7 985 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Vad är max påminnelseavgift en vägförening kan ta ut mot medlem?
Då kommer det förstås i ett annat lägethestrut skrev:jag har faktiskt försökt leta upp kontaktpersoner i föreningen men inte lyckats... söker man på bankgironumret och vidare på allabolag finns endast en adress... går inte få tag i någon...
har f.ö fått en höjning på ungefär 1000% så man vill ogärna betala den alls känns det som... man vet inte alls vem som tar hand om de pengarna![]()
För att hitta kontaktpersoner ; http://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...hetsforening-och-hur-bestaller-jag-ett-sadant
Är det en officiell samfällighet ? Står det i fastighetsregistret ? Står det att vägen är gemensamhetsanläggning ?
Är det en officiell samfällighet ? Står det i fastighetsregistret ? Står det att vägen är gemensamhetsanläggning ?
Redigerat:
Men du har väl grannar eller andra i området som du kan fråga? Eller har ni hamnat i en konflikt, därav inte vill ta kontakt?thestrut skrev:jag har faktiskt försökt leta upp kontaktpersoner i föreningen men inte lyckats... söker man på bankgironumret och vidare på allabolag finns endast en adress... går inte få tag i någon...
har f.ö fått en höjning på ungefär 1000% så man vill ogärna betala den alls känns det som... man vet inte alls vem som tar hand om de pengarna![]()
Man kunde hoppas att alla samfälligheter ordnas upp och det förs in korrekta uppgifter, mycket hade blivit enklare och rättvisare.
Men som många trådar påvisar så är det många sura gubbar som inte vill och andra som dra det tunga lasset och inget går att göra förrän lantmätaren har sagt sitt. Och det kostar det med.
Men som många trådar påvisar så är det många sura gubbar som inte vill och andra som dra det tunga lasset och inget går att göra förrän lantmätaren har sagt sitt. Och det kostar det med.
alla föreningar har väl bokslut per xx1231... finns inte pengarna inbetalda får man väl boka upp det som en interimspost...Bösahus skrev:Pengarna ska ju vara inne till bokslutet, datum för detta kan nog skifta.
Kronofogden kan bara hjälpa till om man har samfällighet där lantmäteriet har gjort en förrättning och omräkning av andelarna.
Avtackade själv med kassörsposten då jag är trött på att tjata på vuxet folk om att det kostar dom 300 kronor om året att ha en fin grusväg, inser dom inte det själva så tror jag att dom har problem som kan hänvisas till psykiatrin.
Men det åsikten gillade dom inte tydligen.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
OM det är en samfällighet, alltså en formell samfällighetsförening som är registrerad, så har föreningen en lagstadgad rätt att ta ut avgifter av medlemmarna i förhållande till det andelstal som beslutats vid den lantmäteriförrättning där föreningen bildades. Då är föreningen skyldig att hålla sig med en styrelse, årsmöten revisor osv.
En sådan förening har som sagt rätt att kräva in pengar från medlemmarna (som kan ha inflytande på ett årsmöte, eller genom att låta sig väljas till styrelsen). En samfällighet har en unik ställning, det anses extra allvarligt att inte betala avgiften till en samfällighet, och kronofogden driver in en sådan skuld med högsta prioritet, det går före skatteskulder. Men om samfälligheten ex. debiterar efter någon annan princip än andelstalen så faller hela rätten att debitera överhuvudtaget.
Jag är osäker på om föreningen måste bevisa för fogden att det finns årsmötesprotokoll osv. som stödjer rätten att debitera, eller om det är upp till den som krävs att invända om sådana formaliteter saknas.
En sådan förening har som sagt rätt att kräva in pengar från medlemmarna (som kan ha inflytande på ett årsmöte, eller genom att låta sig väljas till styrelsen). En samfällighet har en unik ställning, det anses extra allvarligt att inte betala avgiften till en samfällighet, och kronofogden driver in en sådan skuld med högsta prioritet, det går före skatteskulder. Men om samfälligheten ex. debiterar efter någon annan princip än andelstalen så faller hela rätten att debitera överhuvudtaget.
Jag är osäker på om föreningen måste bevisa för fogden att det finns årsmötesprotokoll osv. som stödjer rätten att debitera, eller om det är upp till den som krävs att invända om sådana formaliteter saknas.
Redigerat:
konsumentköpslagen är ett hett tips 
Lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810739.htm
Paragraf 4, punkt 1.
Observera att det är max 60 kr per skuld och inte per påminnelse.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810739.htm
Paragraf 4, punkt 1.
Observera att det är max 60 kr per skuld och inte per påminnelse.
Redigerat:
Vem har meddelat om kostnaderna? denne måste ju kunna ange källan?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Dock vill jag minnas att föreningen kan hota och verkställa utmätning av fastigheten hos kronofogden om medlem ej betalar. Känns lite hårdare än 60 kr. I alla fall om det är en samfällighetsförening. Nån jurist på forat kommer nog dock rätta mig ang detta.
Ja men då gäller det ju att skulden är legitim. Kronofogden kan inte göra någonting om man bestrider skulden. Då är det tingsrätten som får avgöra och därefter kan kronofogden driva in skulden.Villa vista skrev: