…utan elbehörighet?

lysrörsarmaturer i taket?
Lysrörsarmatur monterad på ett tak, lyser med synlig smuts och fläckar på röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

el-element?
Vit vägghängd elradiator som står på ett dammigt betonggolv mot en vävtapetserad vägg.
Skapa konto
Vy från första person av en radiator med damm och smuts vid golvet.
Skapa konto

Eluttag
Elförzinkad dubbelt vägguttag monterat vid grovt golv och gipsvägg med träfotlist.
Skapa konto

Lossa och flytta ut höljet till elcentralen (ska gipsa in bakom plasten)
Elcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare monterad på vit vägg med träbjälke ovanför.
Skapa konto

lampknapp
En väggmonterad Philips Hue smart-ljusströmbrytare ovanför en traditionell ljusbrytare på en smutsig vägg.
Skapa konto

E elmont skrev:
Här kan du se vad du får göra själv
[länk]
Tack, det verkar som jag tillåts göra allt detta utom att byta just el-elementen. Någon som vill bekräfta att detta stämmer?

Elsäkerhetsverket har rätt.
Men ett tilläggskrav för att få byta en fast ansluten ljusarmatur är att det är ett torrt och icke brandfarligt utrymme.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Tack, det verkar som jag tillåts göra allt detta utom att byta just el-elementen. Någon som vill bekräfta att detta stämmer?
Precis, du får inte göra några förändringar i fasta installationer som att byta element.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Elcentralen förstår jag inte riktigt. Du kan inte gipsa bakom med med mindre än att lossa hela centralen.

H hempularen skrev:
Elcentralen förstår jag inte riktigt. Du kan inte gipsa bakom med med mindre än att lossa hela centralen.
Har inte öppnat och kikat hur den sitter fast men då kanske det är lämpligare att gipsa intill och sen sätta en list runt?

S Stakka Bo skrev:
Precis, du får inte göra några förändringar i fasta installationer som att byta element.
Tänkte kanske att ta bort befintliga och sätta dit nya som kopplas in på samma sätt borde gå att jämföra med att byta eluttag eller armaturer i taket.

P Peter321 skrev:
Tänkte kanske att ta bort befintliga och sätta dit nya som kopplas in på samma sätt borde gå att jämföra med att byta eluttag eller armaturer i taket.
Nej, det gör det tyvärr inte.

Det skulle jag inte hugga i sten.

Man får
- byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
- byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

Det beror på hur det ser ut bakom elementet. Är elementet fast anslutet så krävs behörighet. Är det anslutet med stickpropp så får man byta elementet, inkl att montera en passande stickpropp. Kan man diskutera ifall man även får byta uttaget, även om det är ett särskilt sådant för elradiatorer.

Hur är anslutningsdon definierat? Om man drar det till sin spets kan man ju säga att snabbkopplingar är uttaget och skalad ek är kontakten.

Det känns lite konstigt att om anslutningen av ett element inte sker med någon form av skruvplint utan en kontakt så kan jag byta uttaget men inte om det är skruvplint. Vad händer sedan om jag uppfinner en kontakt som kopplas på en skruvplint utan att skruva fast ledarna? Är då skruvplinten ett uttag som jag nu kan byta under undantagen från elarbete?

H
Det viktigaste är väl ändå att allt elarbete, oavsett om det är ok eller ej, sker under grundpremissen att du har, som Elsäkerhetsverket säger, " tillräckliga kunskaper om hur du ska göra".

Sen kan man ju debattera i absurdum om vad som är och borde var ok för privatpersoner. Svårt med generella regler som ska passa hela sveriges befolkning oavsett förkunskaper.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Så här är mina element inkopplade, kanske påverkar det mina möjligheter?
Element med synliga anslutningskablar i en genomskinlig dosa på en vägg.
Skapa konto

Det kräver auktorisation att lagligt byta elementet.

• Gilla
Bngth och 1 till
  • Laddar…
H
Känner man sig säker på att byta ett vägguttag med skruvkoppling så kan man byta det där också. Enda skillnaden är att se till att sladden dragavlastas ordentligt men det finns det ju en klämma för.

ESV kommer inte dra dig i örat.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.