Lite såhär semesterfunderingar
Jag har sett olika lösningar på eldragning men lite nyfiken vad som anses vara standarden.
T ex man har dragit el under golvet och kommer upp med rör bakom spis, kylskåp osv men alltid när rör övergår till uttag så syns ledarna? Ser ju inte rätt ut men kanske tillåtet? Vad är praxis i detta fall, typ putta in en kabel för ett snyggare resultat men då är det väl omöjligt att byta ut kablage?
Eller finns det någon övergång från rör till uttag som jag och tidigare elektriker missat?
Jag har sett olika lösningar på eldragning men lite nyfiken vad som anses vara standarden.
T ex man har dragit el under golvet och kommer upp med rör bakom spis, kylskåp osv men alltid när rör övergår till uttag så syns ledarna? Ser ju inte rätt ut men kanske tillåtet? Vad är praxis i detta fall, typ putta in en kabel för ett snyggare resultat men då är det väl omöjligt att byta ut kablage?
Eller finns det någon övergång från rör till uttag som jag och tidigare elektriker missat?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Får inte vara synliga ledare på det viset......Då är det fel utfört.
Det är nog inte helt ovanligt att det ser ut som du beskriver, kanske inte så illa som Bo visar.
Det nästa är att dra mantlad kabel till sådant. Det är mest rätt. Andra ok lösningar som att trä på ett hölje från en mantlad kabel eller låta röret gå in under locket till uttaget fungerar också.
Inga enkelisolerade ledare får vara berörbara.
Det nästa är att dra mantlad kabel till sådant. Det är mest rätt. Andra ok lösningar som att trä på ett hölje från en mantlad kabel eller låta röret gå in under locket till uttaget fungerar också.
Inga enkelisolerade ledare får vara berörbara.
Bo.Siltberg skrev:
Ser ut sådär ja, fast elektrikern har dragit slang antagligen fördragen så det syns för varje uttag. Det syns ju inte förrän man drar ut kylskåp,spis osv..Bo.Siltberg skrev:
Det rätta är då att trycka in kabel till de ställena?
Har man slang och utanpåliggande uttag så låter man slangen sluta några mm innanför kapslingen. Det finns ingen orsak att ha enkelisolerade trådar synligt.
Det finns flera olika sätt att lösa "problemet", så man kan ju undra vad det är för sorts "elektriker" som varit i farten för det är normalt ett ickeproblem.
Det finns flera olika sätt att lösa "problemet", så man kan ju undra vad det är för sorts "elektriker" som varit i farten för det är normalt ett ickeproblem.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
standard för den "lilla" nollplinten?
El -
Sammanställning av reglerna för badrum enligt någon av standarderna
Badrum -
Dörr gammalstandard för kort
Fönster & Dörrar -
Anslutning från shunt till golvvärmefördelare, standard?
Värme allmänt -
Konsekvenser att välja en ugn på 4,2kW istället för standard 3,6kW
El