kashieda kashieda skrev:
Fråga @findus42
Yes, har gjort nu.

BirgitS
Vilken typ av golv hade du lagt? Vi har diskuterat vilket golv som skulle vara optimalt. Ursprungligen var det en linoliummatta, men förra ägarna har bytt det mot detta vitmålade brädgolv. I matsalen brevid har vi ekparkett och i en stor del av huset så har vi terazzo golv (svart).
Det går ju inte att få en ny ekparkett att se likadan ut i färgen som en gammal utan att slipa om den gamla. Svart ihop med teaken låter väldigt mörkt tycker jag så varför inte en linoleummatta igen?

grätch skrev:
Ja, vi vill ju inte förstöra känslan. Vilken typ av golv hade du lagt? Vi har diskuterat vilket golv som skulle vara optimalt. Ursprungligen var det en linoliummatta, men förra ägarna har bytt det mot detta vitmålade brädgolv. I matsalen brevid har vi ekparkett och i en stor del av huset så har vi terazzo golv (svart).
Jag hade nog valt något rätt färgglatt och "kaosigt" golv. Ett sånt golv som ingen väljer i butiken eller ur en katalog. Tycker att all teak nästan kräver något med lite karaktär och färg. Har varit inne i flera rum som varit väldigt "trätunga" och som i flera fall haft ganska skrikiga gamla originalgolv som har fungerat superbra i sammanhanget.

BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju inte att få en ny ekparkett att se likadan ut i färgen som en gammal utan att slipa om den gamla. Svart ihop med teaken låter väldigt mörkt tycker jag så varför inte en linoleummatta igen?
B Bästerortarn skrev:
Jag hade nog valt något rätt färgglatt och "kaosigt" golv. Ett sånt golv som ingen väljer i butiken eller ur en katalog. Tycker att all teak nästan kräver något med lite karaktär och färg. Har varit inne i flera rum som varit väldigt "trätunga" och som i flera fall haft ganska skrikiga gamla originalgolv som har fungerat superbra i sammanhanget.

• Kök med träskåp, färgglada gardiner, blommor och frukt på bänkskivan, samt en kaklad vägg och klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
köket med golvet som låg innan då personen som byggde huset bodde där. Jag vill inte tillbaka till det även om Linolium skulle kunna funka, även något färgglatt. Är inte sugen på att ta in fler träslag.

grätch grätch skrev:
köket med golvet som låg innan då personen som byggde huset bodde där. Jag vill inte tillbaka till det även om Linolium skulle kunna funka, även något färgglatt. Är inte sugen på att ta in fler träslag.
Exakt, det blir för mycket brunt. Med allt trä och vita väggar i köksdelen, vitt kakel etc. så behövs det lite färg. Färger som ni kan plocka upp och använda i gardiner etc.

Man ser det på den fjärde bilden i ditt första inlägg vilken skillnad den färgglada trasmattan gör.

• Gilla
grätch
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det där tycker jag faktiskt var marginellt snyggare än det på dom tidigare bilderna. Men det är för nära teaken i färg. Fyra nyanser av brunt liksom.

Bara som ett exempel på vad jag menar så tror jag att detta hade varit snyggt till all teak: [länk] Klinker Urban Chick Vintage Flerfärgad Matt 15x15 cm -1-1.jpg

Eller det som syns längst till höger på knappen Retro här: [länk]
oj de var lite galna. Tror inte vi är riktigt så vågade. Jag gillar den Arne Jacobsen trapez tapet vi har nu och skulle kunna tänka mig ett golv i likande färg

B Bästerortarn skrev:
Exakt, det blir för mycket brunt. Med allt trä och vita väggar i köksdelen, vitt kakel etc. så behövs det lite färg. Färger som ni kan plocka upp och använda i gardiner etc.

Man ser det på den fjärde bilden i ditt första inlägg vilken skillnad den färgglada trasmattan gör.
ja trasmattan är fin där

BirgitS
Åtminstone under början av 60-talet var det ju vanligt med schackmönstrade golvplattor, motsv. idag av Marmoleum Click. Se om det finns någon färg i det sortimentet som är ungefär som tapeten och lampan.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Åtminstone under början av 60-talet var det ju vanligt med schackmönstrade golvplattor, motsv. idag av Marmoleum Click. Se om det finns någon färg i det sortimentet som är ungefär som tapeten och lampan.
ser ut att finnas lämpliga färger men tänker att med tapeten kan det bli lite väl rutigt. Funderar på om man kan lägga det i annat mönster alternativt om man kan hitta två blå/turkosa i ganska lika färg så rutorna inte blir så framträdande. Vad tror ni om det? Eller blir det för matchat?

Hej alla.
Fick ett PM från TS med en fråga om jag hjälp dem ed köket. Är på Byggahus bara för att det roar mig. Inte för att ragga jobb så jag skrev ett långt svar. Anser att det har allmänintresse så jag citerar det här.
Mvh Findus

Citatet

Hej och tack för frågan.
Det är för långt bort för mig. Dessutom jobbar jag numera sällan åt privatpersoner.
Låt mig förklara.

Efter införande av styrdokumentet ABS (Allmänna Bestämmelser för Småhusentreprenad där enskild konsument är beställare) har hantverkare ett så stort underläge mot privatkunder att det är omöjligt att ge ett fast pris. Därför jobbar jag bara på sk löpande räkning åt fysiska personer. Styrdokumentet för juridiska personer är AB (Allmänna Bestämmelser för byggentreprenad) som är en helt annan sak. Jag jobbar förvisso bara på löpande åt dessa också. Men det är inte av juridiska skäl utan för att min nisch är att gå in vid behov och utföra komplexa jobb bortom vad som går att instruera personal att utföra. Mina uppdragsgivare har fullständigt förtroende. Så det har rullat på i mer än tjugo år.

Konsekvensen har blivit att ingen ny privatkund efter 1999 som bett mig göra något större har gått vidare efter definition av uppdraget. Jag får en fråga varefter vi träffas och de går igenom så bra de förmår vad de vill att jag skall göra. För att kunna komma överens så är jag tvungen att skissa åt dem, formulera en beskrivning, skriva en mängdförteckning och ett förslag till avtal.
Det som sedan händer är att de backar ur för att jag vägrar lämna fast pris. Sedan går de vidare och använder offertunderlaget som jag gjort åt dem och köper entreprenaden av någon förmodat billigare skojare.

Det är inte ert fel att verkligheten ser ut så här. Det är en misstänksam och respektlös samtid som av ängslighet har förvandlat en hel sektor till lekplats för skojare och rent kriminella profitörer.

För mig är ert uppdrag så formlöst att jag räknar med att det kommer ta minst fyra fem möten och troligen två arbetsdagar innan det finns ett arbetsunderlag som alla parter är nöjda med så att det går att avtala. Innan avtal har inget hänt. Enda sättet för mig att få någonting för arbetet med projekteringen är att först skriva ett avtal enligt ABK (Allmänna Bestämmelser för Konsulttjänster).
Ingen enskild konsument lockas avtala om detta. Ingen vill betala för en offert. Men som i ert fall. Åtminstone två resor t Uppsala och två arbetsdagar och kanske ytterligare några möten via telefon. Det är 24 timmar som jag kanske inte kan få betalt för.

Jag är billig. Som enskild företagare debiterar jag 408 plus moms till mina företagsklienter. Det blir 510 inkl. 24 timmar är 12240 pedaler att bjuda på för något som kommer ha tio ansikten innan det blir en beställning. Det går bara inte. Särskilt inte när alternativet, om jag nu råkar vara ledig, är att ringa runt lite och genast ha något att göra som tickar in faktureringsbar tid från första minuten.

Vad jag kan göra för nöjet är att kommentera vad som skrivs i den här tråden. Är det ett roligt projekt så är det fullt möjligt att ni får så bra hjälp att ni själva, med forats bistånd, kan ta fram ett tillräckligt bra offertunderlag.

Kom ihåg från ovan.

Ni behöver en beskrivning som enkelt och tydligt visar vad ni vill ha gjort så att det framgår var entreprenaden börjar och slutar.

Ni behöver skisser som stöd till beskrivningen.

Ni behöver en mängdförteckning som ytterligare beskriver uppdraget.

Angående själva avtalet kan ni lämna det till vad entreprenören vill erbjuda. Om entreprenören, mot förmodan, anser att avtal inte är nödvändigt. Res er och gå. Omedelbart.

Mvh Findus

PS. Kommer publicerar mitt svar härifrån i tråden. Jag är på Byggahus för nöjes skull. Inte för att vara gratiskonsult via PM. Hela saken har ett allmänintresse. DS

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 10 till
  • Laddar…
Tillägg.
En entreprenad hos en enskild i deras hem är en relation. Känner man inte ömsesidigt förtroende innan jobbet börjar så blir det inte bättre under projekttiden.
Rått uttryckt. Ett fylle-ons kan man smita ifrån. En havererad upphandling sprider förödelse i hela ens liv.
Mvh Findus

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Jag upprepar en gång till vad ett underlag bör bestå av.
findus42 findus42 skrev:
Ni behöver en beskrivning som enkelt och tydligt visar vad ni vill ha gjort så att det framgår var entreprenaden börjar och slutar.

Ni behöver skisser som stöd till beskrivningen.

Ni behöver en mängdförteckning som ytterligare beskriver uppdraget.
Om ni har ett sådant underlag är det fantastiskt mycket enklare att få seriösa snickare att titta på ert projekt.

Speciellt beskrivningen är en nyckel. Därför att skrift går alltid före skiss om det blir en tvist om något vadsomhelst.

Från mitt håll är det en ökenvandring. Har faktiskt aldrig sett en förfrågan från en enskild som haft en beskrivning. Handkladd på servetter i många fall, och frågan… vad kostar ett kök i Kvänum stil med innanförliggande spegelluckor i riktigt trä som går ända upp i taket.

Ni anar inte.

Mvh Findus

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Då färgsättning verkar vara något ni är duktiga på här på forumet. De flesta funkiskök har ju vit mellan luckorna, eller i mer moderna funkis kök- samma färg mellan luckorna som på luckorna. En lite mer vågad ide är att frångå den vita färgen på stommarna i vårt kök och slipa fram furun, ev betsa i någon spännande ton/kulör. Vad har ni för tankar om det? För att få det att bli lite mindre kontrast....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.