18 853 läst ·
144 svar
19k läst
144 svar
Är det meningen att man ska jobba och slita resten av livet?
Sida 1 av 10
Nu när man är igång med husbyggande och snart är det dags för stora lån så far tankarna runt. Ska inte låna pengar till bristningsgränsen utan ca 50/50 i lån.
Har i dag en tomt samt en liten stuga på den. Allt är betalt.
Vi skulle kunna bo i denna lilla stuga och jobba 2dagar i veckan och ha resten som ledig tid fram tills pension.
Men så har man drivet framåt. Bo i ett hus, inte överdrivet stort men 100kvm skiljer inte mycket i kostnad mot 150kvm när man ändå bygger boende för resten av livet.
Sen sitter man där med lån, "måste" jobba 8tim om dagen, med restid så är man istort sett borta 10-11tim om dagen.
Hur resonerar ni?
Är det meningen med livet?
Har i dag en tomt samt en liten stuga på den. Allt är betalt.
Vi skulle kunna bo i denna lilla stuga och jobba 2dagar i veckan och ha resten som ledig tid fram tills pension.
Men så har man drivet framåt. Bo i ett hus, inte överdrivet stort men 100kvm skiljer inte mycket i kostnad mot 150kvm när man ändå bygger boende för resten av livet.
Sen sitter man där med lån, "måste" jobba 8tim om dagen, med restid så är man istort sett borta 10-11tim om dagen.
Hur resonerar ni?
Är det meningen med livet?
Redigerat:
Jo visst är det så. Men om man har ett betalt boende som bara kostar drift/underhåll så behöver man inga enorma pensionspengar.gadu^ skrev:
Man undrar bara ibland om man ska spendera i stort sett 12tim om dagen borta och några timmar med sin sambo för några kronor extra i månaden.
En av mina "favoriter", Dave Ramsey, har ett talesätt: "Live like no one else now so later you can live like no one else". Daves program inriktar sig på att man ska (om man har dem) bygga upp en ekonomisk buffert, elliminera alla skulder förutom huslån, spara till pensionen och slutligen betala av huset i förtid. Med svenska förhållanden så är det svårt för många att betala av ett hus i storstadsområden, men samtidigt man väljer ju sina prioriteringar. Personligen så gillar jag tanken på att kunna (om jag fortfarande vill det) jobba deltid efter 55 och njuta av livet, har 22 år på mig att förverkliga den drömmen. 
Mening och mening...beror väl på hur pass bra ställt man har det, hur man prioriterar, vad man har för mål i livet mm.
Själv så jobbar jag väl mest för att man vill försörja sitt eget uppehälle men även för den sociala biten att träffa andra personer.Själva karriären yrkesmässigt har ingen betydelse för min del men visst vill man ha en skaplig inkomst så man kan spara ihop till sina visioner samt underhåll på fastighet mm.
Vi flyttade ifrån Sthlm till vishan för 4 år sedan där jag har en gård som är betald dvs inga lån, här har vi vankat fram med diverse jobb och praktikplatser samt bott i en liten stuga på drygt 50m2(2st pers) samt undertiden renoverat ett annant hus på gården där vi planerat att flytta in först nu och ytmässigt är det fortfarande inte stort ca 75-80m2 men med en ny planlösning som är perfekt för oss 2.
Men hade man det gott ställt dvs en stor summa pengar så visst skulle man jobba mindre då och mer åt sig självt med sina projekt
Själv så jobbar jag väl mest för att man vill försörja sitt eget uppehälle men även för den sociala biten att träffa andra personer.Själva karriären yrkesmässigt har ingen betydelse för min del men visst vill man ha en skaplig inkomst så man kan spara ihop till sina visioner samt underhåll på fastighet mm.
Vi flyttade ifrån Sthlm till vishan för 4 år sedan där jag har en gård som är betald dvs inga lån, här har vi vankat fram med diverse jobb och praktikplatser samt bott i en liten stuga på drygt 50m2(2st pers) samt undertiden renoverat ett annant hus på gården där vi planerat att flytta in först nu och ytmässigt är det fortfarande inte stort ca 75-80m2 men med en ny planlösning som är perfekt för oss 2.
Men hade man det gott ställt dvs en stor summa pengar så visst skulle man jobba mindre då och mer åt sig självt med sina projekt
Det är ju som sagt vars och ens val. Vi var för ett år sedan sugna på att köpa tomt och bygga hus, bra läge i förhållande till skolor, träningslokaler, arbete mm, sjöutsikt och båtplats (dock ej badbart där), lugnt läge osv. Men det kostar ju 4 miljoner, mot att vi nu har lite längre till jobbet (8 istället för 5 kilometer) men väldigt nära barnas kompisar och visserligen ingen sjöutsikt, men 200 meter till underbara badplatser. Och 400 000 i huslån. Att betala av huslånen är ju samma sak som att pensionspara, när de är betalda har vi 3000 mer i plånboken varje månad.
Jag (och frun) jobbar och sliter nu så att vi har råd med huset i närheten av Stockholm, men när man blir pensionär och inte beroende av att pendla till ett arbete varje dag, så säljer vi säkert huset och skaffar något billigare boende längre bort.
Vår planering är att vi ska ha viss valnöjlighet när vi vill välja att ta pension och inte vara styrda av fasta kostnader som blir tvingande. Men det är jättesvårt att generalisera då inkomsterna styr så mycket.
Och nu när vi har utflugna barn så är behovet av en stor bostad inte alls lockande.
Och nu när vi har utflugna barn så är behovet av en stor bostad inte alls lockande.
Mitt resonemang skiljer sig säkert från de flesta, o jag får säkert höra det här oxå..de flesta tycker väl att jag är galen.
Att ta stora lån gör alltid att man funderar i de banor du tänker, samma banor har jag själv funderat mycket över.
Hur mycket pengar man än tjänar så kan man ändå tjäna mer o det finns alltid hål att stoppa dem i!
mitt resonemang är att man inte ska behöva knega hela livet för att ha råd att bo.
jag (och min man) har ständigt saker på g för att tjäna mer o betala av huset.
Vi har satt ett mål att betala av 25 000kr/mån.
detta är ett ganska högt mål när det är mer än min lön (före skatt)..så vad gör man då, jo man finner nya vägar!
detta gör att jag har ett extrajobb, och ett företag vid sidan av det.
ovanpå detta håller vi på att starta ytterliggare ett bolag.
+ att min man har 2 heltidsarbeten
Detta i sin tur gör att vi ALDRIG är lediga, vi ses max 1-2h på dygn och tv finns inte ens, möjligtvis man hinner se nyheterna kl22.
vi lever sparsamt, mycket sparsamt för att nå vårt mål, och vi är stenhårda.
Med målet satt har vi ca 5 år kvar av detta idiotarbete innan huset är avbetalt.
Men om 5 år har vi en tillgång i att vi inte har ett endaste lån, vi har en fri ekonomi att tex. kunna jobba 75% eller kanske bara med de egna bolagen om vi väljer det. Då har vi valfriheten!
Hur många tror du resonerar som vi?
Min poäng i det hela är inte att du ska göra samma val som jag, min poäng är att man har ett val, alla har vi ett val, kanske är valet ibland bara att se saker ur en annan synvinkel.
Kanske inte hänga upp sig alltför mycket på det ekonomiska, utan bara tänka att det är väldigt många kronor tillsammans, jämför det tex. med hur många paket cigaretter man får för samma pengar och inse att det är ett mycket större värde i att bo fint.
Att ta stora lån gör alltid att man funderar i de banor du tänker, samma banor har jag själv funderat mycket över.
Hur mycket pengar man än tjänar så kan man ändå tjäna mer o det finns alltid hål att stoppa dem i!
mitt resonemang är att man inte ska behöva knega hela livet för att ha råd att bo.
detta är ett ganska högt mål när det är mer än min lön (före skatt)..så vad gör man då, jo man finner nya vägar!
Detta i sin tur gör att vi ALDRIG är lediga, vi ses max 1-2h på dygn och tv finns inte ens, möjligtvis man hinner se nyheterna kl22.
Med målet satt har vi ca 5 år kvar av detta idiotarbete innan huset är avbetalt.
Men om 5 år har vi en tillgång i att vi inte har ett endaste lån, vi har en fri ekonomi att tex. kunna jobba 75% eller kanske bara med de egna bolagen om vi väljer det. Då har vi valfriheten!
Min poäng i det hela är inte att du ska göra samma val som jag, min poäng är att man har ett val, alla har vi ett val, kanske är valet ibland bara att se saker ur en annan synvinkel.
Kanske inte hänga upp sig alltför mycket på det ekonomiska, utan bara tänka att det är väldigt många kronor tillsammans, jämför det tex. med hur många paket cigaretter man får för samma pengar och inse att det är ett mycket större värde i att bo fint.
Vi köpte hyfsat billigt hus som snart kommer att vara helrenoverat mest med egen kraft. Ammorteringar klara när jag är ca 60 År men redan vid 50 kommer jag att bo billigt. Mitt mål är att inte känna mig tvungen at jobba mer än nödvändigt om jag inte känner för det. Just nu jobbar jag drygt heltid och tjänar lite mer än medelsvensken. Mina tankar och planer är dock att relativt snart kunna leva på betydligt mindre pengar och istället ha bättre livskvalitet.
Intressant att höra olika alternativ.HannaLuz skrev:Mitt resonemang skiljer sig säkert från de flesta, o jag får säkert höra det här oxå..de flesta tycker väl att jag är galen.
Har en kompis som startade firma och jobbade som en tok precis jämnt. Han var själv i början det rullade på. Nu har han 10 anställda. Nybyggt hus och en dyr båt.
Båda är nog betalda redan.
Tror du han har mera livskvalitet nu?
Nix, den nya båten har legat på land senaste 3åren. Första året hade han tid med den. q(;^
Det är inte att han måste ha pengar men jag tror det bara rullar på utan att man märker det. Tills hjärtat börjar slå otakt, läkaren skakar på huvudet eller något annat sätter stopp.
Är inte risken att om 5år stannar ni upp och tittar på varandra och undrar varför är vi tillsammans? Ni kan ju hinna växa ifrån varandra rätt mycket på denna tid utan att ni märker det själva förrän ni stannar upp om 5år. Vad har ni för roliga minnen att tänka tillbaka på under dessa 5år tillsammans med jobb dygnet runt?
Jag bestämde mig tidigt i livet att aldrig tänka "så ska jag göra när jag är 50". Det är alltför stor risk att man inte blir 50, När min farsa var lika gammal som mig hade han bara 7 år kvar att leva. Han dog pga en hjärntumör 38 år gammal. Som tur var gjorde han många saker innan han blev sjuk. Men fyfan va bitter jag skulle bli om jag fick en dödsdom strax innan 40 och bara kunna se tillbaka på massa jobb och ingen fritid. Jag har alltså satsat på att göra det som jag är sugen på just nu, självklart har jag drömmar om vad jag vill göra när jag blir äldre men min strävan är att göra precis det jag vill just nu.
Jag satsar på att leva i nutiden, Man vet aldrig hur länge man lever... Iofs så kan jag ju erkänna att jag jobbar runt 45-50h i veckan ändå men det är ju för att det är skoj
Ska förövrigt vara pappaledig i 8 månader efter årsskiftet. Det ska bli sjukt utmanande
Jag satsar på att leva i nutiden, Man vet aldrig hur länge man lever... Iofs så kan jag ju erkänna att jag jobbar runt 45-50h i veckan ändå men det är ju för att det är skoj
Ska förövrigt vara pappaledig i 8 månader efter årsskiftet. Det ska bli sjukt utmanande
Vårt badrum är i akut renoveringsbehov innan det får fuktskador. Det finns två alternativ:
-Billig våtrumstapet och behålla det gamla porslinet
-Schysst design, golvvärme, dyr italiensk mosaik
Skulle vi bli gladare av att sitta och skita i det senare alternativet? Ja!
Skulle det vara värt fyra månaders extra heltidsarbete för att komma dit? Absolut inte! Vi föredrar att vara hemma med våra barn och satsa på ett olönsamt, trevligt lantbruksföretag snarare än att slita på något tråkigt jobb.
-Billig våtrumstapet och behålla det gamla porslinet
-Schysst design, golvvärme, dyr italiensk mosaik
Skulle vi bli gladare av att sitta och skita i det senare alternativet? Ja!
Skulle det vara värt fyra månaders extra heltidsarbete för att komma dit? Absolut inte! Vi föredrar att vara hemma med våra barn och satsa på ett olönsamt, trevligt lantbruksföretag snarare än att slita på något tråkigt jobb.