1 781 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vad behöver en framtida snickare bild i skolan?
Hej!
Behöver era klocka ord och bildbevis.
Varför?
Många elever framföallt killar struntar i att anstränga sig på bildlektionerna- motiveringen?- " jag kommer inte ha användning av bild i skolan".
Jag kan förklara för eleven- bild är - ämne i bildkommunikation. Men tror att ni gör det bättre.
Nu till saken:
Har du något bra bildexempel (som jag får låna)- som visar varför man behöver kunna bild(kommunikation) som snickare, murare, plattsättare,målare, kakelugnsmakare etc.
Inkludera gärna med förklaring eller anekdot.
Hjälper du mig här så hjälper du indirekt framtidens kommande generationer.
Med vänlug hälsning bildläre och amatörslöjdare Johanna
Behöver era klocka ord och bildbevis.
Varför?
Många elever framföallt killar struntar i att anstränga sig på bildlektionerna- motiveringen?- " jag kommer inte ha användning av bild i skolan".
Jag kan förklara för eleven- bild är - ämne i bildkommunikation. Men tror att ni gör det bättre.
Nu till saken:
Har du något bra bildexempel (som jag får låna)- som visar varför man behöver kunna bild(kommunikation) som snickare, murare, plattsättare,målare, kakelugnsmakare etc.
Inkludera gärna med förklaring eller anekdot.
Hjälper du mig här så hjälper du indirekt framtidens kommande generationer.
Med vänlug hälsning bildläre och amatörslöjdare Johanna
De snickare jag känner ritar faktiskt upp mycket för hand. Allt ifrån en veranda till stora utbyggnader/hus. Precis som ovan så tror jag det är oslagbart om man ska kunna kommunicera med kunder.
Vill man bara slå upp OSB-skivor på Peab och jobba på ackord så kanske det är mindre viktigt. Men ska man ha någon typ av egen firma, eller högre ansvar där man förväntas kunna prata och kommunicera med kunder är bild väldigt viktigt.
Du kan väl göra ett test.
- Du ritar något
- Du beskriver det för klassen, de får anteckna eller spara ner informationen hur de vill
- klassen ska rita hur de uppfattar det du ville ha byggt
- Jämför sedan skisserna, hur lika var de din ursprungliga skiss ?
Repetera för svårare och svårare, be andra vara den som "beskriver" etc.
Vill man bara slå upp OSB-skivor på Peab och jobba på ackord så kanske det är mindre viktigt. Men ska man ha någon typ av egen firma, eller högre ansvar där man förväntas kunna prata och kommunicera med kunder är bild väldigt viktigt.
Du kan väl göra ett test.
- Du ritar något
- Du beskriver det för klassen, de får anteckna eller spara ner informationen hur de vill
- klassen ska rita hur de uppfattar det du ville ha byggt
- Jämför sedan skisserna, hur lika var de din ursprungliga skiss ?
Repetera för svårare och svårare, be andra vara den som "beskriver" etc.
Bild tränar rumsuppfattning vilket är viktigt tex för snickare men även för vvs:are och elektriker. Dessutom, som tidigare sagts, underlättar det kommunikationen med kunden att kunna göra en skiss. Att kunna förstå en bild som en kund gjort är också viktigt.
Det är klart att "snyggt" rita ett självporträtt kanske inte känns så lockande för den som tänker sig bli snickare men om övningen istället ses som en övning i att visa proportioner blir det en annan sak.
Sen har vi ju kreativiteten som utvecklas men det argumentet är unga människor inte så mottagliga för alla gånger har jag märkt.
Jag ritar skisser till hantverkarna som hjälper oss. Jag ritar både för hand och i foton och det har varit mycket smidigt då vi sällan är på plats samtidigt.
Att hantverkarna förstår mina bilder är jätteskönt. Nu är jag arkitekt i botten och förväntas "kunna rita" men det är ju inte alla som kan tolka en bild. Jag är jättenöjd och glad över att hantverkarna som hjälper mig kan tolka bilder, annars hade det varit svårt för oss att genomföra vårt projekt.
Det är klart att "snyggt" rita ett självporträtt kanske inte känns så lockande för den som tänker sig bli snickare men om övningen istället ses som en övning i att visa proportioner blir det en annan sak.
Sen har vi ju kreativiteten som utvecklas men det argumentet är unga människor inte så mottagliga för alla gånger har jag märkt.
Jag ritar skisser till hantverkarna som hjälper oss. Jag ritar både för hand och i foton och det har varit mycket smidigt då vi sällan är på plats samtidigt.
Att hantverkarna förstår mina bilder är jätteskönt. Nu är jag arkitekt i botten och förväntas "kunna rita" men det är ju inte alla som kan tolka en bild. Jag är jättenöjd och glad över att hantverkarna som hjälper mig kan tolka bilder, annars hade det varit svårt för oss att genomföra vårt projekt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 210 inlägg
Jag kan inte rita, och det beklagar jag i någon mån, men jag kan skissa upp flödesscheman och klarar mig drägligt i linearritning. Jag har ett konstintresse, men det är av senare datum. Det enda egentligt positiva minnet jag har av bild i skolan är när det pratades perspektiv och disposition och i viss mån när man tecknade med stödjande rutnät.
Och då var jag ändå inte vad man idag nedsättande skulle kalla en kepskille.
Jag tror inte mina dåvarande intressen nödvändigtvis är de vanligaste bland dem du har problem att engagera, men kanske finns där ett korn att ta vara på för flera som inte är intresserade av bilden i sig.
Om bilden inte har ett egenvärde kan den kanske vara instrumentell för andra intressen. Uppgiften för dig som lärare blir att upptäcka vilka, och för det måste du lära känna de enskilda barnen. Snart ser du säkert mönster som passar på flera; få av oss är så unika som vi vill vara.
Och då var jag ändå inte vad man idag nedsättande skulle kalla en kepskille.
Jag tror inte mina dåvarande intressen nödvändigtvis är de vanligaste bland dem du har problem att engagera, men kanske finns där ett korn att ta vara på för flera som inte är intresserade av bilden i sig.
Om bilden inte har ett egenvärde kan den kanske vara instrumentell för andra intressen. Uppgiften för dig som lärare blir att upptäcka vilka, och för det måste du lära känna de enskilda barnen. Snart ser du säkert mönster som passar på flera; få av oss är så unika som vi vill vara.
Håller nog med eleverna. Iaf om bild i skolan nu är som den var när jag gick för 20 år sedan. Vi fick iaf aldrig lära oss göra skisser, ritningar eller diagram som var praktiskt användbara på bildlektionerna. En del fick vi lära oss på slöjden och på tekniklektionerna i högstadiet.
Nu är ditt mål att få upp intresset för bild. Hade målet varit att få upp intresset för det man kanske behöver som snickare i framtiden skulle man införskaffa en 3d printer och lära ut CAD.
Nu är ditt mål att få upp intresset för bild. Hade målet varit att få upp intresset för det man kanske behöver som snickare i framtiden skulle man införskaffa en 3d printer och lära ut CAD.
Ang bild / att rita. Antingen så har man det eller så har man det inte. Jag kan inte rita och då blir bild ett tråkigt och onödigt ämne. Men därimot så har jag upptäck att jag gillar att se på bra konst (målningar) får dom bästa målarna vi har haft i världen genom historien speciellt dom holländska från 1600 talet gillar jag. Så kanske berätta lite mera om dom på bildlektionen kan väcka någons intresse till ämnet bild.
Googla typ ”builder fails” och diskutera om några av misstagen hade gått att undvika genom att göra en skiss först.
Visa en bild på ett hus och be dem skriva ner exakt hur det ser ut så att de skulle kunna rita det i ett senare skede.
EDIT: be amazed över mängden text som behövs för att precis kunna återskapa bilden.
Låt det gå en vecka eller två. Be dem rita huset och jämför sedan med orginalbilden. Några i klassen skulle kunna ha ritat av sagda bild och sedan rita av dem medan de andra tolkar sin skrift. Jämför.
Att kunna göra skisser är otroligt bra för att kunna kommunicera idéer istället för att först bygga och sen komma på vad som skulle gjorts annorlunda
Visa en bild på ett hus och be dem skriva ner exakt hur det ser ut så att de skulle kunna rita det i ett senare skede.
EDIT: be amazed över mängden text som behövs för att precis kunna återskapa bilden.
Låt det gå en vecka eller två. Be dem rita huset och jämför sedan med orginalbilden. Några i klassen skulle kunna ha ritat av sagda bild och sedan rita av dem medan de andra tolkar sin skrift. Jämför.
Att kunna göra skisser är otroligt bra för att kunna kommunicera idéer istället för att först bygga och sen komma på vad som skulle gjorts annorlunda
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag är inte själv snickare, men jag känner en mycket duktig och efterfrågad snickare med drygt 50 års erfarenhet, som fortfarande har gott om jobb trots uppnådd pensionsålder. Han har gått på Konstfack som ung, och det märks på det han bygger, det är ett konstnärligt uttryck. Det är många kunder som har kommit till honom och velat ha ett nytt kök eller en tillbyggnad, och sedan låtit honom stå för både utformning och byggande. "Vanligt folk" tar sällan kontakt med en arkitekt för sånt.
Men visst, som någon skrev, den som bara vill skruva gips (eller vad det var) på PEAB klarar sig ändå. Den som har tänkt sig en framtid som egenföretagare och kreativt arbetande byggare efter eget och kundens huvud - får lägga krut på bild, form och estetik!
Men visst, som någon skrev, den som bara vill skruva gips (eller vad det var) på PEAB klarar sig ändå. Den som har tänkt sig en framtid som egenföretagare och kreativt arbetande byggare efter eget och kundens huvud - får lägga krut på bild, form och estetik!
Med tanke på hur servicenivån, detaljnivån på offerter, förmågan att dyka upp hos kund på bestämd dag och tid eller förmågan att sätta ihop en acceptabelt korrekt faktura så är känslan att dagens hantverkare hade samma frågeställning fast inte bara i bild.
Klicka här för att svara