Hej
Botten av avloppet i badrummet är missfärgat enligt bilden. Det är mörkbrun beläggning. Vad är orsaken?
Jag kan ingenting om det. Betyder det att vattnet är inte rent. Bor i storstad. Mycket tacksam för tips och råd
Mvh bokani
Botten av avloppet i badrummet är missfärgat enligt bilden. Det är mörkbrun beläggning. Vad är orsaken?
Jag kan ingenting om det. Betyder det att vattnet är inte rent. Bor i storstad. Mycket tacksam för tips och råd
Mvh bokani
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsslam brukar ha den färgen, det är helt enkelt bakteriernas biofilm. I den kan dessutom järn- och mangansalter från vattnet fälla ut, d v s rostbruna-svarta toner.
Diskborste med diskmedel så brukar det lossna från plast. Du kan också bleka det genom att dra på Klorin med diskborste eller pensel och lämna det några timmer (över natt).
Plasten i bottnen av brunnen ser ut att ha ålderssprickor. Kanske dag att fundera på brunnsbyte och därmed renovering av utrymmet före det börjar läcka?
Diskborste med diskmedel så brukar det lossna från plast. Du kan också bleka det genom att dra på Klorin med diskborste eller pensel och lämna det några timmer (över natt).
Plasten i bottnen av brunnen ser ut att ha ålderssprickor. Kanske dag att fundera på brunnsbyte och därmed renovering av utrymmet före det börjar läcka?
Tusen tack, enligt besiktningsprotokollet har man renoverat badrummet 2010 eller 2011. Jag blev lite skrämd och tog några bilder närmare och såg sprickorna. Hur länge tycker du den klarar sig. Mvh bokaniClaes Sörmland skrev:
Avloppsslam brukar ha den färgen, det är helt enkelt bakteriernas biofilm. I den kan dessutom järn- och mangansalter från vattnet fälla ut, d v s rostbruna-svarta toner.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det kanske inte är sprickor utan repmärken från grus/verktyg? Osäker. Någon annan?
Kan brunnen ha lämnats kvar vid renoveringen för den ser rejält sliten ut för att vara från 2010. Jag tänker mer 90-tal när jag ser konditionen.
Kan brunnen ha lämnats kvar vid renoveringen för den ser rejält sliten ut för att vara från 2010. Jag tänker mer 90-tal när jag ser konditionen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Min plastbrunn från 1977 ser fräschare ut i plasten, så man undrar lite vad som hänt. Brunnen blivit fylld med fogmassa eller liknande som härdat och man med våld bräckt bort det?
Edit: Men mörka beläggningar blir det alltid. Jag häller klorin i min, väntar en timme och borstar sedan ordentligt. Blir i princip vitt och rent igen.
Edit: Men mörka beläggningar blir det alltid. Jag häller klorin i min, väntar en timme och borstar sedan ordentligt. Blir i princip vitt och rent igen.
Jag tror inte heller på sprickor utan att det är repor från många års rengöring med olika ”vassa redskap” som gjort märken.
Riktningen tyder på det då några är raka, andra lätt svängda i samma riktning.
Varför skulle plasten spricka med det mönstret täkter jag.
(Det är dock min högst amatörmässiga åsikt).
Ta några bilder till på lite lägre avstånd, inkl vattenlås och i olika vinklar så man får en överblick av brunnen, så kanske den kan identifieras och åldersbestämmas. 😉
Riktningen tyder på det då några är raka, andra lätt svängda i samma riktning.
Varför skulle plasten spricka med det mönstret täkter jag.
(Det är dock min högst amatörmässiga åsikt).
Ta några bilder till på lite lägre avstånd, inkl vattenlås och i olika vinklar så man får en överblick av brunnen, så kanske den kan identifieras och åldersbestämmas. 😉
för att läsare förstå att jag bor inte på landet och vi använder kommunalvatten. Jag köpte huset för 2 år sedan och refererar till besiktningsprotokollet och utgår från det. man vet aldrigCoolman skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kan vara orsaken till vårt varmvattenproblem?
Vatten & Avlopp -
Dålig lukt (hittar inte orsaken till lukten..)
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Här är vanligaste orsaken till vattenskador
Artikelkommentarer -
Vad är orsaken till skadan i golvet?
Golv -
Har nog hittat orsaken till lukten, hur löser jag problemet?
Vatten & Avlopp