glx!
vad är gullfiber gjort av?
svar:glas
 
stephanb skrev:
Sorry, länken verkar inte fungera så.

www.sp.se
klicka på "publikationer", välj "Energiteknik" på Teknikområde, och sedan "Sök".
Rapporten har numret 1998:13 (det finns en massa andra interessanta rapporter om husvärme där).

Råd och rön kommer fram till 1200-1700 kWh/år för en 750 l tank beroende på isoleringen. 500 l har då nagot mindre förlust -> 3x500 l förlust blir då ungefär som det står i SP rapporten.

Två möjliga förklaringar:

1) r&r samt SP räknade fram förlusterna från isoleringens specifikationer (K-värde), antagna temperaturförlop i tankerna osv. Då kan man underskatta de verkliga förlusterna lätt men att det blir en faktor 3 fel är svårt att tro.

2) Något fel med din mätning? Självcirculation?
Rådorön har räknat allt som förluster vilket jag oxå har gjort men det har inte sp.. Dom har räknat på att endel kommer huset till godo..
Men jag vill inte ha nån spillvärme i pannrumet då det räcker med det från pannan utan att de blir kallt/varmt där.. Har iof pannrumet i källaren men då det finns radiatorer i alla rum så behöver jag inte nån spillvärme då det blir övertemp i pannrumet än då.. Har ca 17° grader i källaren utan att ha på nån värme på sommaren...
 
Det är ju så olika hur det ser ut i olika hus. Spillvärme i pannrummet lägger sig framförallt vid taket, speciellt om värmen från början kommer ut högt upp, på en tank. I mitt fall råkar det taket vara golv i den del av huset där vi oftast uppehåller oss, så någon grad extra där är bara skönt på vintern.
Hur det blir på sommaren återstår att se.
 
sen kanske dom inte räknat med förluster genom värmeledning "bort" från tanken via rören som är anslutna mot tanken. det kan vara ide' att isolera rören ordentligt, iaf dom som sitter högre upp på tanken
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.