5 954 läst ·
64 svar
6k läst
64 svar
Vad är möjligt att förbättra i vårt funkiskök i teak?
och marmoleum golven liknar det Terazzo golv som vi har i stora delar av huset, fast det är ju hårt och kallt...(och vårat är inte färgglatt)Violiko skrev:
Kul att höra er update! Ja det är inte alls lika straight forward som att bygga in ett nytt kök men jag tror 100% att det kommer vara värt det. Vilken otrolig känsla en sån kök kommer att ge!! Några av mina funderingar:
1. Min stora fundering har varit vilken sorts ugn och spis vi ska ha. Min man är kock och vi lagar mycket mat och vill ha dubbelugn eller två ugnar. Först var jag säkert att vi vill ha inbyggd dubbelugn i rostfritt stål i högskåpet. Ville inte lajva 60tal, tänkte att 60talet var så himla framtidsorienterad så de hade älskat en sån modern dubbelugn. Då hade vi också kunnat behålla våran rostfria kyl.
Men nu har jag tittat på Beata Heumans maestro class på BBC och har kommit på att jag visst vill lajva 60tal XD det lutar åt att vi bygger in en 90cm dubbelugn/spis från Richmond om vi kan få tag på den: [länk] mindre lantlig och romantisk än en från Smeg och faktiskt ganska lik såna ugnar som fanns då. Byggde en storyline i huvudet att nån som är kock även på den tiden kanske hade velat ha sin älskade ugn och inte litat på nån supermodern vägglösning ; ) till det håller jag på att fundera över kylskåp och frys som jag verkligen vill ska passa in i den tidsperioden. Har daterat köket som ca 1965 i min berättelse i huvudet (huset är från 1972 men enligt en husidé från 60talet så jag tar mig den friheten : p) och då är en klassisk smeg för retro egentligen. Big Chill hade en 30" pro modell som hade varit perfekt lagom retro men som inte verkar finnas längre, den här är superfin men liiite liten och retro: [länk] --> min nyaste idé är dock att ta en sån Smeg Victoria och få den lackerad i samma sorts vit som spisen: [länk] Prio - Shopping&utm_id=22013558341&gad_source=1&gad_campaignid=22013558341&gbraid=0AAAAADGbsQ62ka1qcnKcIVQKrG1f5oUq-&gclid=Cj0KCQiAuvTJBhCwARIsAL6DemhI_Sfq37FMVZljs3Hduaf8K3B6bUvtKlOht8WohiW-otpEMH9y7_MaAvMvEALw_wcB
OBS på att allt det här är idéstadiet där jag inte sågar nån idé pga för dyr eller orealistiskt. Samtidigt kommer själva renoveringen vara billigare än en ny kök så jag lägger gärna en större del av budgeten på sånt som spis och kyl som verkligen kommer vara stor del av intrycket och hålla länge.
2. Bänkskiva: Har landat i en begagnad rostfritt stål för diskhon och resten kommer vara virrvarr med teakkant. Jag gillar det sobra intrycket och det är verkligen ett klassiskt val. Sten eller komposit skulle vara för modern eller för fancy.
3. Golvet: ideal skulle vara rödbrun klinker från Höganäs, men vi kan inte ha golvvärme och det blir för kalt och för hårt. Har funderat över röd/creme rutig Marmoleuom men än så länge landat i att det blir Marmoleum Cocoa från Forbo. Tyckte dock att du fick intressant feedback "det blir bäst med färgglad golv" och jag ska fundera en sväng till med kanske bara röd Marmoleum?! Gillar verkligen din idé sisalmatta! Dock lite svårt att göra rent?
Hur menar du nya stommar med en ram av ek framtill? Tror det kan absolut blir snyggt med en vägg i avvikande färg om det känns rätt!
Sen funderar jag fortfarande över hur vi ska behandla själva luckorna. Vissa är i fint skick men vissa kanske går att slipa och lackera - vill dock inte förstöra nåt som du säger....
Vi ska börja på riktigt nu till våren så det blir spännande!
Hej!
Här kommer en till som hoppas kunna renovera ett teak-kök! För vår del handlar det om att använd luckor, lådor och några stommar från ett kök vi räddat och komplettera med nya stommar vid renovering av vårt kök i ett radhus från 1958. Har varit i kontakt med en firma som gör retrokök om att bygga stommar men inte fått offert då vi inte är färdiga med tankarna ännu. Vi har nog tänkt klick linoleum, men inte bestämt färg. Ang vitvaror har vi vita sådana idag som är relativt nya så har tänkt använda dessa (förutom spisen som är gammal) men håller med om att det är snyggt om de kan integreras. Vi har hittat en rostfri lång diskbänk vi nog kommer använda men är osäkra på övrig bänkskiva. Vi hoppas kunna göra vår renovering i sommar men kanske är det för optimistiskt. Har ni hittat en snickare ännu?
Här kommer en till som hoppas kunna renovera ett teak-kök! För vår del handlar det om att använd luckor, lådor och några stommar från ett kök vi räddat och komplettera med nya stommar vid renovering av vårt kök i ett radhus från 1958. Har varit i kontakt med en firma som gör retrokök om att bygga stommar men inte fått offert då vi inte är färdiga med tankarna ännu. Vi har nog tänkt klick linoleum, men inte bestämt färg. Ang vitvaror har vi vita sådana idag som är relativt nya så har tänkt använda dessa (förutom spisen som är gammal) men håller med om att det är snyggt om de kan integreras. Vi har hittat en rostfri lång diskbänk vi nog kommer använda men är osäkra på övrig bänkskiva. Vi hoppas kunna göra vår renovering i sommar men kanske är det för optimistiskt. Har ni hittat en snickare ännu?
grätch skrev:
Hej Greta.grätch skrev:
Hej, Vi har ett orginal funkiskök i teak från 60 talet som vi tycker är väldigt fint, men vi vill bygga ut och modernisera och funderar på vad som är möjligt. Lådorna är av massiv teak och luckorna är i faner. Vi har förstått att ny teak har annan färg än teak från 60 talet så det är svårt att bygga nya luckor som skulle matcha så det vi nu funderar på är hur man kan bygga om luckor vi har. Vi vill behålla teaken och att måla över är inte ett alternativ. Förutom de luckor som är på bilden så har vi garderobsdörrar från andra delar av huset som ser likadana ut som också skulle kunna användas till något. Vi kommer ta ner några överskåp för att bygga ett fönster så de luckorna finns till att göra annat. [bild][bild][bild][bild]
1. Det vi funderar på är om man kan bygga om skåpsluckorna till lådfronter. Då luckorna inte är massiva så skulle det i sådana fall vara att man limmar på en modern låda som går på skenor på baksidan av luckan. Tror ni detta kan gå? Försår att denna låda måste specialbyggas för att passa i mått.
2. går det att kapa luckorna och tillverka nya falser så att de skulle passa på en stomme med andra mått? Jag tänker att det inte är lika viktigt att en kant matachar exakt i färg och att man därför kan sätta på ny faner där.
3. Just nu så tycker vi att diskmaskin, spis kyl och frys syns väldigt mycket och inte är så fina. Vi skulle gärna bygga in dem så att de fick lite mindre fokus, men då vi tror att det är mycket svårt att göra nya luckor så funderar vi på altenativa lösningar. (De garderobsdörrar vi har är höga nog men bara 54 cm breda- så skulle inte funka för kyl och frys). Det vi tänker nu är att göra en av väggarna i avvikande stil och där försöka rymma alla dessa vitvaror. Vad tror ni om det? Vi tänker oss något som smälter in i väggen bakom så mycket som möjligt. Vad är era tankar om detta? Gärna i massiv furu då de andra stommarna är byggda så.
4. De flesta luckor vi har är helt utan skador i teak faneren, men vi har 2-3 st som ser lite slitna ut på en yta på ca 5 x 5 cm nära handtaget. Går det att göra något åt detta? faneren är utnött till trät under.
Vad har ni för andra ideer som vi skulle kunna göra i vårt kök? Något vi ska tänka på inför en renovering. Vi vet att bygga om kommer kosta en del men värt det tycker jag.
Sist av allt, har ni tips på någon i Uppsalaområdet (ev norra stockholm) som ni tror skulle passa att anlita för detta eller delar av detta?
Greta
Fint att se ert underbara kök.
Vi har tagit hand om och renoverat ett 60tals kök i teak (liknande ert) och återmonterat i vårt hus. Massa jobb men helt klart görbart och vi är mkt nöjda.
I samband med detta bygge vi in IKEA ugn och micro i ett högskåp. Det var inte enkelt och krävde massa anpassning i snickeriet.
Luckorna är bara att slipa med maskin och 120 papper sedan lacka och slipa igen men 320 papper och lacka. Blir mkt bra. OBS fanérn mkt tunn så slipa försiktigt!
De luckor där du har hål i fanéren så ta vara på teakslipdamm blanda med trälim och spackla igen skadorna, slipa och lacka igen blir bra med tanke på att köket ska ha patina.
Prova först på en spillbit för att se hur det blir och öva.
/ lars ,
Vad kul! Skicka gärna bilder. Vi har hittat några snickare. Har fått mycket bra intryck av denna o har diskuterat hur vi ska göra med henne.A Amanda ÖLM skrev:Hej!
https://www.burstromstrahantverk.se/
Hej.grätch skrev:
Helt klart mycket fina snickerier från Burström.
Jag/vi har gjort allt själva i omgångar under ca 1år.
Bilder från olika grad av klart. Återstår en del lister och små fix.
Oh kan du skicka bilder här eller i pm. Toppen med tipset om slipdamm. Funkar alla trälim tror du? Våra luckor är lackade med cellulosa lack har vi testat oss fram till (löses upp av cellulosaförtunning). Vi har några ställen där lacken släppt o funderar på om man kan punktlacka dem på något sättlsundberg skrev:
Hej Greta.
Vi har tagit hand om och renoverat ett 60tals kök i teak (liknande ert) och återmonterat i vårt hus. Massa jobb men helt klart görbart och vi är mkt nöjda.
I samband med detta bygge vi in IKEA ugn och micro i ett högskåp. Det var inte enkelt och krävde massa anpassning i snickeriet.
Luckorna är bara att slipa med maskin och 120 papper sedan lacka och slipa igen men 320 papper och lacka. Blir mkt bra. OBS fanérn mkt tunn så slipa försiktigt!
De luckor där du har hål i fanéren så ta vara på teakslipdamm blanda med trälim och spackla igen skadorna, slipa och lacka igen blir bra med tanke på att köket ska ha patina.
/ lars ,
Såg bilderna nu. Missade det ovan först! Jättefint!grätch skrev:
Hej!Violiko skrev:
Hej! Tänkte kolla hur det har gått för er med köket? Superkul att läsa allt det här efter vi ska göra samma sak. Nästan i alla fall! Har samlat ihop en 60-tals Marbodalkök med teakluckor som vi ska bygga in i vårt hus/ slå ihop med befintliga stommar. Har funderat över möjliga lösningar i ca 5 år och samlat/haft omkull massa idéer 😄
Får jag fråga hur ni har lyckats samla ihop köket? Jag funderar på att ge mig på en av alla annonser om ett retro kök mot nedmontering och transport, för att komplettera de delar vi har, men är osäker på om det kommer vara helt när det är nedmonterat. Min sambo och en snickare (som var mkt negativ till idén visade det sig) försökte sig på det för några år sedan och slet så sönder de flesta stommar (framförallt vägghängda som var skrå-spikade). Har läst en blogg som rekommenderar att man sågar av spikar och varsamt plockar ner skåpen men vet inte om det är görbart i detta fallet. Så vill gärna få lite referenser. Hur gjorde ni för att lyckas få loss stommar?
Redigerat:
Hej!lsundberg skrev:
Hej Greta.
/ lars ,
Får jag fråga hur ni har lyckades med att ta hand om köket? Jag funderar på att ge mig på en av alla annonser om ett retro kök mot nedmontering och transport, för att komplettera de delar vi har, men är osäker på om det kommer vara helt när det är nedmonterat. Min sambo och en snickare (som var mkt negativ till idén visade det sig) försökte sig på det för några år sedan och slet så sönder de flesta stommar (framförallt vägghängda som var skrå-spikade). Har läst en blogg som rekommenderar att man sågar av spikar och varsamt plockar ner skåpen men vet inte om det är görbart i detta fallet. Så vill gärna få lite referenser. Hur gjorde ni för att lyckas få loss stommarna i gott skick?
Nu får du svar från sambon istället men vi plockade ner köket tillsammans.A Amanda ÖLM skrev:Hej!
Får jag fråga hur ni har lyckades med att ta hand om köket? Jag funderar på att ge mig på en av alla annonser om ett retro kök mot nedmontering och transport, för att komplettera de delar vi har, men är osäker på om det kommer vara helt när det är nedmonterat. Min sambo och en snickare (som var mkt negativ till idén visade det sig) försökte sig på det för några år sedan och slet så sönder de flesta stommar (framförallt vägghängda som var skrå-spikade). Har läst en blogg som rekommenderar att man sågar av spikar och varsamt plockar ner skåpen men vet inte om det är görbart i detta fallet. Så vill gärna få lite referenser. Hur gjorde ni för att lyckas få loss stommarna i gott skick?
Skåpstommarna är stadiga och det var inget som helst problem att "bryta" loss dem från väggen med bräckjärn. De var spikade i lättbetongväggar med riktigt grova spik. Vi fick även loss alla lister i teak utan några problem. Det enda vi hade sönder var några kakelplattor. Vi hade förberett oss på att det skulle ta flera timmar men på två timmar hade vi lyft av luckorna, monterat ner skåpen och packat in allt i en hyrd skåpbil.
Hej.A Amanda ÖLM skrev:Hej!
Vi plockade ned köket helt skick i en annan villa på 3 timmar. Vi lossade alla stommar kontrollerat utan bank och bryt. Sågade spik som inte gick att dra ut. Snickarkoben , hammare , bågfil och skruvdragare var de verktyg Vi använde.
Kan väl säga att stommarna satt med klippspik i lättbetong så det gick förhållandevis lätt att ta ned.
Alltså WOW vilket underbart kök och resultat!! Superfint!! Det ger mig hopp för vårt!lsundberg skrev:
Hej Greta.
/ lars ,
Jag var lite orolig att luckorna skulle ha olika färgtoner efter slipning men det verkar inte ha blivit så för er. Har ni lackat de själva? Med vilken sorts lack i så fall, och vad använde ni för teknik? Har ni tagit bort den gamla lacken med lackborttagning eller bara slipat loss? : D
Hej.Violiko skrev:
Alltså WOW vilket underbart kök och resultat!! Superfint!! Det ger mig hopp för vårt!
Jag var lite orolig att luckorna skulle ha olika färgtoner efter slipning men det verkar inte ha blivit så för er. Har ni lackat de själva? Med vilken sorts lack i så fall, och vad använde ni för teknik? Har ni tagit bort den gamla lacken med lackborttagning eller bara slipat loss? : D
Man får ta det lungt med slipningen. Fanéren är tunn och 120 och 180 papper först med maskin. Efter första lagret lack 320 eller finare papper med kloss, lätta tag för att ta bort sådant som rest sig, dammsuga, torka rent med fuktig trasa för att få bort det sista. . 2-3lager lack beroende lite på skick på luckorna.slipa mellan varje lager lack.
Ja om man tittar så ser man att en del av luckorna är flammiga . Beror på att dessa tagit mest stryk under åren. Speciellt underskåp och vid diskbänken. Skrev tidigare i tråden om att använda slipdamm och klister för att laga skador.
Har använt Nordsjö vattenbaserad matt lack 40 för att inte få en glättig ytan utan mera sidenmatt. Torkar snabbt och luktfri.
Vet ni villken typ av lack ni har på era kök? Vi har kommit fram till att vi har cellulosa lack då cellulosaförtunning var det enda som kunde lösa upp det på gömt test ställe. Vi vill helst bara reparera lokalt då det mesta är i väldigt fint skick. Någon som har erfarenhet av detta