1 300 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Vad baseras taxeringsvärdet på?
Jag har köpt ett nybyggt hus som jag har gjort väldig mycket själv med. I nuläget är taxeringsvärdet baserat på tomten, eftersom huset inte är färdigt och värderat. Men i senaste deklarationen vill dom i samband med mitt uppskov, veta totalpris på huset. Frågan är om det är bra eller dåligt att ha ett högt produktionspris när sen taxeringsvärdet ska räknas ut?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Tror inte att det egentligen spelar någon roll. Taxeringsvärdet för ditt hus sätts genom att titta på statistik för "köp" i området. Om det inte finns tillräckligt många affärer i området, så har de ett rätt intrikat system för att överföra statistik från närliggande områden.
Jag antar att de vill ha totalkostnaden för ditt bygge för att stoppa in i statistiken, inte för att direkt sätta tax. värde på just ditt hus. Din produktionskostnad är ju ett "köp" i statistiken.
Jag antar att de vill ha totalkostnaden för ditt bygge för att stoppa in i statistiken, inte för att direkt sätta tax. värde på just ditt hus. Din produktionskostnad är ju ett "köp" i statistiken.
I bef omr tar man väl bort det billigaste och det dyraste och delar sedan summan/antal?
Klicka här för att svara