12 242 läst ·
48 svar
12k läst
48 svar
Vad är ”Villalarm?”
Då klassar jag Verisure som oseriösa. Tack för varningen.F Fideliox skrev:
Jo, det är flera som gör så. Jag brukar tala med dem och säga att jag inte handlar av oseriösa firmor. Om de undrar, vilket de oftast gör, förklarar jag i stil med #2
Hur "stor" firman är spelar ingen roll. Hur bra produkter de har spelar ingen roll. Kommer de till min dörr är de oseriösa.
Det är typiskt för bedragare att verka trovärdiga. Tror man de är seriösa pga märken och firmanamn är det inte omöjligt att det just är en skicklig bedragare som har ringt på...
Det kanske är en definitionsfråga. Men det är mycket vanligt att man ber om att bli uppringd.Alfredo skrev:
Dessutom är det väldigt vanligt att man meddelar någon sitt tfnnr. Detta är det normala för många. Avsikten är naturligtvis att man vill bli uppringd. Om någon ringer efter att man bett dem eller gett dem sitt nummer definierar jag det inte som ett oombett samtal.
Med den def är nästan inga normala samtal oombedda.
Oombedd betyder i min värld att man inte bett om samtalet, inte sagt "du kan väl ringa" eller lämnat ut sitt telefonnummer till den som ringer upp. Vad syftet med att ringa oombedd är har väl ingen betydelse.Alfredo skrev:
Såå enkelt är det väl inte att veta vem som svarar när man ringer upp. Är man orolig att någon obehörig lyssnar av en telefonsvarere borde man väl vara ännu oroligare att denne (eller ngn annan) obehörig svarar i tfn och får informationen. Hur vet "vården" att man faktiskt talar med rätt person och inte en nära släkting eller en bedragare?tommib skrev:
För att våra IT/telefoniavdelningar är korkade, eller att ledningen är det.O skrev:
Jag har försökt driva det länge att de ska visa sjukhusets växelnummer när vi ringer. Det faller på att jag inte får fram vem som ska besluta om ändringen.
Apropå att veta vem som svarar så frågar jag, och har jag ringt patientens uppgivna kontaktnummer och får svar från någon som låter rätt så antar jag att det är rätt. Mer än så går inte att göra. Åt andra hållet förstår patienterna rätt snabbt att jag är "på riktigt" när jag tar upp saker från deras journal.
Men så har vi det i regionen, det är Kontaktcenters nummer som visas (om jag nu minns rätt då jag känner igen nummerföljden att den tillhör regionen).tommib skrev:
De flesta har sin tfn-nummer på t.ex. på Hitta.se eller någon annan liknande sajt, så det finns lätt tillgängligt om jag behöver hitta detO skrev:
Jag svarar på allt, även utan nummervisning, och det är ytterst sällan jag får några säljsamtal max 2-3/år och har även registrerat på NIX. Bluffarna med utlänska nummer blippar bara upp och det kopplas ned innan jag hinner svara.
Var kanske samma gäng som dök upp här i VH, dom påstod att dom jobbade ihop med Sector Alarm men Sector hade skickat ut ett mejl om detta och att det inte stämde.
När dom blev ombedda att visa legitimation så hummade dom och lämnade området.
När dom blev ombedda att visa legitimation så hummade dom och lämnade området.
Så kan det vara. Men tror du verkligen att han bara rekade hos dig då?tommib skrev:
Jodå, de räknar med att man inte minns. Eller så är det någon annan som gör inbrottet.
Jag hade för några år sedan någon jeppe vid dörren som ville komma in och "titta på brandskyddet". ID-bricka (väldigt enkel) hängande runt halsen och någon väst med logga. Jag förklarade att brandskyddet var utmärkt och att han kunde gå. Noterade då att han promenerade iväg utan att gå till någon av grannarna, vilket är avvikande för en försäljare. Således misstänker jag starkt att han rekade för inbrott.
Apropå "pensionärsmode" så har jag långt kvar till dess men jag ser det som helt naturligt att inte släppa in okända dörrknackare i mitt hem och jag diskuterar under inga omständigheter säkerhetsarrangemang med dem.