Som rubriken lyder.
Vad behöver jag ha för att få tillräcklig ventilation i min lilla nybyggda sommarstuga. Den är på 22 m² med öppen planlösning.
Jag har i dagarna satt in en liten luft/luftpump ifrån jula (sc3325). Som kommer att användas för uppvärmning. Och jag har satt upp två st frånluftsventiler, en på var sida uppe i nock.
Behöver jag ha nått mer, tilluftsventil eller räcker det med luften ifrån pumpen?

/Talbo

En tilluftventil skulle nog inte skada, om inte fönstren är dragiga.
Sätt en ventil lågt ner på väggen diagonalt från frånluftventilerna.

Värmepumpen vispar ju bara om inneluften.
Den tar inte in någon ny luft utifrån.

• Gilla
Talbo
  • Laddar…
Hej igen. Skulle behöva lite mer hjälp av er här inne på forumet. Jag har fått kondens på insidan av alla mina fönster i stugan. Har monterat en friskluftsventil, men det verkar inte hjälpa.
Till saken kanske hör att stugan är endast isolerad i golvbjälklaget, väggar o tak är nakna. Vill gärna ha det så, då jag gillar utseendet. Kan detta påverka ? Bifogar en bild över planlösningen med ventiler och värmekälla inritad.
Vad mer kan jag behöva göra? Spaltventiler ovanför alla fönster?

Tacksam för alla svar jag kan få...
Ventilation stugan..jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerglas skall det vara. Vad det är för fabrikat vet jag inte! Dom ingick i paketet när jag köpte stugan.
Skall kolla på det med fläkt imorgon.
Skulle Fresh intellivent funka tror du?
Skall mäta luftfuktigheten oxå, tycker att det känns som luften i stugan är väldigt fuktig. Vad bör man ha för värde för att det inte skall vara skadligt för resten av stugan?

Har idag varit o mätt luftfuktigheten i stugan. När jag bara var där och inte gjorde något så låg den o hoppade mellan 60 - 61%Rh Men när jag grejade lite så steg den snabbt upp till 65%.. Och detta efter bara en halvtimmes grejande! Kan tänka mig att den stiger ytterligare om jag är där längre.
Har även mätt fuktkvoten i virket. Och där visade mätaren på 12 - 14%. Är dessa värden ok eller för höga?

Fukthalterna ligger på den säkra sidan när det gäller mögelpåväxt.
70% RH i luften och 17% RH i trävirket är nog gränsvärden för det "tillåtna".
Att du fortfarande har kondens kan ju bero på att det är ett nybygge,
som inte hunnit torka ut än.
Och att du behöver mer ventilation som sagt.

Men i inneluften så här års är det vanligast nog 40 - 50 % RH.
Vad håller du för temperatur inne. Ju högre temperatur desto lägre fukthalt är nog regeln.

Just nu ligger jag på cirka 20°
Kan det vara så att det ger ifrån sig mycket fukt för att det är nybyggt? Det var cirka en vecka sedan som jag drevade de sista fönstren och kopplade in värmepumpen.

Du hade nog rätt när det gäller kondensen och nybygge KnockOnWood. Den senaste veckan verkar det ha torkat ur ordentligt. Luftfuktigheten ligger fortfarande runt 60% RH, men i virket har det gått ner ytterligare till cirka 10%RH.
Och det finns inte längre en tillstymmelse till kondens på fönstren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.