Har renoverat ett badrum. Den stora firman som tog offerten anlitade en golvfirma som var ansluten till GVK. Vi ansåg att det var viktigt med detta intyg eftersom vi eventuellt ska sälja fastigheten.
Vi har begärt av den stora firman att få ett våtrumsintyg.
Vi fick då en våtrumsanmälan (när renoveringen var redan klar)
Trots flera påstötningar får vi inget intyg.

Vad gör vi?

BirgitS
Hör efter om GVK kan ta kontakt med företaget.

Har ni betalat fakturan än?
För att hålla inne betalningen är ju ett bra påtryckningsmedel.

Har någon av firmorna ett kontor som går att besöka?
Det kan ju vara lättare att få ett besked öga mot öga i stället för över mejl.

BirgitS BirgitS skrev:
Hör efter om GVK kan ta kontakt med företaget.

Har ni betalat fakturan än?
För att hålla inne betalningen är ju ett bra påtryckningsmedel.

Har någon av firmorna ett kontor som går att besöka?
Det kan ju vara lättare att få ett besked öga mot öga i stället för över mejl.
Hej, tack för svar. Har kontaktat GVK om saken.
Till min förvåning svarar en anställd hos GVK att det oftast räcker med bara en anmälan till GVK ! Om företaget är anslutet till GVK räcker det. Nu förstår man att GVK är en konstruktion för att få vvs-företag att betala årsavgiften till GVK . Att det hela skulle handla om våtrumssäkerhet för kunderna är enbart ett svepskäl. Fy 17 säger jag bara. Vilket lurendrejeri!

BirgitS
Det är nog att förenkla eftersom de medverkar (=lägger pengar på) i samarbetet med att förbättra branschreglerna efter vilka skador som försäkringsbolagen hittar.

GVK är nog mer än enbart en årsavgift.
De gör årliga stickprovskontroller på alla anslutna bolag - bland annat i mitt badrum.
Stämmer av att saker är som det borde. Är nog inget konstigt i sig.

Paul-Staffanstorp
Vad jag hörde i förra veckan ska tydligen de som är anslutna till GVK anmäla när de startar ett projekt så att de från GVK ska kunna göra stickprov samt åka ut och kontrollera arbetets gång.

Du har ju fått svar från GVK och vad gör dig säkrare om det står Våtrumsintyg eller Våtrumsanmälan på pappret ? :rolleyes:

Kanske är så att firman du anlitat är lika sönderstressade som de flesta i dessa tider och glömt bort det eftersom det i sin tur ska komma från en annan anlitad firma. ;)

Bästa svaret

Ni kan kräva både våtrumsanmälan, egenkontroll och ett GVK-intyg.
Själva GVK-intyget är en värdehandling vid försäljning. Det är en smäll på fingrarna för det företaget som inte levererar det till er, även till GVK som ger er det svaret.

Stå på er!

Tack för alla som bemödat sig om att svara. Jag har ännu inte fått ngt våtrumsintyg. Eftersom firman aldrig skickade ngn våtrumsanmälan till GVK när jobbet påbörjades ( utan när allt var klart och jag frågade efter intyget) så kan den ju inte utfärda våtrumsintyg heller. Det var ju för att det var viktigt med ett våtrumsintyg efter renoveringen som jag anlitade just denna firma. Synd att jag inte hade gången klar för mig så jag hade kunnat agera tidigare. Verkar som en del av er som svarat tycker att firmans, och GVKs, agerande är helt ok. Märkligt.

Hamnade själv i en dum sits liknande din, företaget vi anlitat gjorde färdigt arbetet och fakturan kom.
Dock inget intyg, dock var det av vikt att fakturan kom i rätt tid då rot avdraget skulle ligga på rätt år.

vi betalade (säkert kommer kommentarer om att det var dumt), och sedan startade jakten likt din på ett intyg tills det att företaget konkursade här i februari.

enda vinning vi kunde ha av ett sånt intyg är ju vid försäljning och ovetskap om att företaget att konkursade.

Det som är det tråkiga är garantierna, men men, inget jag hakat upp mig på.
Jag försöker nog tänka positivt istället, badrummets skick är bättre...! Det hade fuskats i brunn i det tidigare badrummet, nu ser det bra ut när man lyfter golvbrunn.
småjusteringar i efterhand eller påpekanden åtgärdades.

Kan tillägga; vi tog billigaste offerten och kollade ej upp företaget mer än referenser på nätet.
Kollade ingen ekonomiskt på företaget (troligen ett totalt felsteg).
Vi släpper normalt sett inte in folk för att jobba här hemma, utan jobba gör vi oftast själva, dock ej i badrum ☺️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.