ichgary skrev:
Ser att du börjar komma igång med projektet, jag vet hur det är. Var ju själv där för 1½ år sedan..

Lite tråkigt med slingan(men förmodligen bättre än beredare), annars ser du ut att ha lagom mycket anslutningar. Du kommer bara behöva 2 av dom + Givarna.. En sak du missat är avtappning, men du skulle ju kunna sätta en kran i det nedersta givarhålet, alternativt är ju att löda på en t-koppling på 35-röret.

ang Elpatron så är det nog lämpligt att iaf skruva in en, sen kan du ju sätta på kopplingsdosan senare om du inte orkar göra det nu.
ja de börjar dra ihop sig, planen är att fixa allt under v28. ja visst är de skit att de blev som de blev me slingan, men men ska höra me tanksvets på måndag o se va dom säger, de me avtappning har du ju rätt i har inte haft en tanke på de, men jag gör nog som du säger o löder på en T koppling på röret eller om man bara kan använda sig av avtappningen på pannan kanske. har 2 elpatroner liggandes så jag stoppar väl i dom nu när jag ändå har uttag för dom. hur funkar din annläggning annars då? hade du nån projekt tråd?

Matss skrev:
In längst ned, koppla vidare till nästa slinga, ut överst
kanon. sen blandningsventilen mellan den kalla längst ner o varmt högst upp. vart är de lämpligt att sätta blandningsventilen? så nära tanken som möjligt antar jag, men finns de nått som är absolut för långt ifrån?

Min anläggning funkar bra efter sina förutsättningar, och jag är nöjd. Har haft varmt i hela huset denna vinter utan att ge energibolaget mer än lite kaffepengar..

Har lite optimeringar som ligger å väntar, men det är andra projekt som får gå före.

Vore jag Du så skulle jag ta rondellen, kapa upp tanken och sträcka ut förvärmningsslingan. Visst är det lite jobb men ett par timmar som Du har stor nytta av de kommande 30 somrarna.
Lyckas Du dessutom lugga Tanksvets på en tusing för att de har klantat till sig så kan Du ha ett leende på under svetsskärmen hela tiden också:cool:.

Lillkorpen skrev:
Vore jag Du så skulle jag ta rondellen, kapa upp tanken och sträcka ut förvärmningsslingan. Visst är det lite jobb men ett par timmar som Du har stor nytta av de kommande 30 somrarna.
Lyckas Du dessutom lugga Tanksvets på en tusing för att de har klantat till sig så kan Du ha ett leende på under svetsskärmen hela tiden också:cool:.
funderar på om man ska reklamera tanken så dom får fixa de. annars ett prisavdrag. de e ju som du säger, man ska ju ha tanken i säkert 30år o då vill man ju ha de så optimalt som möjligt. ska tala me dom imorgon o se va dom säger.

har talat med tanksvets nu o enligt dom så går de inte att sträcka ut slingan mer pga alla stag som är längre ner i tanken, så de e bara att bryta ihop o gå vidare :-)

Trist att det känns som du inte fått det du beställt, men det kommer ju funka bra ändå. Jämfört med din tidigare anläggning till och med suveränt bra :).

Jag tycker du ska överväga att koppla in slingorna med dubbla blandningsventiler, då kyler du inte toppen alls innan det verkligen behövs.

superpaco skrev:
Trist att det känns som du inte fått det du beställt, men det kommer ju funka bra ändå. Jämfört med din tidigare anläggning till och med suveränt bra :).

Jag tycker du ska överväga att koppla in slingorna med dubbla blandningsventiler, då kyler du inte toppen alls innan det verkligen behövs.
ja jag tror också de kommer bli bra. ska kolla vidare lite på de me bubbla blandningsventiler. hur kopplar man då tro?

obba skrev:
om tanken är upp o ner så sitter ju även slingorna i botten. då finns de me andra ord ingenting som sitter rätt
Hur dant går det...? Fått upp tanken på rätt köl,o fått fyr på din baxi drake..? Bilder vill vi se..:)

knekten skrev:
Hur dant går det...? Fått upp tanken på rätt köl,o fått fyr på din baxi drake..? Bilder vill vi se..:)
ne de står kvar i garaget. ska koppla in de vecka 28 är tanken. väntar fortfarande på expansionskärlet som ska tillverkas. annars så har jag de mesta klart inför installationen.

obba skrev:
ne de står kvar i garaget. ska koppla in de vecka 28 är tanken. väntar fortfarande på expansionskärlet som ska tillverkas. annars så har jag de mesta klart inför installationen.
Vart har du beställt expkärlet nånstans och hur stort vart det ?

Skall bli kul att se hur du får ihop det då jag har en precis likadan anläggning men med TVA istället.

vedmannen skrev:
Vart har du beställt expkärlet nånstans och hur stort vart det ?

en bekant fixar de. de blir på 364L

Netzel skrev:
Skall bli kul att se hur du får ihop det då jag har en precis likadan anläggning men med TVA istället.
jaså. är du nöjd med funktionen på din annläggning? hur många illägg för att fylla tanken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.