo, om du inte kan titta på just en kombo TM+TT i ett, men då kan du inte tvätta o torka samtidigt.
Bra gissat! Min tvättmaskin, precis som diskmaskinen (ej med i graf) mumsar i sig hela märkningen på skylten, dvs nära 10 A. Tumlaren är av värmepumpstyp och nöjer sig med ~1 kW.

På en 16 A-säkring hade detta gått med lite marginal, men en säkring per maskin är absolut mest lämpligt.

Effektgraf för en tvättmaskin från 16:00 till 17:45 visar maxförbrukning kring 2300 W vid 16:30 till 17:00 och sedan lägre nivåer.
Skapa konto

Effektförbrukning av torktumlare med värmepump, visar kurva från 0 till ca 1000 W mellan kl. 10:00 och 13:00.
Skapa konto

• Gilla
Monaas och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.