Tror det är polerna längst till vänster.

Batteri med fokus på polerna längst till vänster, liggande på rosa matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppladdningsbart 12-volts NiMH-batteri på rosa matta, med polerna synliga längst till vänster.
Skapa konto

Skruva av locket och kolla.

useless useless skrev:
Skruva av locket och kolla.
Väldigt märkligt att det inte är uppmärkt.

Funderar på att mata på 12v från bilbatteriet för att se om det tar laddning.

E
Tänker du att försöka ”chocka” det (bränna av interna kortslutningar), få upp spänningen så ordinarie laddare känner av det eller faktiskt ladda det ifrån ett bilbatteri? I alla fall i det senare fallet bör du nog ha någon form av strömbegränsare.

Kanske skall testa med (bil)laddaren först, ”dutta” några sekunder i taget och se om den behåller någon spänning alls?

E Emil.P skrev:
Tänker du att försöka ”chocka” det (bränna av interna kortslutningar), få upp spänningen så ordinarie laddare känner av det eller faktiskt ladda det ifrån ett bilbatteri? I alla fall i det senare fallet bör du nog ha någon form av strömbegränsare.

Kanske skall testa med (bil)laddaren först, ”dutta” några sekunder i taget och se om den behåller någon spänning alls?
Varför behövs en strömbegränsare?

Jag vill helt inte öppna ifall jag bryter någon försegling eller har sönder det, tänkte om någon visste eller ett hade ett likadant batteri och kan mäta.

Jag har flera multimetrar som tyvärr inte kommer åt just nu.

Jag har som sagt var öppnat likadana och bytt celler. Det är ingen försegling eller annat som går sönder om man öppnar det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
A A-Man_08 skrev:
Varför behövs en strömbegränsare?
Med reservation för att jag kanske minns fel hur just NiMh funkar så kommer laddströmmen att bli alldeles för hög. Det tomma verktygsbatteriet kommer mer eller mindre bli som en kortslutning och dra så mycket ström bilbatteriet klarar av att ge (vilket är väldigt mycket mer än vad verktygsbatteriet mår bra av / tål).

Edit/tillägg: det är förresten den ”effekten” man vill åt i första fallet om det bildats intern kortslutning - man trycker helt enkelt ner genom så mycket ström att de (dendriterna) brinner av. Hur bra cellen/batteriet funkar sen, även om det accepteras av laddaren, är en öppen fråga med allt ifrån ”som nytt” till ”tar slut på nolltid” beroende på var man läser.

Redigerat:
Öppnade batteriet det såg bra ut inuti.
+ till höger - till vänster st pooler samma värde på båda runt 10.7 V
- verkar förbundna med någon tunn kabel.

Laddaren står och blinkar, fungerar med annat batteri.

Öppet batteri med celler och kontakter synliga, batterilocket ligger bredvid det på ett trägolv.
Skapa konto

Bilden visar insidan av ett batteri med kopplingar och en tunn kabel synlig. Metallytor och batteriets konstruktion är i fokus.
Skapa konto

Närbild av insidan på ett bilbatteri med exponerade anslutningar och en tunn kabel, visande metallkomponenter och kopplingar.
Skapa konto
Närbild av batterins insida med poler och tunn kabel, metallkomponenter syns på grå yta.
Skapa konto

Ska prova och lägga på 12v

Förmodligen har cellerna uppnått sin livslängd. Det är inte särskilt svårt eller dyrt att byta dom om man har en lite större lödkolv.

useless useless skrev:
Förmodligen har cellerna uppnått sin livslängd. Det är inte särskilt svårt eller dyrt att byta dom om man har en lite större lödkolv.
Dom får åka i tunnan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.