janwide
H hempularen skrev:
Samma här. Men det kan ha sina sidor också. Jag råkade ut för en telefonförsäljare (bedragare) som genast ringde upp igen och mordhotae mig och hela min familj, för att jag hade lagt på luren när han pratade.
Det verkar vara ett säljknep med tvivelaktig framgång om man inte är Don Corleone.
 
Det där med pesnionärsmode tror jag är viktigt att ställa in sig på långt innan man blir gammal på riktigt. Det verkar som bedragarn har en förmåga att nästan hypnotisera över telefon

Jag hörde genom en bekant till en bekant om ett fall där en 90+ dam blev uppringd. Hon insåg direkt att det var bedrägeri, men bedrgaren avslutade inte samtalet trots damens "nu slutar vi", hon kunde inte förmå sig att lägga på i örat på någon. Det slutade med att hon gav ett kuvert med sina smycken, bankkort osv till en person som kom till dörren medan bedragaren pratade med henne i telefonen. Hon insåg hela tiden att hon höll på att bli lurad (och ringde polisen sekunder senare). Men klarade inte att låta bli att följa bedrgarens instruktioner.

Jag tror att vi behöver träna våra äldre släktingar att lägga på luren i örat på folk. Och oss själva också, i god tid innan vi blir gamla lätta offer. Låt aldrig en telefonskojare få chansen att prata.
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Är tränat på svärföräldrarna i 90-årsålder sedan tio år tillbaka.
 
F
Jaf är 90-talist och svarar inte i telefon överhuvudtaget..🤓
 
  • Haha
Jiji och 3 till
  • Laddar…
tommib
Jag har inte riktigt förstått varför det är ett problem att stänga dörren eller lägga på luren. Jag ser det som exceptionellt ohyfsat att komma och ringa på min dörr eller ringa min telefon oombedd. Då är jag "ohyfsad" tillbaka.

F Fideliox skrev:
Jaf är 90-talist och svarar inte i telefon överhuvudtaget..🤓
Nej, och det är ett problem för oss i vården. Jag talar aldrig in något på en telefonsvarare i tjänsten eftersom jag inte vet vem som lyssnar av den.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
eller ringa min telefon oombedd.
Man ringer väl till andra oombedd hela tiden? Det är väl det normala sättet att använda en telefon?

Eller menar du oombedd i sälj- eller liknande syfte?
 
  • Gilla
damm
  • Laddar…
F
tommib tommib skrev:
Jag har inte riktigt förstått varför det är ett problem att stänga dörren eller lägga på luren. Jag ser det som exceptionellt ohyfsat att komma och ringa på min dörr eller ringa min telefon oombedd. Då är jag "ohyfsad" tillbaka.


Nej, och det är ett problem för oss i vården. Jag talar aldrig in något på en telefonsvarare i tjänsten eftersom jag inte vet vem som lyssnar av den.
Japp, då får väl vården modernisera sina system lite kanske. Varför kan jag inte få meddelanden på 1177? Varför får jag inte kallelser på Kivra? Osv. När jag ska ringa vården ibland har dw bara telefontid i 30 min 3 dagar i veckan. Varför kan jag inte skicka ett meddelande då istället? Hopplöst ineffektivt.
 
  • Gilla
Fuktskadad09
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Japp, då får väl vården modernisera sina system lite kanske. Varför kan jag inte få meddelanden på 1177? Varför får jag inte kallelser på Kivra? Osv. När jag ska ringa vården ibland har dw bara telefontid i 30 min 3 dagar i veckan. Varför kan jag inte skicka ett meddelande då istället? Hopplöst ineffektivt.
Går väl utmärkt att köra meddelanden via 1177(.)se, jag gör det iallafall.
Och kallelser osv får jag via sms & via minmyndighetspost(.)se
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
tommib
Alfredo Alfredo skrev:
Man ringer väl till andra oombedd hela tiden? Det är väl det normala sättet att använda en telefon?

Eller menar du oombedd i sälj- eller liknande syfte?
Ja.....



och det visste du. Men visst, det kunde varit tydligare.
 
tommib
F Fideliox skrev:
Japp, då får väl vården modernisera sina system lite kanske. Varför kan jag inte få meddelanden på 1177? Varför får jag inte kallelser på Kivra? Osv. När jag ska ringa vården ibland har dw bara telefontid i 30 min 3 dagar i veckan. Varför kan jag inte skicka ett meddelande då istället? Hopplöst ineffektivt.
"Vården" jobbar väldigt mycket på att modernisera sina system men i vissa fall vill man lösa saken direkt och dessutom vara säker på att meddelandet har gått fram.

Att öppna för "fria" meddelanden via valfri tjänst.... ja, jag ser en del problem med det. Men visst, i en perfekt värld skulle vi gå i den riktningen. Möjligeten finns i region stockholm, men bara om man redan är knuten till en viss mottagning.
 
tommib tommib skrev:
och det visste du
Nej det visste jag absolut inte. En del verkar tycka att man nuförtiden måste be om lov via exempelvis SMS innan man får ringa någon. För mig är detta förfarande väldigt besynnerligt men jag får intrycket av det som för mig är normal telefonanvändning blir allt mindre normalt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Japp, då får väl vården modernisera sina system lite kanske. Varför kan jag inte få meddelanden på 1177? Varför får jag inte kallelser på Kivra? Osv. När jag ska ringa vården ibland har dw bara telefontid i 30 min 3 dagar i veckan. Varför kan jag inte skicka ett meddelande då istället? Hopplöst ineffektivt.
Går utmärkt via 1177 och är något oklart blir man uppringd här i regionen. Har hänt vid något enstaka tillfälle där jag blivit ombedd att ringa, men får sedan påminnelser utifrån vad jag valt om besök i mitt fall via SMS.
Så du kan bara utgå utifrån din regions hantering.
 
F
A AndersS skrev:
Går utmärkt via 1177 och är något oklart blir man uppringd här i regionen. Har hänt vid något enstaka tillfälle där jag blivit ombedd att ringa, men får sedan påminnelser utifrån vad jag valt om besök i mitt fall via SMS.
Så du kan bara utgå utifrån din regions hantering.
Inte här, varje vårdinstans har olika rutiner, vissa går inte att kontakta överhuvudtaget.
 
tommib
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det visste jag absolut inte. En del verkar tycka att man nuförtiden måste be om lov via exempelvis SMS innan man får ringa någon. För mig är detta förfarande väldigt besynnerligt men jag får intrycket av det som för mig är normal telefonanvändning blir allt mindre normalt.
Aha, du tänker så. Då ber jag om ursäkt. Jag har hört talas om det där fenomenet nu när du påminner.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.